Drukuj Powrót do artykułu

Blogi i nie tylko – Kościół w sieci

16 września 2011 | 16:07 | rl (KAI) / pm Ⓒ Ⓟ

O obecności Kościoła w sieci dyskutowali uczestnicy konferencji prasowej zorganizowanej w Sekretariacie Episkopatu Polski przez obchodzoną w Polsce 18 września Niedzielą Środków Społecznego Przekazu.

Jak podkreślono podczas spotkania nie da się przez sieć podjąć kierownictwa duchowego a praca np. na blogach ma prowadzić do spotkania w realnej a nie wirtualnej rzeczywistości.

Tegoroczne orędzie Benedykta XVI na 45. Dzień Środków Społecznego Przekazu zwraca uwagę na znaczenie internetu dla ewangelizacji stąd i tematyka dzisiejszego spotkania blogerów czy twórców stron internetowych w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski.

Ks. Artur Stopka, autor istniejącego od 3 lat bloga stukam.pl wyjaśniając powody podjęcia takiej formy komunikacji przypomniał, iż starożytnym zwyczajem było podejmowanie dialogu z wychodzącymi i wchodzącymi przez główną bramę miasta. „Dzisiaj miasta rzadko mają bramy, natomiast istnieją one w internecie, to portale” – mówił ks. Stopka. Jak wyjaśnił uznał, że jeśli ma coś ważnego do powiedzenia i chce, by jego przekaz dotarł do odbiorców to najprościej stanąć tam, gdzie jest dużo ludzi.

„Stanąłem na największym obecnie polskim portalu, który jest portalem świeckim” – wspominał przyznając, że przez wielu miejsce to zostało uznane za „ostatnie do głoszenia Dobrej Nowiny”. Szybko się jednak okazało, że blog zyskał popularność m.in. dzięki publikowaniu rozważań do tekstów Ewangelii.

Kapłan przyznał, że prowadzenie tego typu bloga na portalu świeckim pozwala dotrzeć do innego typu odbiorców. Jednocześnie ks. Stopka podkreślił, że zachodząca tam interakcja, a więc kontakt z internautami nastręcza pewnych problemów. Jednym z nich są komentarze, których nie można moderować przed opublikowaniem. „Zdarza się, że trzeba usuwać te komentarze, które np. kogoś personalnie atakują” – przyznał autor bloga. Inna formą kontaktu z czytelnikami są przesyłane przez nich pocztą elektroniczną listy.

„Są to na ogół bardzo poważne e-maile, ludzie opisują problemy, oczekują rady, kierownictwa duchowego, wsparcia” – mówił ks. Stopka. Jego zdaniem to poważny problem, bo internet stwarza pozory bliskiego, osobistego kontaktu. Tymczasem w rzeczywistości jest to słaba namiastka tego, co daje spotkanie „w realu”. „Takich problemów, z jakimi ludzie do mnie pisali nie można rozwiązać przez internet, nie da się przez sieć podjąć kierownictwa duchowego, nie da się przez internet rozwiązać wieloletnich problemów z wiarą” – zauważył bloger.

Dariusz Kobucki z portalu Deon.pl zwrócił uwagę, że na ok. 17 mln internatów w Polsce zaledwie 10 proc. z nich poszukuje w sieci treści o tematyce religijnej. Jego zdaniem szansą za zmianę tej sytuacji jest tworzenie portali informacyjno-społecznościowych, które pozwalają użytkownikom na współtworzenie danej strony, poprzez przesyłanie zdjęć, filmów czy artykułów. W takim właśnie kierunku poszedł portal Deon.pl. Jego zdaniem funkcja interakcji jest tą, która wyróżnia to medium spośród innych. Kobucki zwrócił przy tym uwagę, że współczesny portal musi wyglądać nowocześnie, bo „to jak wygląda dane medium komunikuje jakie ono jest”.

Jednym z gości spotkania był również o. Leonard Bielecki, franciszkanin, który wraz z o. Franciszkiem Chodkowskim prowadzi videoblog „Bez sloganu”. Ich inicjatywa została nawet nagrodzona wyróżnieniem „Blog roku 2010”. Zakonnicy każdego tygodnia nagrywają 7-10-minutowe katechezy, które następnie umieszczają w sieci. Jak przyznał o. Bielecki początkowo wydawało się, że taką formą zainteresowani będą tylko ludzie młodzi, tymczasem ich katechezy oglądają osoby w każdym wieku. Średnio blog „Bez sloganu” notuje 450 tys. wyświetleń, a każdy z filmików oglądany jest przez 2-3 tys. widzów.

Zakonnicy wykorzystując tylko aparat fotograficzny a możliwością nagrywania przedstawiają naukę Kościoła katolickiego i odpowiadają na zadawane im za pomocą poczty elektronicznej pytania. Jak dotąd zamieścili prawie 140 krótkich katechez.

O. Bielecki przyznał, że zakonnicy otrzymują prośby o spowiedź czy spotkanie. „To dla mnie najistotniejsze” – powiedział franciszkanin. Jak dodał jest przeciwnikiem traktowania internetu, jako realnej płaszczyzny spotkania. „Dla mnie to jest rynek, areopag, platforma, gdzie są ludzie. Można do nich dotrzeć, ale to tylko namiastka tego, co daje rzeczywiste spotkanie. Do tego nasza praca na blogu ma prowadzić” – zauważył o. Bielecki.

Podczas spotkania z dziennikarzami zaprezentowano również monografię pod redakcją ks. dr. Józefa Klocha „Internet i Kościół”. To wybór dokumentów i opracowań na temat zastosowania najnowszych zdobyczy myśli ludzkiej z kręgu informatyki w szeroko pojętej codziennej pracy Kościoła. Ich autorami są duchowni, wykładowcy akademiccy oraz informatycy. „Ta książka pokazuje, że Kościół jest zainteresowany najnowszymi technologiami, że nie zostaje w tyle, ale stara się z internetu korzystać” – powiedział ks. Kloch.

W dodatku do publikacji prezentowane są statystyki popularności największych polskich witryn o treści religijnej. Uzupełniają je dane nt. liczby stron www i adresów e-mail parafii w Polsce, zgromadzone przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.