Bydgoszcz: warsztaty „Młodzi w świecie konsumpcji”

jm, Bydgoszcz, 2016-02-13

„Młodzi w świecie konsumpcji” - to temat warsztatów dla rodziców, nauczycieli oraz zainteresowanych osób, które zorganizowano w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Bydgoskiej. Patronem inicjatywy był bp Jan Tyrawa.

Była to kolejna inicjatywa Diakonii Społecznej Ruchu Światło-Życie Diecezji Bydgoskiej oraz Fundacji Światło-Życie Ośrodka w Bydgoszczy. Zajęcia poprowadziła Małgorzata Więczkowska. - Świat konsumpcji jest dla młodych czymś zupełnie normalnym. Media poprzez różne bodźce, reklamy oferują produkty, które należy po prostu mieć. Wypada posiadać reklamowane gadżety, ponieważ to stanowi o mojej wartości. Im więcej posiadam gadżetów, ubrań, tym bardziej liczę się w grupie i środowisku, do którego należę - tłumaczyła Małgorzata Więczkowska.

Pedagog, a także autorka serwisu internetowego www.edukacjamedialna.pl jest przekonana, że na wszystkie tego typu zagadnienia należy spojrzeć z pozytywnej, jak i negatywnej strony. - We współczesnym świecie nie unikniemy przekazu medialnego, który jest wszędzie dostępny. I jeśli młodzi są z każdej strony atakowani reklamami, należy z nimi o tym rozmawiać. W czasie rozmowy nawiązują się relacje, a te są nieodzowne w wychowaniu. Dzisiaj, kiedy jesteśmy tak zabiegani, warto o tym pamiętać. Należy pytać, dyskutować z nimi, czy produkty przez nich pożądane są im niezbędne do normalnego funkcjonowania, uczenia się. Czy aby nie stoi za tym konkretny biznes, który często zmusza nas do zakupu rzeczy zupełnie bezużytecznych - dodała.

Według Małgorzaty Więczkowskiej, dużym błędem rodziców jest spełnianie wszystkich zachcianek swoich dzieci. - Rodzice robią tak najczęściej wtedy, kiedy ich dziecko jest jeszcze małe, wynagradzając mu w ten sposób brak czasu. Jednak czas mija, dzieci dorastają, relacje nasze się rozluźniają, a ich postawa pozostaje roszczeniowa. Chcą wszystko „mieć”, a nie koniecznie „być”. Są przekonane, że wszystko im się należy i w dodatku każda rzecz powinna być markowa. Gdy jej nie dostaną, manifestują bunt, argumentując go tym, że przecież inni to mają. A rodzice dla świętego spokoju, szczególnie ci, którzy mają portfel zasobniejszy, kupują im to, co chcą - stwierdziła.

Pedagog wśród poważnych zagrożeń wymieniła kolekcjonowanie różnych bezużytecznych „zabawek”. - Dziś liczy się wygląd zewnętrzny i posiadane gadżety. Młodzi mają modne ubrania, tablety i smartfony, choć często nie wystarcza im środków na zakup chociażby drugiego śniadania. I tutaj ważną rolę powinna odgrywać szkoła, która ma wspierać rodziców. Na placówkach oświatowo-wychowawczych ciąży wielka odpowiedzialność, aby młodzież uświadamiać, dyskutować z nią o problemach konsumpcyjnych. Nauczyciel, będąc w środowisku młodych, może bardzo pomóc rodzicom - zakończyła Małgorzata Więczkowska.

Dzięki warsztatom, które są w Bydgoszczy organizowane cyklicznie, uczestnicy mogą zyskać konkretną wiedzę, która wyposaży ich w instrumenty pozwalające chronić dzieci i rodzinę przed „szałem konsumpcyjnym”. - Jako Diakonia Społeczna Ruchu Światło-Życie spotykamy się na tego typu warsztatach po raz trzeci. Na co dzień jestem szczęśliwą żoną i mamą trójki dzieci, więc zdaję sobie sprawę, jak odpowiedzialne i trudne w naszych czasach jest wychowanie młodego pokolenia - powiedziała Mirosława Chmielewicz.

Przywołała ona postać założyciela Ruchu Światło-Życie. Podkreśliła, że Sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki wskazał na najczęściej pojawiające się tzw. rysy obrazu współczesnego człowieka, które budzą zaniepokojenie i są źródłem bądź owocem kryzysów cywilizacyjnych. - Należy do nich człowiek zdezintegrowany, konsumpcyjny, wyczynowy i człowiek stada, czyli manipulowany. Dla człowieka konsumpcyjnego ważniejsze jest mieć niż być. Ktoś, kto jest jednostronnie nastawiony na konsumpcję, staje się pasywny, mało aktywny i twórczy. Nie widzi sensu życia w tworzeniu i zdobywaniu wyższych wartości, ale w używaniu dóbr materialnych i zmysłowych - dodała.

Spotkanie odbyło się pod honorowym patronatem biskupa ordynariusza Jana Tyrawy.

Komentarze (0)

Reklama

Powrót na górę strony
Wykonanie: ALX - szkolenia i specjaliści IT
Twitter
Facebook