Podhale: górale konno przyjechali święcić pokarmy

jg, Biały Dunajec, 2016-03-26

Górale i goście spędzający czas świąteczny na Podhalu przyjechali konno poświęcić pokarm w Wielką Sobotę w parafii w Białym Dunajcu. W podhalańskich parafiach odbywały się też konkursy na "Wielkanocną Kosołecke".

Konkurs na "Wielkanocną Kosołeckę” odbywa się w parafii w Białym Dunajcu od wielu lat. W tym roku ku radości wielu gości spędzających święta pod Tatrami przyjechali oni do świątyni konnymi zaprzęgami. Tym razem z tradycyjną święconką przyszło ponad 50 małych górali. Jury, pod przewodnictwem dr Stanisławy Trebuni Staszel z Uniwersytetu Jagiellońskiego, miało wiele pracy. Dodatkowym punktem dla każdego uczestnika był strój góralski.

- Bardzo mnie cieszy to podtrzymywanie tradycji, dzieci będą wiedziały, co znajduje się w tradycyjnym święconym podhalańskim. Nie będzie żadnych pomyłek i nie trafią tam np. żadne króliczki i zajączki czekoladowe - podkreśla dr Staszel.

- Kiedyś nasze prababki i babki potrafiły wykonać z masła piękne wielkanocne baranki. Dzięki konkursom wiele starszych kobiet przypomniało sobie tę umiejętność i przekazało ją swoim córkom i wnukom - cieszy się dr Stanisława Trebunia-Staszel, etnograf z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Z uczestnikami konkursu spotkał się białodunajecki proboszcz ks. Jan Dolasiński. Życzył wszystkim dzieciom i rodzicom radosnych Świąt Wielkanocnych. Zaprosił także na liturgię Wielkiej Soboty do kościoła parafialnego.

Konkurs na „Wielkanocną Kosołeckę” odbył się też w parafii w Kościelisku koło Zakopanego, a był zorganizowany przez parafię i Gminy Ośrodek Kultury w Kościelisku.

Podczas Wielkiej Soboty trwa też nieustanna warta górali przy Grobie Pańskim. Górale są ubrani w stroje regionalne, straż pełnią także w wielu miejscach strażacy. Szczególny Grób Pański powstał w największej podhalańskiej parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Nowym Targu.

Symbolika grobu nawiązuje do Jubileuszowego Roku Miłosierdzia. - Pierwsza część Grobu to otchłań, która jest następstwem grzechu i niewierności wobec Bogu. Widzimy figurę złożonego do grobu Chrystusa, ale tuż obok niego złowrogo spogląda Judasz, który przegrał życie. Symbolika zniszczenia i ziemskiej przemijalności zawarta jest w nieładzie grobu i cmentarnej atmosferze - tłumaczy pomysłodawca ks. wikary Mirosław Niewiedział.

- Gdy od tego co przeraża wzniesiemy oczy ku górze, zobaczymy Chrystusa w monstrancji umieszczonej we wnętrzu konfesjonału. Pośród kwiatów i w kolorystyce promieni miłosierdzia możemy dostrzec symbolikę tajemnicy wybaczenia, jaką Bóg przez sakrament pokuty daje człowiekowi grzesznemu. To właśnie spowiedź oczyszcza nas ze z win i słabości, a Miłosierny Ojciec pozwala nam na nowo wrócić do swojej miłości i przyjmować Ciało Jezusa - podkreśla ks. Niewiedział.

Komentarze (0)

Reklama

Powrót na górę strony
Wykonanie: ALX - szkolenia i specjaliści IT
Twitter
Facebook