75 lat agencji katolickiej Kathpress
05 maja 2022 | 16:25 | ts (KAI) | Wiedeń Ⓒ Ⓟ
Z opóźnieniem spowodowanym pandemią koronawirusa austriacka agencja katolicka Kathpress obchodziła jubileusz 75-lecia. Z tej okazji Mszy św. w kościele franciszkanów w Wiedniu przewodniczył 4 maja kardynał Christoph Schönborn. Jako odpowiedzialny za media w episkopacie Austrii arcybiskup Wiednia jest również wydawcą Kathpressu.
Chrześcijaństwo jest głęboko ukształtowane przez podstawowe przekonanie, że prawda jest dostępna dla wszystkich ludzi i musi być udostępniana. Taka postawa musi kształtować także dobre dziennikarstwo, powiedział w kazaniu kard. Schönborn. Podkreślił, że dziennikarze mają służyć prawdzie. Należy być wdzięcznym, że w Austrii jest to możliwe w warunkach wolności. Arcybiskup Wiednia przypomniał też, że praca dziennikarzy nie powinna być nastawiona na sensację, ale powinni oni dążyć do obiektywizmu, czynić przedmiotem dyskusji i przekazywać „to, co ważne”.
Na zakończenie liturgii kard. Schönborn podziękował wszystkim, którzy na przestrzeni minionych 75 lat kształtowali i wspierali Kathpress. Agencji wyjątkowo dobrze udaje się być organem Kościoła katolickiego i z tego właśnie powodu jest niezależna. „Nie jest związana instrukcjami, w swoich informacjach nie jest tendencyjna, kieruje się czystą zasadą dziennikarskiej odpowiedzialności za prawdę”, stwierdził arcybiskup Wiednia i podkreślił, że Kathpress jest uważana za „wiarygodny organ informacyjny, któremu można zaufać”.
Swoje pozdrowienia przekazał jubilatowi przewodniczący Konferencji Episkopatu Austrii. Arcybiskup Franz Lackner zwrócił uwagę, że szczególnie w ostatnich dziesięcioleciach okazało się, „jak ważna jest praca mediów, która towarzyszy pracy Kościoła w tym świecie”. Muszą one informować, muszą wyjaśniać, a często też korygować”. Z pewnością nie jest to zadanie łatwe, ale satysfakcjonujące, stwierdził arcybiskup Salzburga.
Redaktor naczelny i dyrektor Paul Wuthe podkreślił, że Kathpress zajmuje szczególne miejsce na rynku medialnym. „Jesteśmy katolicką agencją informacyjną: pracujemy dziennikarsko i z profilem katolickim. Fakt, że takie podwójne wyzwanie można zrealizować, jest prawdziwym powodem tego wieczoru i tego dziękczynienia”, zaznaczył Wuthe. Wskazał, że dziennikarskie spojrzenie Kathpressu wykracza daleko poza Austrię i kraje sąsiednie i dotyczy Kościoła powszechnego, a także tematów kościelnych, ekumenizmu, świata religii „oraz tych tematów, w których stanowiska i zaangażowanie chrześcijańskie są istotne społecznie”.
Głos zabrał również Alexander Filipovic, wiedeński etyk społeczny i medialny. Podkreślił znaczenie dziennikarstwa niezależnego od państwa, a w sumie także od konkretnych interesów ekonomicznych. Zadaniem dziennikarstwa jest między innymi weryfikowanie prawdy i dostarczanie informacji, stwierdził etyk. Skrytykował i uznał jako szkodliwe dla demokracji osłabienie publicznej radiofonii i telewizji, nieproporcjonalne wzmocnienie dziennikarstwa tabloidowego, rozbudowany system „mediów własnych” i ścisłe powiązania między rządem, politykami i mediami.
Nawiązując do agencji Kathpress, Filipovic podkreślił jej starania w zakresie dostarczania starannego dziennikarstwa, którego celem jest poprawność i dokładność. „Niech Kathpress nadal wspiera komunikację społeczną poprzez swoją doskonałą pracę i niech będzie wzorem dla innych mediów dziennikarskich”, życzył etyk mediów.
Pierwszy serwis agencji ukazał się 18 listopada 1946 roku pod „próbnym” tytułem „Katholische Pressezentrale” (Katolicka Centrala Prasowa). Swą obecną nazwę agencja przyjęła 9 lutego 1947 roku. W 1951 roku Austriacka Konferencja Biskupów poleciła, aby twórca agencji prasowej o zasięgu dotychczas lokalnym, prałat Jakob Fried z archidiecezji wiedeńskiej, nadał jej zasięg ogólnokrajowy. Jednocześnie episkopat został wydawcą Kathpressu, który od tego czasu – obok swego podstawowego zadania agencji informacyjnej – jest również biurem prasowym konferencji.
W 1962 roku, na krótko przed otwarciem II Soboru Watykańskiego, Kathpress, wspólnie z agencjami katolickimi z Niemiec, Belgii, Holandii i Szwajcarii, utworzył wspólne biuro korespondentów w Rzymie – Centrum Informationis Catholicum (CIC). Stało się ono jednocześnie podstawą do trwającej do dziś współpracy katolickich agencji niemieckojęzycznych: KNA z Niemiec, KIPA ze Szwajcarii i Kathpressu. Obok centrali w Wiedniu i CIC w Rzymie agencja ma także swoich stałych korespondentów, m.in. w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, w Słowenii, Chorwacji oraz Bośni i Hercegowinie. W 1997 roku episkopat austriacki określił nowe ramy prawne dla Kathpressu, tworząc Instytut „Katolicka Agencja Prasowa” i nowy statut dla redakcji.
Kathpress jest obecnie czołowym medium na rynku kościelnych środków przekazu w Austrii. Od ponad 75 lat przekazuje codziennie wiadomości o życiu Kościoła w kraju i na świecie instytucjom kościelnym, państwowym i społecznym oraz odbiorcom prywatnym. Informuje nie tylko o Kościele katolickim, ale też o innych Kościołach i wspólnotach chrześcijańskich, religiach oraz o sprawach społecznych i politycznych. Wśród stałych odbiorców serwisów agencji są niemal wszystkie media z agencją prasową APA i telewizją ORF, szeroki krąg odbiorców kościelnych (diecezje, parafie, zakony, media kościelne itp.), ale także ministerstwa, partie polityczne, wyższe uczelnie, publicyści i eksperci zainteresowani Kościołem i religią. Redakcja gwarantuje wysoki poziom profesjonalnego dziennikarstwa. Swoim odbiorcom oferuje produkty abonamentowe, takie jak systematyczny przekaz bieżących informacji, codzienne biuletyny, ukazujący się raz w tygodniu „Kathpress kompakt” – zestaw najciekawszych wiadomości, „Info-Dienst” – biuletyn zawierający analizy i komentarze, poświęcony życiu zakonów „Ordensdienst” oraz codzienny terminarz. Raz w roku wydaje też „KathIndex” – bieżący spis adresów najważniejszych instytucji kościelnych. Kathpress jest też obecna w mediach społecznościowych, w Internecie pod adresem www.kathpress.at, ma też swój profil na Twitterze @kathpress_wien oraz na Facebooku, gdzie zamieszcza też wiadomości audio i serwis foto.
Mówiąc o tej obecności Paul Wuthe powiedział KAI, że przyczyniła się ona do większego zainteresowania życiem Kościołów, innych religii oraz ich działalnością w sferze społecznej. Mimo upływu lat Kathpress jest nadal poszukiwanym „produktem” w sferze nie tylko mediów i nie tylko kościelnej, podkreślił redaktor naczelny agencji.
Naczelnym redaktorem i dyrektorem Kathpressu jest od 2010 roku Paul Wuthe, a wydawcą – kard. Christoph Schönborn, w episkopacie Austrii odpowiedzialny za media. W latach 1980-2010 redaktorem naczelnym był zmarły w 2021 roku prof. Erich Leitenberger, pełniący jednocześnie funkcję rzecznika prasowego trzech kolejnych kardynałów – arcybiskupów Wiednia. W latach 1955-80 pracami Kathpressu kierował Richard Barta, zmarły w 1986 roku.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.