Rozmowy chrześcijańsko-taoistyczne
17 października 2016 | 09:50 | kg (KAI) / mz Ⓒ Ⓟ
W dniach 15-16 października w świątyni taoistycznej Baoan w stolicy Tajwanu – Tajpej odbyła się konferencja międzynarodowa nt. „Szukając razem prawdy: dialog chrześcijańsko-taoistyczny”. Uczestniczyły w nim delegacje Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, Kościoła katolickiego na Tajwanie, Federacji Konferencji Biskupich Azji (FABC) i Światowej Rady Kościołów.
Ogłoszony 16 bm. przez Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej komunikat po tym wydarzeniu podkreśla, że było to „historyczne spotkanie”, które „skonkretyzowało naszą zdecydowaną wolę dialogu”.
„Zachęceni powodzeniem tego spotkania zobowiązujemy się do dzielenia się owocami naszego dialogu” – stwierdza dokument, podpisany przez sekretarza wykonawczego Papieskiej Rady i przewodniczącego Fundacji Świątyni Baoan w Tajpej. W siedmiu punktach przedstawiono te owoce, przy czym wszystkie one dotyczą współpracy na rzecz lepszego zrozumienia świata i podejmowania jego wyzwań.
Są to kolejno: wyrażanie najgłębszego wzajemnego szacunku dla swych tradycji i zgoda na angażowanie się w szczery dialog na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym; podkreślanie potrzeby wspólnego szukania prawdy w celu lepszego zrozumienia, wzajemnego wzbogacenia i współpracy, zwłaszcza przez pełną współczucia służbę bez różnicy; zrozumienie, że wyzwania świata łączą się z globalizacją, migracjami, napięciami religijnymi i międzykulturowymi oraz ze wzrostem fundamentalizmu; nadzieja, że chrześcijanie i taoiści, dochodząc razem do dialogu, stają się latarnią oświetlającą „nasz świat rozdzierany przez wojny, nienawiść, podejrzenia i strach”; zgoda na wspólne podejmowanie wyzwań zeświecczenia, kryzysu ekologicznego i plagi obojętności; podkreślanie ważności wychowywania dzieci do poszanowania i cenienia zarówno własnych kultur i dziedzictwa, jak i innych oraz wspieranie i obrona wartości powszechnych, takich jak sprawiedliwość, pokój, jedność, braterstwo, wolność i zgoda religijna.
Sygnatariusze wspólnego oświadczenia wyrazili wdzięczność komitetowi konferencji „za stworzenie milej atmosfery i za ciepłą gościnność, jakie charakteryzowały to spotkanie”. Podziękowano również władzom Republiki Chińskiej na Tajwanie, Wydziałowi Badań Religijnych Uniwersytetu Katolickiego Fu Jen oraz miejscowym chrześcijanom i taoistom „za ich wielkoduszny wkład do tego, aby konferencja zakończyła się powodzeniem”.
Taoizm (lub według nowszych zapisów – daoizm) jest starym, tradycyjnym chińskim systemem filozoficzno-religijnym. Za twórcę jego warstwy filozoficznej uważa się powszechnie myśliciela Laoziego z VI wieku przed Chrystusem, natomiast jego nurt religijny powstał na przełomie II i III wieku po Chrystusie. Najważniejszymi księgami taoizmu są Daodejing i Zhuangzi. Obok konfucjanizmu jest jednym z dwóch najważniejszych systemów filozoficzno-religijnych Chin, przy czym – w przeciwieństwie do ortodoksyjnego konfucjanizmu – taoizm religijny był otwarty na kontakty i zapożyczenia z innych wierzeń. W różnych okresach wchłaniał w swe nauczanie elementy konfucjanizmu, szamanizmu, buddyzmu, chrześcijaństwa i manicheizmu.
Trudno podać w miarę dokładną liczbę wyznawców taoizmu jako religii, gdyż niemal wszyscy oni są jednocześnie buddystami lub konfucjonistami, można jednak przyjąć, że do dziś stanowią oni większość ludzi wierzących w Chinach, gdzie jest ich co najmniej kilkadziesiąt milionów. Większe ich skupiska zamieszkują ponadto Wietnam, Japonię i Koreę.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.