Drukuj Powrót do artykułu

Przemyśl: Archidiecezjalny Chór „Magnificat” laureatem prestiżowej nagrody

06 lipca 2016 | 11:20 | pab Ⓒ Ⓟ

Archidiecezjalny Chór „Magnificat” pod dyrekcją ks. dr. Mieczysława Gniadego oraz pozostali wykonawcy kompozycji „Missa solemnis in B minor (h-moll)” Ignaza Rittera von Seyfrieda otrzymali Złotego Orfeusza. Jest to jedna z najważniejszych nagród muzycznych na świecie. Przyznaje ją Académie du Disque Lyrique.

Nagrodzony album został nagrany w 2015 roku w Filharmonii Podkarpackiej, a wydała go wytwórnia DUX. Jury uznało je za najlepsze nagranie muzyki sakralnej i przyznało tytuł Prix Hector Berlioz.

Jest to pierwsza światowa rejestracja utworu mało znanego wiedeńskiego kompozytora Ignaza Rittera von Seyfrieda (1776–1841). Kompozycja powstała w 1830 roku z okazji zbliżającej się prymicji syna Leopolda w opactwie benedyktyńskim w Melku. Tam też dzieło, przeznaczone na cztery głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, zabrzmiało po raz pierwszy w 1831 roku pod batutą samego kompozytora.

Prawdopodobnie msza później nie była już wykonywana w całości, aż do 2012 r. Wówczas odbyła się jej ponowna premiera. Miała ona miejsce w bazylice archikatedralnej w Przemyślu za sprawą ks. Mieczysława Gniadego. – Wydarzenie to zapoczątkowało przypadkowe znalezienie w Lublinie kopii rękopisu utworu, która znalazła się później w posiadaniu wybitnego dyrygenta i muzykologa prof. Kazimierza Górskiego. W 2008 roku, na kilka miesięcy przed nagłą śmiercią, profesor przekazał kopię swojemu przyjacielowi ks. Gniademu, który zgodził się opracować utwór i doprowadzić do jego wykonania. W trakcie kwerendy ks. Gniady natrafił jednak na wzmiankę o oryginalnym rękopisie, znajdującym się w Austriackiej Bibliotece Narodowej w Wiedniu, który – jak się okazało – zawiera m.in. dodatkowe trzy części zmienne mszy. Ostatecznie to właśnie rękopis wiedeński stał się dla niego podstawą do opracowania utworu – podaje Monika Maziarz z redakcji „Przemyskiego Przeglądu Kulturalnego”.

Z inicjatywy ks. Gniadego doszło nie tylko do historycznego koncertu w przemyskiej archikatedrze, ale kilka lat później odbyło się premierowe nagranie, którego wykonawcami byli: Justyna Stępień – sopran, Ewa Mikulska – alt, Krzysztof Machowski – tenor, Krzysztof Matuszak – bas (soliści Warszawskiej Opery Kameralnej), Archidiecezjalny Chór „Magnificat” z Przemyśla, Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.
Całością dyrygował ks. Mieczysław Gniady, a za reżyserię nagrania odpowiadali Małgorzata Polańska i Marcin Domżał.

Płyta ukazała się w roku ważnych jubileuszy: 60-lecia Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, 30-lecia Archidiecezjalnego Chóru „Magnificat” i 25-lecia Caritas Archidiecezji Przemyskiej.

Złote Orfeusze (Orphées D’or) za najlepsze nagrania muzyki wokalnej w różnych kategoriach przyznaje francuska Académie du Disque Lyrique, założona w 1958 roku. Członkowie jury to wybitni muzykolodzy, dziennikarze muzyczni oraz światowej sławy osobowości sztuki wokalnej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.