Bydgoszcz: prezentacja obrazu „Pieta II”
17 kwietnia 2014 | 09:31 | jm Ⓒ Ⓟ
„Między dramatyzmem a kontemplacyjnością. Motywy pasyjne we współczesnym malarstwie polskim” – to tytuł spotkania z dr. Filipem Pręgowskim, które zorganizowano w środę w bydgoskiej Galerii Sztuki Nowoczesnej Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego.
Podczas wystąpienia, które towarzyszyło prezentacji obrazu Stanisława Rodzińskiego „Pieta II” z 1977 roku, z kolekcji sztuki Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zdeponowanego w bydgoskim muzeum, zaprezentowane zostały dzieła współczesnych malarzy polskich, podejmujących motywy Pasji Chrystusa.
Analizie źródeł ikonograficznych towarzyszyły refleksje na temat uniwersalnych treści motywów pasyjnych, a także sposobów ich współczesnego obrazowania. Rozważania toczyły się między dwoma biegunami malarskiej narracji i ekspresji: akcentującym dramatyczność egzystencjalnych i ostatecznych doświadczeń człowieka oraz skłaniającym do zadumy i kontemplacji.
Wystąpienie dotyczyło m.in. twórczości artystów tworzących krakowską grupę Wprost (Zbylut Grzywacz, Leszek Sobocki, Maciej Bieniasz) czy też, o pokolenie młodszych malarzy związanych z pracownią Rodzińskiego na krakowskiej ASP (Tadeusz Boruta, Grzegorz Bednarski).
Doktor Filip Pręgowski urodził w Bydgoszczy. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w dziedzinie konserwacji dzieł sztuki. Zajmuje się teorią sztuki i malarstwem. Pracuje również, jako konserwator dzieł sztuki. Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Współpracuje z Zakładem Historii Sztuki Nowoczesnej na UMK, wykładając na nowopowstałym kierunku Krytyka Artystyczna.
Autor obrazu „Pieta II” – Stanisław Rodziński – urodził się w Krakowie. To malarz, który zajmuje się również rysunkiem i krytyką artystyczną. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wykładał we wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, a następnie na uczelni macierzystej, gdzie w latach 1993-96 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa, a od 1996 do 2002 roku był rektorem. W latach 1981-1989 uczestniczył w Ruchu Kultury Niezależnej. Brał udział w ponad dwustu wystawach malarstwa i rysunku w kraju oraz za granicą. Jest laureatem wielu nagród artystycznych i państwowych. Jego prace znajdują się w zbiorach państwowych i kolekcjach prywatnych.
W opracowaniu Ingi Kopciewicz warto zauważyć, że „twórczość Stanisława Rodzińskiego nawiązuje do estetyki polskiego koloryzmu”. Według niej „artysta identyfikowany jest nie tylko z podejmowaną często tematyką pejzażową, ale również z malarstwem odnoszącym się do ikonografii chrześcijańskiej – w tym ze scenami pasyjnymi oscylującymi wokół misterium Krzyża”.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.