Toruń: Sobór Watykański pomaga wzmocnić świadomoś wiary
13 października 2012 | 16:38 | xpb Ⓒ Ⓟ
Kościół na nowo powinien odkrywać nauczanie Soboru Watykańskiego II, by jego członkowie stawali się coraz bardziej świadomymi w wierze – podkreślił ks. dr hab. Dariusz Kotecki dziekan Wydziału Teologii UMK. Przemawiał on podczas obradującej w Toruniu międzynarodowej konferencji „Sobór Watykański II – wiosna Kościoła?”
W swoim wystąpieniu redaktor naczelny „Więzi” Zbigniew Nosowski poruszył problem dialogu Kościoła ze światem wskazując. – Naszym powołaniem jest być dla świata, ale w dialogu ze światem nie ma miejsca na kompromisy ze złem – podkreślił. – Jeśli chcemy, jako Kościół być solą dla świata to musimy wspólnie z nim poszukiwać i starać się przekonać, a nie pokonać – mówił publicysta dodając, że wezwanie Soboru, by do świata podchodzić w duchu dialogu jest nadal aktualne.
Ks. prof. Mirosław Mróz zwrócił uwagę na fakt, że Sobór Watykański II stoi na straży godności rozumu, prawdy i mądrości. Powołując się na słowa prof. Stefana Swieżawskiego, który był audytorem na Soborze zaznaczył, że świat potrzebuje kontemplacji i zachwytu, które prowadzą do mądrości. Należy w taki sposób uprawiać umysł, by rozwijała się w nim zdolność do zachwytu.
O teologicznej tożsamości wiernych świeckich w świetle Soboru Watykańskiego II mówił ks. prof. Jose Ramon Villar z Uniwersytetu Nawarry w Pampelunie. – Duch rozwija strukturę zainicjowaną przez Chrystusa – powiedział. Dlatego obok wymiaru hierarchicznego obecny jest w Kościele wymiar charyzmatyczny. – Kościół posiada dwa wielkie prądy charyzmatyczne, którymi są laikat i życie zakonne – zaznaczył prelegent. Tłumaczył, że powołanie wiernych świeckich ma swój specyficzny rys, który ich odróżnia od zakonników i kapłanów, ale ich od nich nie odgradza.
Prelegent zwrócił uwagę na nauczanie Pawła VI, który zaznaczył, że wszyscy członkowie Kościoła są uczestnikami jego wymiaru świeckiego polegającego na przynależeniu do świata stworzonego przez Boga. Trzeba pamiętać, że w tej perspektywie rozumienia świeckości każdy wierzący powołany jest przez Boga, by wykonując właściwe sobie zadania przemieniali i uświęcali świat, w którym żyją, niczym zaczyn, od środka. Każdy czyni to w inny sposób, w zależności od pełnienia określonej funkcji w Kościele: laikatu, życia zakonnego, kapłańskiego. Prelegent wskazał na szczególne zadanie wiernych świeckich, jakim jest nowa ewangelizacja.
Ks. prof. dr hab. Waldemar Chrostowski poruszył kwestię studiów biblijnych w Kościele. Zaznaczył, że wiosną tych studiów jest konstytucja soborowa „Dei Verbum”. Przez 50 lat od rozpoczęcia obrad Soboru studia biblijne przeżywają swoisty renesans. – Chrześcijaństwo jest religią Osoby. Skupia się na Jezusie Chrystusie – powiedział ks. Chrostowski.
Zwrócił uwagę, że „Dei Verbum” odkrywa przed nami sedno chrześcijaństwa. – Centrum Objawienia Bożego jest Osoba Chrystusa, co sprawia, że Objawienie nabiera charakteru osobowego i dialogicznego. Wymaga odpowiedzi człowieka na otrzymane słowo. – Kościół jest wspólnotą, która słucha Słowa, którym jest Jezus – powiedział wybitny biblista. Uprawianie teologii oraz wiara powinny opierać się nie tylko na rozmawianiu o Bogu, ale na rozmowie z Bogiem, na relacji osobowej.
Ks. Chrostowski zwrócił uwagę na to, że Sobór nadał nowe kierunki interpretacji Pisma Świętego, pozwolił odkryć jedność Starego i Nowego Testamentu. Stary Testament jest wielkim proroctwem dotyczącym Jezusa zaś Nowy Testament – wypełnieniem tego proroctwa.
Ks. dr hab. Daniel Brzeziński mówił o odnowie liturgii rzymskiej po Vaticanum II. Liturgia jest szczytem życia Kościoła i źródłem, z którego wypływa cała jego moc, podstawą życia Kościoła – powiedział ks. Brzeziński. Zaznaczył, że to właśnie dlatego konstytucja o liturgii została ogłoszona jako pierwsza spośród wszystkich dokumentów soborowych.
Liturgia nie jest dodatkiem do kultu, lecz kultem najwyższym oddawanym Bogu – podkreślił ks. Brzeziński. Liturgia nie jest czynem człowieka, ale całego mistycznego ciała Chrystusa. Jest działaniem Boga z człowiekiem dla jego uświęcenia. W niej dokonuje się uświęcenie człowieka i uwielbienie Boga. Liturgia jest dziełem Trójcy Świętej: od Boga pochodzi nasze uświęcenie i do Niego zmierza nasze życie, Chrystus jest największym Liturgiem, a Duch Święty ożywia członków Kościoła – tłumaczył prelegent.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.