Drukuj Powrót do artykułu

Bielsko-Biała: inauguracja Festiwalu Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”

16 kwietnia 2012 | 22:48 | rk Ⓒ Ⓟ

Recital "Pieśni Sakralnych" w wykonaniu Alicji Majewskiej, Marka Bałaty oraz Bielskiej Orkiestry Festiwalowej Młodzieżowego i Chóru „Resonans Con Tutti” rozpoczął 16 kwietnia w bielskim kościele pw. Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka 13. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”.

Jak przypominał ks. Eugeniusz Burzyk – kierujący Duszpasterstwem Środowisk Twórczych, który jest współorganizatorem imprezy – patronat nad festiwalem kolejny raz przyjęli ordynariusz diecezji bielsko-żywieckiej bp Tadeusz Rakoczy oraz biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego Paweł Anweiler.

Ks. Burzyk zwrócił także uwagę, że zaprezentowane dziś utwory zebrano na nagranej kilka miesięcy temu płycie, której promocja miała miejsce 22 października ubiegłego roku – w dniu pierwszego liturgicznego wspomnienia bł. Jana Pawła II. W tekstach do muzyki Włodzimierza Korcza, napisanych przez Ernesta Brylla i Monikę Patryk, wykorzystano fragmenty wierszy Karola Wojtyły.

W ramach 13. edycji Międzynarodowego Festiwal Muzyki Sakralnej (16-19 kwietnia) odbędą się 4 koncerty w różnych miejscach, m.in. w kościołach katolickich i ewangelickich Bielska-Białej.

17 kwietnia w bielskim Domu Muzyki wystąpi wielki kantor w Petersburgu i Moskwie, Finkelshtein Baruh ben Yankel oraz męski chór synagogi chóralnej w Moskwie „Zimrah” i zespół muzyczny Yosef Kapelye z Moskwy. Następnego dnia w kościele luterańskim wystąpi z koncertem muzyki starocerkiewnej chór Valaam Closter Chants z rosyjskiego monasteru na wyspie Wałaam. Z kolei 19 kwietnia w pallotyńskim kościele w Bielsku-Białej zaśpiewa chór gospel z Londynu – The Adventist Vocal Ensemble (AVE).

Tradycją festiwalu jest to, że na inauguracyjnym koncercie można usłyszeć monumentalne oratoria. Podczas pierwszego festiwalu zaprezentowano „Drogę nadziei” – oratorium oświęcimskie bielskiego kompozytora Janusza Kohuta. Rok później odbyło się prawykonanie oratorium beskidzkiego „Gość oczekiwany”, także skomponowanego przez tego artystę.

Podczas festiwalu prezentowano także oratorium Włodzimierza Korcza i Ernesta Brylla, mszę „Missa pro pace” Wojciecha Kilara oraz dzieła Mozarta, Verdiego i Pucciniego. Gościli tu tak egzotyczni wykonawcy jak peruwiańscy Indianie z plemienia Keczua, czy słynny chór z RPA Ladysmith Black Mambazo.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.