Biblijne modele wychowania
12 maja 2011 | 10:18 | apis / ju. Ⓒ Ⓟ
Słowo Boże powinno być przede wszystkim dla pedagogiki punktem wyjścia w sposobie rozumienia człowieka i świata, w którym on żyje. Biblia nie może być traktowana przez pedagogów jako jedno z dzieł literackich.
Takie stwierdzenia padły podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej wieńczącej III Ogólnopolski Tydzień Biblijny, na którą przybyli nauczyciele, pedagodzy i katecheci z diecezji sandomierskiej. Zdaniem biblistów z Polski, Ukrainy i Słowacji zgromadzonych 11 maja w Sandomierzu biblijne modele wychowania powinny być odpowiedzią na współczesne kryzysy pedagogiczne.
Sympozjum poprzedziła wspólna Eucharystia, której przewodniczył ordynariusz sandomierski bp Krzysztof Nitkiewicz. W homilii hierarcha podkreślił, że Pismo Święte jest w stanie przemienić wnętrze człowieka, wierzącego w Boga.
– W ostatnią niedzielę Ojciec św. Benedykt XVI przemawiając do Wenecjan wskazał na konieczność pogłębiania wiary, aby nasze doświadczenie Chrystusa nie było płytkie i fragmentaryczne ale dojrzałe, świadome i odpowiedzialne. To samo możemy powiedzieć o Piśmie św., które objawia nam prawdę o Bogu i jest w stanie przemienić wnętrze człowieka oraz otaczający go świat – mówił bp Nitkiewicz.
– Życzę uczestnikom sympozjum takiej właśnie biblijnej duchowości. Niech Pismo Święte stanie się motorem naszego życia, niech kształtuje nasz sposób myślenia, patrzenia na świat, nich kieruje naszymi czynami, w tym również pracą apostolską – podkreślił biskup.
O biblijnej koncepcji człowieka jako fundamencie wychowania mówiła dr Lubow Derdziak z Instytutu Teologicznego im. św. abp. Józefa Bilczewskiego w Lwowie. – Kościół nie może stać obok człowieka i nie reagować na to, jak ukazuje go nauka, ponieważ, jak przypomniał Jan Paweł II „człowiek jest drogą Kościoła” – mówiła dr Derdziak. – Natomiast człowieka i jego sens całościowo ukazuje filozofia biblijna, w której mieści się przekonanie o tym, że życie ludzkie ma sens, zmierza do pełni oraz urzeczywistnia się w Chrystusie Jezusie – dodała.
Zdaniem dr Derdziak, Słowo Boże powinno być punktem wyjścia dla pedagogiki, częścią której jest katecheza, gdyż ono tłumaczy naszą rzeczywistość. – Słowo Boże powinno być przede wszystkim dla pedagogiki punktem wyjścia w sposobie rozumienia człowieka i świata, w którym on żyje. Biblia nie może być traktowana przez pedagogów jako jedno z dzieł literackich – wyjaśniała.
O „Teologii wychowania w adhortacji posynodalnej Benedykta XVI „Verbum Domini” mówił ks. prof. KUL Roman B. Sieroń, organizator sympozjum. Zdaniem profesora problematyka konferencji w sposób interdyscyplinarny połączyła nauki pedagogiczne, szczególnie pedagogikę pastoralną i teologię wychowania z naukami teologicznymi, w tym z biblistyką. – Odkrycie pedagogii Biblii może stać się bardzo użyteczne w procesach i modelach wychowania w współczesnym społeczeństwie – podkreślił mówca.
Na temat Jezusa Chrystusa – jedynego nauczyciela człowieka w nauczaniu bł. Jana Pawła II mówił ks. prof. Kazimierz Panuś z Krakowa, prezes Polskiego Towarzystwa Teologicznego. O modelach wychowania w księgach mądrościowych Starego Testamentu wygłosił referat ks. prof. Stanisław Hałas SCJ z Krakowa. Z kolei dr Branislav Kluska z Katolickiego Uniwersytetu w Rużomberoku na Słowacji opowiedział o koncepcji Mimesis – Model Pedagogii św. Pawła Apostoła.
Patronatem honorowym konferencję objęli: bp Krzysztof Nitkiewicz, abp Mieczysław Mokrzycki, metropolita lwowski obrządku łacińskiego, bp Henryk Tomasik, ordynariusz diecezji radomskiej oraz Jerzy Borowski, burmistrz Sandomierza.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.