Drukuj Powrót do artykułu

Paco Peña: Jan Paweł II to ikona czasów przełomu w Kościele

30 kwietnia 2011 | 20:30 | rk Ⓒ Ⓟ

Osoba Jana Pawła II to ikona i symbol czasów przełomowych dla świata i Kościoła – stwierdził w rozmowie z KAI Paco Peña, jeden z najbardziej znanych na świecie gitarzystów flamenco, który zagrał w sobotę w Bielsku-Białej, na zakończenie festiwalu „Sacrum in Musica”. Gitarzysta wystąpił w bielskim kościele luterańskim, prezentując swoją „Misa flamenco” – utwór skomponowany zgodnie z porządkiem katolickiej Mszy świętej.

Muzyk, który urodził się hiszpańskiej Cordobie, zapytany o ocenę pontyfikatu Jan Pawła II podkreśliła, że ważne jest to, by Kościół miał postaci, które są drogowskazami, szczególnie, gdy sam przechodzi rożne próby.

„Chodzi, by patrzeć na te znaczące osoby i nie tylko je chwalić i kochać, lecz także żądać od nich, by stawiali czoła rzeczywistości. Gdy się spojrzy na Jan Pawła, widzi się, że był to człowiek prawy i zasługuje na kanonizację, i że inspirował innych do tego, by byli uczciwymi, by stawiali czoła rzeczywistości, by mówili prawdę, by naprawiali wiarę katolicką” – powiedział 69-letni muzyk.

Gitarzysta zaznaczył, że jego Msza flamenco jest utworem na wskroś ekumenicznym, a nawet zawiera elementy wieloreligijne, wykorzystujące motywy muzyki muzułmańskiej i żydowskiej. „Dlatego ten utwór pasuje naturalnie do każdej świątyni” – dodaje.

Legendarny gitarzysta urodził się w 1942 r. i wychował w Hiszpanii. Już, jako dorosły muzyk zamieszkał w Londynie. Od 1970 r. występował z Paco Peña Flamenco Dance Company – dobraną przez siebie grupą tancerzy, gitarzystów i wokalistów, wprowadzając flamenco na sceny znanych teatrów muzycznych.

Peña wraz ze swoim zespołem przyczynił się do ogromnej światowej popularności flamenco. W karierze muzyka ważnym wydarzeniem była „Misa Flamenca”, którą muzyk napisał na zamówienie festiwalu Vratislavia Cantans. Wykonana została po raz pierwszy w 1991 r. w Londynie wspólnie przez Paco Peña Flamenco Dance Company oraz chór Academy of St Martin-in-the-Fields. Utwór zachowuje formę liturgiczną katolickiej mszy, łącząc ją z dynamiczną, pełną energii i ekspresji muzyką flamenco.

Bielska publiczność miała okazję po raz pierwszy w 1993 r. podziwiać gitarzystę na koncercie w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa podczas Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej.

W ramach 12. edycji Międzynarodowego Festiwal Muzyki Sakralnej (26-30 kwietnia) odbyło się 5 koncertów w różnych miejscach, m.in. w kościołach katolickich i ewangelickich Bielska-Białej. Jak zwykle wspólny patronat nad tą ekumeniczną imprezą objęli biskup bielsko-żywiecki, Tadeusz Rakoczy i biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego, Paweł Anweiler.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.