Drukuj Powrót do artykułu

Polacy będą się przygotowywać do beatyfikacji Jana Pawła II

25 marca 2010 | 17:19 | lk / kw Ⓒ Ⓟ

Od 11 kwietnia przez dziewięć kolejnych miesięcy media i środowiska duszpasterskie będą przypominać Polakom nauczanie Jana Pawła II z kolejnych pielgrzymek do Ojczyzny.

Duchowym przygotowaniom do beatyfikacji papieża-Polaka towarzyszyć będzie hasło „Jestem z Wami – przesłania do Polaków”. Koordynacją działań zajmuje się Fundacja Konferencji Episkopatu Polski „Dzieło Nowego Tysiąclecia”.

W każdą drugą niedzielę miesiąca w prasie, telewizji, radiu i internecie przedstawiane będzie nauczanie z kolejnej wizyty Jana Pawła II w Polsce. Następujący po niej „tydzień duszpasterski” w parafiach, szkołach i innych środowiskach wypełnią Msze św., nabożeństwa, adoracje, sympozja, dyskusje i spotkania. Podczas spotkań ponownie rozważane będzie przesłanie papieża do rodaków. Hasło „Jestem z Wami” jest odpowiedzią na wielokrotnie powtarzane wołanie Polaków do Ojca Świętego w trakcie jego pielgrzymek do Ojczyzny: „Zostań z nami!”.

Pierwsza „papieska niedziela” przypada 11 kwietnia, w Niedzielę Miłosierdzia Bożego. Media powrócą wówczas do słów wypowiedzianych w czerwcu 1979 r. w czasie pielgrzymki, której myśl przewodnia brzmiała „Gaude Mater Polonia”.

W opinii abp. Nycza przygotowania do beatyfikacji Jana Pawła II nie mogą się obejść bez udziału prasy, radia i telewizji. – Media pokażą to, co budziło nasze emocje w roku 1979 i nasze nadzieje w roku 1983, w okresie stanu wojennego, gdy papieżowi wręcz odradzano przyjazd. On jednak przyjechał, by pocieszyć przygnębionych w tym czasie rodaków – przypomniał metropolita warszawski.

Podkreślił, że oprócz emocjonalnego przeżywania kolejnych rocznic papieskich, w tym rocznicy śmierci Jana Pawła II i Dnia Papieskiego, istnieje także potrzeba bardziej trwałego i systematycznego zachowania w pamięci nauczania Ojca Świętego. Należą do nich centra i instytuty papieskie oraz Fundacja „Dzieło Nowego Tysiąclecia”, która koncentruje swą działalność na budowaniu „żywego pomnika” Jana Pawła II – wspieraniu edukacji ubogiej, ale uzdolnionej młodzieży wiejskiej i z małych miejscowości. Obecnie programem stypendialnym Fundacji objętych jest prawie 2200 młodych Polaków w 39 diecezjach.

Zdaniem abp. Nycza, za życia Jana Pawła II Polacy przeżywali jego pielgrzymki do Ojczyzny bardzo emocjonalnie. – Kiedy umarł, te emocje opadły, śmiem twierdzić, że za mocno – stwierdził metropolita warszawski. W jego opinii, nie jest pożądane, by od tego przeżywania emocjonalnego przejść do wyłącznie intelektualnego upamiętniania pontyfikatu papieża-Polaka.

W inicjatywę aktywnie włączą się stypendyści „Dzieła”. Na przełomie marca i kwietnia wspólnoty studentów-stypendystów w największych miastach akademickich będą się modlić podczas Mszy św. i czuwań upamiętniających 5. rocznicę śmierci papieża. Na lodowisku w Bydgoszczy odbędzie się niecodzienny happening – młodzi będą jeździć na łyżwach, odczytując przez mikrofon słowa Ojca Świętego z pierwszej pielgrzymki do Polski. Ich koledzy z Lublina wypuszczą w powietrze lampiony i balony. W Krakowie stypendyści urządzą wieczór poezji Karola Wojtyły.

Swój udział w przedsięwzięciu zadeklarowały też ruchy katolickie – KSM, Akcja Katolicka, Ruch Światło-Życie, Klub Inteligencji Katolickiej, Ogólnopolska Rada Ruchów Katolickich i Duszpasterstwa Akademickie. Przyłączą się też instytucje świeckie i kościelne (Fundacja Świętego Mikołaja, Centrum Opatrzności Bożej, Stowarzyszenie Przymierze Rodzin, Instytut Tertio Millennio), harcerze (ZHP, ZHR, SHK „Zawisza” FSE) i strażacy ze Związku Głównego Ochotniczych Straży Pożarnych RP.

Rodzina Szkół im. Jana Pawła II już rozpoczęła realizację specjalnego programu dla uczniów w ramach lekcji wychowawczych. Organizuje także misterium wielkanocne nawiązujące do nauczania Ojca Świętego. Z kolei Centrum Myśli Jana Pawła II startuje w kwietniu z całoroczną kampanią społeczną „Jestem z Wami”. W pierwszym jej etapie na billboardach i plakatach w całej Warszawie pojawi się projekt przedstawiający kalendarzową kartkę z datą 2 kwietnia, na której widnieje odręczny podpis: „Jestem z Wami”.

Abp Nycz podkreślił, że dziewięciomiesięczne przygotowania realizowane są niezależnie od oczekiwanej decyzji Stolicy Apostolskiej w sprawie beatyfikacji Jana Pawła II. – Nie bądźmy rozczarowani, że papież będzie beatyfikowany sześć czy siedem lat po śmierci, to nie jest najważniejsze. Ten proces jest i tak szybki, szybszy niż w przypadku innych kanonizowanych czy beatyfikowanych – uznał.

Koordynacją całości działań zajmuje się Fundacja Konferencji Episkopatu Polski „Dzieło Nowego Tysiąclecia”, która od 2001 r. organizuje Dzień Papieski. Jego tegoroczne obchody 10 października, którym towarzyszy hasło „Jan Paweł II – Odwaga Świętości”, będą jednocześnie punktem kulminacyjnym oczekiwania na beatyfikację.

Szczegółowe informacje o przygotowaniach będą publikowane na stronie www.dzienpapieski.pl. Głównymi partnerami serwisu są Katolicka Agencja Informacyjna, Opoka.org.pl, Wiara.pl, TVP, Polskie Radio, Radio Plus, VOX FM, „Gość Niedzielny”, „Niedziela”, „Idziemy” i „Przewodnik Katolicki”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.