Zegarki szwajcarskie owocem kalwinizmu?
31 sierpnia 2004 | 15:09 | ts //mr Ⓒ Ⓟ
Światowej sławy tradycja szwajcarskich zegarków jest – zdaniem teola Maxa Engamarre’a – owocem kalwinizmu.
W książce „Ład czasu – punktualność jako symptom XVI-wiecznej Genewy” Max Engamarre zwraca uwagę, że szwajcarsko-francuski reformator Johannes Kalwin (1509-1564) nieustannie przypominał wiernym, że muszą być świadomi każdej minuty swego życia.
Zdaniem Engamarre’a, to właśnie Kalwin dzięki swoim naukom nadał wartość czasowi w społeczeństwie europejskim. Naukowiec udowodnił to porównując rozkład dziennych zajęć katolików i kalwinistów w 1560 roku. Wynika z tego, że katolik miał zupełnie dowolny przebieg dnia między modlitwą poranną i wieczorną, natomiast protestant szczegółowo planował każdy dzień.
W tamtych czasach wszyscy mieszkańcy Genewy rozpoczynali dzień już o 4.00 rano i kończyli go odpowiednio wcześnie.
Warto w tym miejscu przypomnieć poglądy wybitnego socjologa Maxa Webera (1864-1920), który twierdził, że na rozwój kapitalizmu olbrzymi wpływ miała etyka protestancka, szczególnie kalwińska.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.