Blisko połowa Polaków wspiera cele charytatywne
02 maja 2017 | 12:07 | Warszawa / ARC Rynek i Opinia, lk / bd Ⓒ Ⓟ
Blisko połowa Polaków przekazuje pieniądze na cele charytatywne, a jednymi z najbardziej rozpoznawalnych akcji są te prowadzone przez Caritas Polska. W przyszłości odsetek pomagających ma wzrosnąć o 10 proc – wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia.
Obecnie, zgodnie z deklaracjami respondentów, najbardziej zaangażowanym pokoleniem w pomoc charytatywną są osoby w wieku 57+. Aż 57% z nich twierdzi, że wspiera różne akcje charytatywne. Najmniej zaangażowani są respondenci najmłodsi (20-33 lat), grupa ta jednak najbardziej skłania się ku większej aktywizacji w przekazywaniu pieniędzy w przyszłości – wzrost o 15%.
Najbardziej rozpoznawalną akcją charytatywną jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Na kolejnych miejscach Polacy wskazują Caritas Polska, akcję „Cała Polska Czyta Dzieciom” oraz „Szlachetną Paczkę”, której pomysłodawcą jest ks. Jacek Stryczek.
Z kolei Polsat i TVN przodują ex aequo w rankingu najbardziej aktywnych sponsorów działalności charytatywnej. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazł się koncern Orlen.
„Nasze badanie pokazuje, że coraz więcej osób chciałoby angażować się w pomoc charytatywną. Podstawy ku takiej działalności tworzą często media społecznościowe, których użytkownicy nawzajem udostępniają sobie informacje na temat akcji charytatywnych i aktywizują się do działania. Poza tym, prowadzona od lat kampania dotycząca przekazywania 1% podatku przedsięwzięciom charytatywnym również zwiększa świadomość Polaków w tym zakresie. Rosnąca świadomość i deklaratywna chęć intensyfikacji tych działań świadczy o tym, że polskie społeczeństwo skłania się w stronę bezinteresowności i filantropii, o czym świadczą coraz efektywniejsze zbiórki pieniędzy prowadzone choćby przez WOŚP” – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że łączna kwota 1 proc. należnego podatku przekazana na rzecz organizacji pożytku publicznego z ostatniego rozliczenia (za 2015 r.) wyniosła 617,5 mln zł.
Spośród ubiegających się o 1 proc. Caritas diecezjalnych, największymi kwotami obdarzono Caritas Diecezji Tarnowskiej (1,25 mln zł), Caritas Archidiecezji Krakowskiej (1,06 mln zł), Caritas Archidiecezji Warszawskiej – 691 tys. zł, a Caritas Poznańska – 671 tys. zł. Caritas Polska uzyskała z odpisu prawie 1,1 mln zł.
Wyniki pochodzą z dwóch badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia. Pierwsze to „25 trendów konsumenckich” – zrealizowane w dniach 22-27 grudnia 2016 r. metodą CAWI (ankiety online na epanel.pl), na próbie N=500 respondentów (próba reprezentatywna dla populacji Polski pod względem demograficznym: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania).
Drugie badanie to „Sponsoring Monitor” na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. W badaniu za rok 2016 zastosowano technikę CATI – wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny(N=1510) i CAWI (N=3751). Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski według płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.