„Świętuję nie marnuję” – kampania informacyjna Banku Żywności
19 grudnia 2020 | 06:10 | md | Kraków Ⓒ Ⓟ
„Świętuję nie marnuję” – pod takim hasłem rusza kampania informacyjna Banku Żywności w Krakowie, który przed świętami Bożego Narodzenia zwraca uwagę na problem marnowania jedzenia.
Z badań przeprowadzonych przez Federację Polskich Banków Żywości i firmę McCormick wynika, że w czasach pandemii Polacy rzadziej odwiedzali sklepy, ale zbyt duże zakupy robiła większa niż zwykle grupa badanych. Przed pandemią dotyczyło to 19 proc. osób, w trakcie jej trwania 29 proc.
Jak podkreślają organizatorzy kampanii, zachęcani promocjami i tradycją 12 wigilijnych potraw, kupujemy za dużo żywności i często wyrzucamy jej nadmiar.
Najczęściej wyrzucane jest pieczywo, wędliny, świeże owoce i ziemniaki. – Prawie 2/3 badanych określiło, że nie wyrzuca mięsa, ryb, jajek. Powody marnowania to: zepsucie jedzenia, przeoczenie terminu przydatności do spożycia, przygotowanie zbyt dużej ilości jedzenia i za duże zakupy – mówił Norbert Konarzewski, dyrektor biura Federacji Polskich Banków Żywności, dodając, że najczęstszą przyczyną marnotrawstwa jest kupowanie zbyt wielu produktów.
Kampania edukacyjna potrwa do 27 grudnia. Bank Żywności chce pokazać, że są metody, by nie psuć magii świąt, ale i żywności. W mediach społecznościowych będzie dzielić się praktycznymi poradami, jak dobrze zaplanować zakupy świąteczne oraz przepisami na dania „zero waste”.
Bank Żywności organizuje także konkurs fotograficzny na najciekawsze zdjęcie ilustrujące ideę niemarnowania jedzenia. Regulamin konkursu jest dostępny na stronie internetowej Stowarzyszenia Bank Żywności krakow.bankizywnosci.pl. Akcję Banku można śledzić na jego profilu na Facebooku i Instagramie.
– Statystyczny Polak wyrzuca rocznie ok. 200 kg produktów spożywczych. Jeśli zestawimy to z poważnym problemem, jakim jest 2 mln osób niedożywionych w Polsce, to zestawienie paraliżuje – alarmuje wicemarszałek województwa małopolskiego Tomasz Urynowicz. – Można się zastanowić, jak temu przeciwdziałać i najprostszym sposobem są przemyślane zakupy – podkreślił podczas spotkania z dziennikarzami. Województwo dofinansowało kampanię, by uwrażliwić mieszkańców regionu na biedę i niedożywienie wielu polskich rodzin oraz z troski o środowisko.
Bank Żywności w Krakowie powstał w 1997 roku i od tego czasu działa nieprzerwanie przy wsparciu różnych środowisk społecznych i władz lokalnych. Dotychczas zebrał prawie 70 mln kg produktów spożywczych o wartości 250 mln zł. Zebrana żywność, za pośrednictwem ponad 200 organizacji partnerskich, trafia każdego miesiąca do kilkudziesięciu tysięcy osób w ciężkiej sytuacji życiowej i materialnej. Tylko w roku pandemii udało się zebrać od sieci handlowych, producentów i dystrybutorów 1,5 tys. ton żywności o wartości prawie 14,5 mln zł.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.