Drukuj Powrót do artykułu

Abp Szewczuk: „ruski mir” to ideologia nienawiści do człowieka

10 września 2022 | 18:57 | st (KAI) | Kijów Ⓒ Ⓟ

Sample

„Ukraina zwycięża nad niesprawiedliwym wrogiem” – powiedział w piątek 9 września w swoim codziennym przesłaniu zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego, abp Światosław Szewczuk. Ubiegłej doby na całym terytorium Ukrainy ostrzelano różne miejscowości w 50 atakach rakietowych lub samolotowych. W samym Charkowie w czasie tej wojny jedna trzecia wszystkich budynków została już zniszczona. Równocześnie ukraińskie wojsko w ramach kontrofensywy wyzwoliło, licząc od 1 września, ponad 1000 km2 terytorium.

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Drodzy bracia i siostry w Chrystusie!

Dziś jest piątek, 9 września 2022 roku. Na Ukrainie jest już 198 dzień wielkiej krwawej i niesprawiedliwej wojny, którą Rosja prowadzi przeciwko narodowi ukraińskiemu.

Przeżyliśmy kolejny trudny dzień i bardzo niespokojną noc. Ciężkie walki toczą się niemal wzdłuż całej linii frontu. Według porannych doniesień ukraińskiej armii, w ciągu jednego dnia przeprowadzono pięć ataków rakietowych i 45 nalotów na Ukrainę. Nasz Charków, który zamienia się w miasto męczenników, ucierpiał tej nocy najbardziej. Jedna trzecia wszystkich jego budynków została już zniszczona, a wróg metodycznie rujnuje infrastrukturę miasta. Rakiety uderzyły w uniwersytet, serce edukacji, nauki i kultury w tym wielkim milionowym mieście.

Ale, dzięki Bogu, nasza armia odpiera ataki wojsk rosyjskich. Otrzymaliśmy wczoraj raport o kontrofensywie wojsk ukraińskich w Charkowie, a także na południu, w rejonie Chersonia. Prezydent poinformował, że od 1 września nasza armia wyzwoliła od wroga ponad 1000 kilometrów kwadratowych ukraińskiej ziemi.

Dziś rano dziękujemy Bogu i Siłom Zbrojnym Ukrainy za to, że żyjemy, że Ukraina nie tylko umie się przeciwstawić wrogowi, ale pokonuje tego niesprawiedliwego wroga. I mówimy tego ranka: „Dziękujemy Ci, Boże, Tobie i naszym żołnierzom za to, że żyjemy”.

Co więcej, dziś po raz kolejny możemy powiedzieć: „Ukraina stawia opór. Ukraina walczy. Ukraina się modli”.

Na tle wszystkich wydarzeń rozgrywających się na froncie, z tymczasowo okupowanych terenów docierają bardzo niepokojące wieści. Wróg wydaje się szaleć z powodu własnej niemocy i wzmaga terror wobec miejscowej ludności, wykorzystując spokojnych ludzi jako ludzkie tarcze. Nawet elektrownia atomowa w Zaporożu jest wykorzystywana jako ludzka tarcza. Niestety, mamy przypadki łapanek ludzi na ulicach, a następnie ich przymusowej mobilizacji. Dzieje się tak szczególnie w obwodzie charkowskim.

Właśnie dlatego dość ważne jest dziś, w kontekście całego dramatu wojny, wsłuchanie się w piąte przykazanie Społecznego Przewodnika Człowieka Wierzącego, przykazanie bardzo aktualne we współczesnych warunkach Ukrainy, ale i całego świata. Przykazanie to stwierdza, co następuje: „Dziękuję Bogu za dar życia. Chronię życie ludzkie od poczęcia do naturalnej śmierci. Pomagam chorym, bezbronnym i zepchniętym na margines”.

Myślę, że to przykazanie jest bardzo ważne, kluczowe dla nas wszystkich, chrześcijan, w kontekście wojny. Chrześcijanie wyznają, że Pan Bóg jest źródłem życia. To On jest źródłem i Panem ludzkiego życia; to On wyznacza granice początku i kresu życia ludzi. Człowiek jest powołany do współpracy z Panem Bogiem, aby na świat przyszedł nowy człowiek. Człowiek może odebrać Bogu prawo do określenia granic ludzkiego życia. Człowiek nie może postawić się na miejscu Boga i powiedzieć, kto ma żyć, a kto umrzeć.

Dlatego nawet w najbardziej dramatycznych okolicznościach tragedii wojny chrześcijanie są wezwani do dziękowania Bogu za dar życia, a więc do czynienia wszystkiego, co możliwe, aby je chronić. We współczesnym świecie, jak widzimy, istnieje kilka bardzo poważnych zagrożeń dla ludzkiej egzystencji, dla życia. W kulturach, gdzie panuje kult konsumpcji, tzw. kulturach konsumpcyjnych, gdzie bogactwo jest zazwyczaj głównym bożkiem, bardzo często najbardziej zagrożone są momenty początku ludzkiego życia, a następnie i jego kresu. Tworzy się tzw. kultura odrzucenia, jak nazywa ją papież Franciszek, kiedy godność i prawo do istnienia osoby mierzy się tym, ile ta osoba konsumuje. Jeśli ktoś konsumuje dużo, ma więcej praw i odwrotnie, ktoś konsumuje mniej, ma mniej godności. Podobnie w tego typu kulturze, gdzie także przyjemność staje się bożkiem, godność żywej istoty mierzy się stopniem, w jakim ta istota doświadcza przyjemności, zadowolenia, lub doświadcza bólu i cierpienia. W tym systemie filozoficznym zwierzę może mieć więcej praw niż ludzki embrion.

Dlatego nawet w takich okolicznościach w krajach względnego dobrobytu chrześcijanie są wezwani do ochrony godności życia ludzkiego, od poczęcia do naturalnej śmierci. Chrześcijanie muszą mieć odwagę, by stawić czoła wyzwaniom związanym z aborcją i eutanazją. Współczesna technologia oferuje różne możliwości manipulowania ludzkim embrionem, różnego rodzaju manipulacje nienarodzonym życiem ludzkim. A osoby starsze, chore, bezradne bardzo często podpadają pod prawo przymusowej słodkiej śmierci, tzw. eutanazji. Widzimy, że istnieją inne ideologie wyrażające niechęć do człowieka, które odbierają ludziom prawo do istnienia na podstawie ich przynależności etnicznej czy rasowej. Widzimy, że wojna, prowadzona dziś przez Rosję przeciwko Ukrainie, ma wyraźny komponent ideologiczny, zgodny ze współczesną nieludzką rosyjską ideologią „rosyjskiego świata”. Cały naród, jak już nie raz myśleliśmy, naród ukraiński, ale i inne narody są pozbawione prawa do istnienia. I widzimy jak brutalnie i metodycznie okupanci niszczą dziś naród ukraiński na ukraińskiej ziemi. Dlatego musimy się zjednoczyć, aby chronić godność życia ludzkiego jako główny fundament każdego społeczeństwa. Prawa człowieka są jednym z mechanizmów prawnych chroniących prawo do życia we współczesnym świecie. Dlatego nawet w czasie wojny istnieją prawa, które są proklamowane przez Międzynarodowe Prawo Humanitarne, prawa ludności cywilnej. Prawo do życia.
Dziś powinniśmy się szczególnie troszczyć o to, aby chorzy, bezbronni, potrzebujący czuli się we współczesnym świecie oazą ludzkiej godności.

Wiara chrześcijańska jest sercem, które ogrzewa i chroni człowieka przed różnymi filozofiami i ideologiami, które zagrażają jego życiu we współczesnym świecie. Pomódlmy się dzisiaj: „Boże, dziękuję Ci za dar życia. Dziękujemy, że żyjemy i możemy bronić i potwierdzać godność człowieka we współczesnym świecie. Dziękujemy Ci, że dałeś narodowi ukraińskiemu siłę życiową do przetrwania wszystkich trudności. I to w Tobie, Boże, mamy naszą siłę, naszą nadzieję i nasze zwycięstwo. Boże, naucz nas szanować każdego człowieka i w każdym człowieku widzieć Ciebie, naszego Stwórcę i Zbawiciela, bo stworzyłeś nas ludzi na swój obraz i podobieństwo. Boże, błogosław Ukrainę. Błogosławię ukraińską armię. Pobłogosław dzieci Ukrainy. Boże, błogosław ludzkości w dzisiejszym świecie, pomóż nam wszystkim być przede wszystkim ludźmi.

Niech błogosławieństwo Pana zstąpi na was przez Jego łaskę i miłość do ludzkości, zawsze, teraz i na wieki wieków. Amen.

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.