Abp Budzik: Maryja znalazła swój dom
07 października 2018 | 16:13 | dab | Lublin Ⓒ Ⓟ
– Zakończyła się ponad czterowiekowa wędrówka wizerunku Matki Bożej. Wierzymy, że w tej świątyni Maryja w końcu znalazła swój dom – powiedział abp Stanisław Budzik. Metropolita lubelski przewodniczył uroczystościom rekoronacji obrazu Matki Bożej Latyczowskiej w jej sanktuarium w Lublinie. Pierwszej koronacji obrazu dokonano w XVIII w. na polecenie papieża Piusa VI.
W swoim kazaniu abp Budził mówił o roli Maryi w dziele zbawienia świata. Zauważył, że Bóg wszedł w ludzką historię przez cudowne działanie Ducha Świętego w życiu Maryi. – Duch, który zstąpił na Matkę Bożą, to ten sam Boży Duch, który unosił się nad wodami u początków stworzenia. To On stworzył w Maryi człowieczeństwo Jezusa, łącząc w niezwykły sposób Boga i człowieka. Rozpoczął tym samym nowy i definitywny rozdział w historii świata i historii zbawienia – mówił kaznodzieja.
Hierarcha, tłumacząc historię cudownego obrazu, wyraził pragnienie, by lubelskie sanktuarium stało się ostatnim miejscem, w którym będzie odbierał cześć. – Zakończyła się ponad czterowiekowa wędrówka wizerunku Matki Bożej. Z Rzymu od papieża, przez kraje Europy Środkowej aż do Polski, do Lublina. Wierzymy, że w tej świątyni Maryja w końcu znalazła swój dom – powiedział metropolita.
Stwierdził, że akt ponownej koronacji wizerunku Maryi jest symbolem duchowych darów, jakie czciciele powinny składać jej Synowi. – Ona pragnie srebra nadziei, która nie pozwala się załamać w przeciwnościach. Ona oczekuje brylantu miłości, która nikogo nie odrzuca. Ona pragnie klejnotów dobrych czynów służby Bogu w potrzebującym człowieku – wymieniał abp Budzik.
Po kazaniu nastąpił akt uroczystego nałożenia koron, pobłogosławionych przez papieża Franciszka. Ozdoby powstały z kamieni i kruszcu darowanego przez miejscowych parafian i innych mieszkańców archidiecezji lubelskiej.
Wizerunek Matki Bożej Latyczowskiej został namalowany we Włoszech pod koniec XVI w. na wzór obrazu Matki Bożej Salus Populi Romani, czczonego w Bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie. Papież Klemens VIII podarował go polskim dominikanom, wysyłając ich z misją duszpasterską na wschodnie tereny Rzeczypospolitej. Na mocy dekretu Piusa VI w dniu 4 października 1778 r. wizerunek został uroczyście ukoronowany w klasztorze dominikanów w Latyczowie przez bp. Rajmunda Stanisława Jezierskiego.
Po powstaniu listopadowym rząd carski skasował klasztor dominikanów w Latyczowie. W czasie I wojny światowej wizerunek był chroniony w Winnicy, by na krótko powrócić do Latyczowa. Już w 1920 r. w związku z najazdem bolszewików został przewieziony do Warszawy. Związek Kresowiaków zdecydował o umieszczeniu go w świeżo budowanej Kaplicy Kresowej kościoła Niepokalanego Poczęcia NMP w Warszawie. W międzyczasie jednak decyzją władz kościelnych wrócił na Kresy – w 1933 r. do kościoła parafii Św. Trójcy w Lubomlu, gdzie przebywał do czasu, gdy w listopadzie 1935 r. został umieszczony w katedrze w Łucku.
6 sierpnia 1945 r. obraz opuścił Kresy Wschodnie wraz z siostrami Służkami NMP i umieszczony został w ich kaplicy w Lublinie. 4 października 2014 r. został na stałe przeniesiony do kościoła pw. Matki Bożej Różańcowej w Lublinie, który 7 października 2017 r. dekretem abp. Stanisława Budzika został ustanowiony sanktuarium Matki Bożej Latyczowskiej, Patronki Nowej Ewangelizacji.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.