Drukuj Powrót do artykułu

Abp Jędraszewski: Wielki Reset to powrót do Chrystusa

25 lutego 2021 | 06:54 | pra | Kraków Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

– To w Chrystusie musimy dokonać „wielkiego resetu”, wielkiego odnowienia i na nowo uporządkowania własnego życia – mówił abp Marek Jędraszewski wskazując, że podstawowym zadaniem na Wielki Post jest odnowienie relacji z Bogiem, z drugim człowiekiem i sobą samym przez modlitwę, jałmużnę i post. Metropolita krakowski przewodniczył środowej liturgii stacyjnej w Krakowie w kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mistrzejowicach.

Na początku Mszy św. abp. Marka Jędraszewskiego przywitał proboszcz ks. kan. Marek Wrężel zaznaczając, że metropolita krakowski nawiązuje do rzymskiej tradycji pielgrzymowania biskupa do kościołów stacyjnych. W środę pierwszego tygodnia Wielkiego Postu biskup Rzymu odwiedzał Bazylikę Matki Bożej Większej. – Spotkanie z tobą ojcze to dla nas niezwykle ważna chwila, bo wciąż potrzebujemy umocnienia. Szukamy odpowiedzi na niełatwe pytania i wewnętrzne rozterki, jakie w czasie pandemii niesie ze sobą świat – mówił proboszcz kościoła Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Krakowie-Mistrzejowicach.

W homilii abp Jędraszewski zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie karierę robi angielskie słowo „reset”, które znaczy „nastawić”, „przeskładać”, „przestawiać”. Metropolita krakowski zauważył, że to modne słowo można zastosować do historii Niniwy przywołanej w dzisiejszej liturgii Słowa. Mieszkańcy Niniwy przyjęli prorocze upomnienie Jonasza, ogłosili post i oblekli się w wory pokutne. – Na zbiorowy reset mieszkańców Niniwy odpowiedział Bóg zmieniając swoje pierwotne co do tego miasta zamiary. Wielka nowa rzeczywistość. Nowe ułożenie życia na skutek wołania Jonasza, w które uwierzyli i przyjęli mieszkańcy Niniwy – mówił arcybiskup.

Metropolita przywołał książkę Klausa Schwaba i Thierry’ego Mellereta pt. „Covid 19 – Wielki Reset” i Światowe Forum Ekonomiczne w Davos w czerwcu 2020 r., na którym zaproponowano „wielki reset”, „wielką odnowę” dla świata po pandemii. Jeden z rozdziałów książki nosi tytuł: „Przedefiniowanie naszego człowieczeństwa”, w którym jest mowa m.in. o połączeniu maszyny z człowiekiem, co ma umożliwić wstąpienie ludzkości na wyższy poziom ewolucji. Na nowo zdefiniowany człowiek ma wykazywać się wzmożoną empatią, angażować się w kwestie społeczne i ekonomiczne (takie jak klimat, LGBT, BLM, imigranci), a zrezygnować z siebie i swoich potrzeb na rzecz budowy lepszego świata; refleksję nad sensem swojego życia zastąpić aktywizmem, którego siłą napędową powinna stać się odpowiednio wychowana do tego młodzież. – Gdzie tutaj miejsce na Boga? Jak można mówić o nowym człowieku i nowym świecie bez odniesienia do Boga? – pytał arcybiskup podkreślając, że kilkusetstronicowe dzieło tylko raz wspomina o religii i nie ma w nim żadnych odniesień do transcendencji.

Koncepcja Wielkiego Resetu spotkała się z krytyką. Arcybiskup przywołał m.in. stanowisko prof. Grzegorza Kucharczyka, który zauważył, że globaliści wykorzystują pandemię korona-wirusa do unieważnienia osiągnięć cywilizacji chrześcijańskiej. Kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary zwraca uwagę na utopijno-ateistyczny charakter Wielkiego Resetu i dodaje, że przypomina on „makabryczny eksperyment na ludziach”, jakim były bolszewizm i komunizm. Kard. Peter Turkson, prefekt Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka mówi, że „kiedy przyszłość jest całkowicie zakorzeniona w człowieku, który z natury jest skończony, nie może on zapewnić przyszłości, która jest nieskończona, więc tam zaczyna się konflikt”. Także papież Franciszek używa terminu „reset”, ale ma na myśli „przywrócenie przyszłości zakorzenionej w Piśmie Świętym, zakorzenionej w łasce Bożej, zakorzenionej w Chrystusie”. – Wielki Reset to powrót do Chrystusa – podkreślił abp Marek Jędraszewski.

Odwołując się do fragmentu Ewangelii wg św. Łukasza odczytywanego dziś w liturgii arcybiskup zwrócił uwagę, że Jezus potępia naród żydowski, który nie uwierzył i odrzucił Mesjasza, nie dostrzegł mądrości Jego słów, cudowności Jego dokonań. Jezus zapowiada swoje zmartwychwstanie jako „znak Jonasza” dla narodu żydowskiego. Metropolita krakowski przywołał też nauczanie św. Jana Pawła II Wielkiego, który od samego początku pontyfikatu podkreślał, że jedynie Chrystus jest kluczem dla człowieka, aby mógł zrozumieć siebie samego, odkryć swoją godność i cel życia.

– To w Chrystusie musimy dokonać „wielkiego resetu”, wielkiego odnowienia i na nowo uporządkowania własnego życia – mówił abp Jędraszewski wskazując, że podstawowym zadaniem na Wielki Post jest odnowienie relacji z Bogiem, z drugim człowiekiem i sobą samym przez modlitwę, jałmużnę i post. – To jest autentyczny „wielki reset”, do którego wzywa nas Chrystus i na co wskazuje św. Jan Paweł II Wielki – dodawał.

Kończąc homilię arcybiskup zwrócił uwagę, że kościołem stacyjnym w środę pierwszego tygodnia Wielkiego Postu w Rzymie jest Bazylika Santa Maria Maggiore, a w Krakowie kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mistrzejowicach. Metropolita przywołał scenę z Kany Galilejskiej, gdy Maryja powiedziała do sług: „Zróbcie wszystko, cokolwiek powie wam Jezus”. – Zróbcie wszystko dla waszego zbawienia, byście mogli cieszyć się radością Bożego dziecka, które Bóg w swoim miłosierdziu chce do siebie i na całą wieczność przytulić – zakończył abp Marek Jędraszewski.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.