Drukuj Powrót do artykułu

Abp Michalik: Kościół nie boi się tematów drażliwych

18 czerwca 2008 | 16:49 | lk//po Ⓒ Ⓟ

„Kościół nie boi się tematów drażliwych, ale koncentruje się głównie na tematach duszpasterskich” – powiedział abp Michalik podczas konferencji prasowej kończącej 344. zebranie plenarne Konferencji Episkopatu Polski w Katowicach.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski zaprzeczył jednocześnie opiniom w prasie, że Kościołowi brakuje charyzmatycznego przywódcy. – Jest nim Episkopat – stwierdził.

Abp Michalik przypomniał o rozpoczynającym się 28 czerwca Roku św. Pawła. Wyjaśnił, że jest jego obchody związane są z posługą św. Pawła, który jako Apostoł Narodów służył Kościołowi w początkach chrześcijaństwa.

Zapowiedział, że Kościół w Polsce będzie promował liczne inicjatywy formacyjne w oparciu o Listy św. Pawła. Listy te pomogą nam sięgnąć do źródeł i – dzięki temu apostołowi – odświeżyć nasze spojrzenie na słowo natchnione – powiedział. Dodał, że Episkopat liczy na włączenie się mediów, nie tylko katolickich, w informowanie o najważniejszych inicjatywach związanych z Rokiem św. Pawła.

„Święty Paweł stoi u fundamentów kultury europejskiej, nie tylko dlatego, że dyskutował na starożytnym areopagu greckim, ale i dlatego, że umocnił ten nowoczesny, europejski areopag swoim uniwersalistycznym i integralnym spojrzeniem na człowieka i na rzeczywistość, w której żyjemy” – stwierdził abp Michalik.

W opinii przewodniczącego KEP, „chyba nie ma tematów z życia społecznego, od sportu do życia rodzinnego i małżeństwa, dla których w listach św. Pawła nie można by było szukać inspiracji czy dobrych wytycznych, także na nasze czasy”.

Abp Michalik poinformował, że podczas zebrania plenarnego w Katowicach biskupi rozmawiali także o problemie etyki w mediach, z których roli społecznej biskupi zdają sobie sprawę. Zdaniem hierarchów, funkcjonowanie mediów, zwłaszcza publicznych, jest obecnie poddawane bardzo gorącej dyskusji, a ich sytuacja jest zagrożona. – Społeczeństwo, naród, Polska powinna zwrócić uwagę na potrzebę niezależności mediów – powiedział arcybiskup.

„Dobrze, że są media komercyjne, że istnieje konkurencja na rynku mediów. Cieszymy się z mediów prywatnych, zwłaszcza, gdy promują dobro” – podkreślił abp Michalik.

Zdaniem abp. Michalika, zarówno na mediach publicznych, jak i prywatnych spoczywa odpowiedzialność częstszego informowania o „deficytowych sektorach życia publicznego”, do których zaliczył edukację, kulturę, promocję inicjatyw charytatywnych i wolontariatu. – To są ważne sprawy, które dzięki mediom mogą zaistnieć, gdyż włącza się w nie całe społeczeństwo – stwierdził.

Przewodniczący KEP zaprzeczył pojawiającym się w prasie głosom, że Kościół w Polsce nie ma charyzmatycznego przywódcy. – Spotkanie w Katowicach pokazuje, że Kościół polski ma charyzmatycznego przywódcę, którym jest Episkopat – powiedział abp Michalik.

„To jest zdrowa sytuacja. Źle jest, jeśliby w lesie jakaś gałąź wystrzeliła. Byłby to dowód choroby” – stwierdził hierarcha.

Jak dodał, „pewne problemy są podejmowane we wspólnocie”. – Kościół nie boi się tematów drażliwych, ale koncentruje się głównie na tematach duszpasterskich – wyjaśnił abp Michalik.

„Kościół wraca swoich podstaw, do życiodajnych korzeni, chociażby do młodzieży” – stwierdził abp Michalik. Przypomniał, że młodzi z Polski, mimo problemów finansowych, w liczbie ponad 2 tys. osób wybierają się na Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w Sydney od 15 do 20 lipca. – To właśnie młodzież jest wielką nadzieją Kościoła – dodał abp Michalik.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.