Abp Szal: Uczeń Chrystusa nie może żyć bez krzyża
02 kwietnia 2021 | 21:17 | ks. mf | Przemyśl Ⓒ Ⓟ
Przez wiarę odkrywamy, że krzyż jest znakiem Miłości Bożej. Na nim objawia się pragnienie Boga, by człowieka nie pozostawić samego zdanego na własną nędzę i na szaleństwo grzechu. Miłość Ojca przejawia się przez szczególny dar swojego Syna – mówił abp Szal – metropolita przemyski sprawując liturgię Męki Pańskiej w bazylice Grobu Pańskiego w Przeworsku.
W wygłoszonej homilii abp Szal przywołał rzeźbę znajdującą się w Muzeum Narodowym w Krakowie, a została wykonana dla kościoła farnego w Krośnie. – Przedstawia ona rzadko spotykane wyobrażenie Boga Ojca, który w obu dłoniach trzyma ramiona krzyża, do którego przybity jest Jego Syn. Znamienny jest sposób przestawienia poziomej belki krzyża – zauważył hierarcha – do złudzenia przypomina ona gołębicę czyli wyobrażenie Ducha Świętego. To dzieło przypominało wszystkim wchodzącym do świątyni bardzo ważną prawdę: „Tak Bóg umiłował świąt, że Syna swego jednorodzonego dał”. Mimo upływu czasu ramiona Ojca są ciągle wyciągnięte do człowieka. Wciąż na nowo Bóg Ojciec ukazuje nam to, co ma najcenniejszego – Jezusa. Czyni to także wobec dzisiejszego świata, także wobec nas. Przypomina nam o tym każdy wizerunek krzyża – zauważył metropolita przemyski.
Abp Adam Szal zwrócił uwagę na wizerunek krzyża, który znajduje się w głównym ołtarzu przeworskiej bazyliki Grobu Pańskiego. – Na tle Krzyża otoczonego winnymi gronami umieszczono promienistą glorię na czerwonym tle. To symbol, który oznacza Krew Pańską przelaną za nas właśnie na Krzyżu. To także symbol Eucharystii, której centrum jest ofiara Jezusa. Obłoki i cherubiny to symbol nieba, bo jest to ofiara wszechświata. Symbol chwały, która otacza Bożego Syna. Zastępy niebieskie towarzyszą bowiem Królowi, gdy składa ofiarę niezwykłą, który nie utracił swojego bóstwa i z wysokości krzyża zakrólował nad światem. Nad głową Ukrzyżowanego obecna jest także gołębica, symbol Ducha Świętego. Jezus umierając wydał swojego ducha w ręce Ojca Niebieskiego. A obfitość złoceń przypomina nam, że z mroku śmierci będzie przejście do chwały, do zmartwychwstania. Krzyż i śmierć Chrystusa na krzyżu jest okazją do tego, żeby wszyscy którzy patrzą na Niego mieli okazję wzbudzić w sobie wiarę. Tak było w przypadku Dobrego Łotra, który w ostatnim momencie swojego życia prosił o miłosierdzie. Tak było w przypadku Setnika, który widząc umierającego na krzyżu Jezusa zawołał: prawdziwie Ten był Synem Bożym – mówił hierarcha.
W odniesieniu do sakramentu Eucharystii, ordynariusz przemyski wskazał na podobieństwo Chrystusa i Baranka paschalnego. – Kiedy kapłan podnosi hostię ludzie widzą w tle Jezusa ukrzyżowanego – Baranka Bożego. To dlatego pod stopami Jezusa. Tu w Bazylice przeworskiej umieszczono symbol baranka, który spoczywa na zapieczętowanej księdze. Jest to zarazem Baranek Paschalny – składany w ofierze w święto Paschy. Baranek, który oznacza niewinną śmierć Jezusa dla zbawienia świata i przypomina, że Chrystus umarł na krzyżu, ale i zmartwychwstał – zauważył kaznodzieja.
Kolejne przedstawieni Chrystus ukrzyżowanego, na które zwrócił uwagę kaznodzieja w swojej homilii jest łuk tęczowy, znajdujący się we wspomnianej bazylice Grobu– Tutaj w Przeworsku szczególnie obecne są te znaki męki w Wielki Piątek, kiedy w procesji będą niesione do Grobu Pańskiego. Są one symbolem i znakiem cierpień Chrystusa. Są obecne w opisie Męki Pańskiej czytanej właśnie w Wielki Piątek, a także w przedstawieniach Ukrzyżowanego. A ich obecność tutaj, dzisiaj ma nas pobudzać do rozważania cierpień Chrystusa i do uświadomienia sobie okrucieństw męki, którą Chrystus podjął dobrowolnie – podkreślił arcybiskup.
W swojej homilii zwrócił uwagę, że wspomniany krzyż na łuku tęczowym umieszczony jest na kuli. – Krzyż został umieszczony na kuli z wijącym się na niej wężem, który sięga po owoc– Ta kula to świat, wąż to symbol grzechu. A więc widzimy symbol zbawczej ofiary Chrystusa, który zwycięża świat i grzech. Jest to także bardzo czytelne odniesienie do grzechu pierworodnego popełnionego przez Adama i Ewę i do drugiego Adama-Chrystusa, który własną śmiercią zgładził grzech pierworodny i jego skutki. Świat przemija, a krzyż trwa – mówił metropolita przemyski.
Abp Szal zachęcał, by adorować i kontemplować oblicze ukrzyżowanego. – Dlatego warto patrzeć na krzyż, szukać go i adorować. Postępujemy za Jezusem z krzyżem naszego życia na ramionach. Krzyż jest znakiem wiary, nadziei i miłości. Krzyż obejmuje cały świat. Ofiara krzyża dotyczy wszystkich ludzi. Krzyż to symbol ludzkiego życia, ludzkiego powołania, ludzkiego cierpienia, którego nie sposób uniknąć. Każdy krzyż zachęca nas do wytrwałości, do nadziei, do ufności. Szczególne znaczenie ma to w czasie trwającej pandemii na świecie, kiedy krzyż i cierpienie nabiera szczególnego znaczenia – podkreślił arcybiskup.
Nawiązując do daty śmierci Jana Pawła II, kaznodzieja przywołał Jego słowa powiedziane do młodzieży w 1999r.: „Chciałbym powierzyć Was młodzi, byście zawsze byli gotowi przyjąć krzyż Chrystusa jako znak waszego zbawienia i sztandar ostatecznego zwycięstwa. Krzyż jest świadectwem, które wy młodzi przyjęliście od poprzedzających Was pokoleń, aby wnieść go jako prawdziwi apostołowie miłości w trzecie tysiąclecie”. Pomóżmy młodzieży, pomóżmy dzieciom, pomóżmy naszym bliźnim w realizacji tego zamysłu Jana Pawła II – apelował – byśmy w rozpoczęte już trzecie tysiąclecie szli za Chrystusem pod sztandarem, który on niesie, pod sztandarem Krzyża – zakończył homilię abp Adam Szal.
Bazylika Grobu Pańskiego w Przeworsku jest świątynią gdzie znajduje się replika Grobu Pańskiego z Jerozolimy. Parafia wcześniej prowadzona przez zakon Bożogrobców istnieje od 1393r., a sama kaplica grobu Pańskiego została wybudowana 1718r. Od tego czasu jest miejscem pielgrzymek szczególnie w okresie Wielkiego Postu i Wielkanocnym.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.