Analiza
Okupacja i Powstanie Warszawskie na Dewajtis
Teren dzisiejszego kampusu Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie przy ul. Dewajtis, który przez wiele lat należał do księży Marianów, w czasie drugiej wojny św. był w rękach Niemców i miał dla nich strategiczne znaczenie. We wrześniu 1944 r. Niemcy podpalili kościół i budynki słynnego Kolegium Mariańskiego, zamieniając je w rumowisko. Dziś przypada 79. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego.
Nieznane fakty z udziału bł. Stefana Wyszyńskiego w Powstaniu Warszawskim
Ks. Stefan Wyszyński asystuje przy operacjach w szpitalu polowym, przenosi rannych na własnych barkach, pierze bandaże, udziela sakramentów rannym powstańcom, prowadzi prowizoryczne pogrzeby poległych – to mało znane obrazy z życia przyszłego kardynała i Prymasa Tysiąclecia. Podczas Powstania Warszawskiego ks. Wyszyński był kapelanem w okręgu wojskowym AK Żoliborz-Kampinos.
Śmierć nie jest końcem – o kapelanach Powstania Warszawskiego
W ciągu 63 dni Powstania Warszawskiego kapelani wojskowi byli stale przy walczących, odprawiali Msze, organizowali wspólne modlitwy, spowiadali i odprowadzali zmarłych w ostatniej drodze, wreszcie sami ginęli. 1 sierpnia przypada 76. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego.
Konkordat ma już 30 lat. Czym jest umowa ze Stolicą Apostolską i dlaczego jest potrzebna?
28 lipca 1993 r. został podpisany Konkordat ze Stolicą Apostolską. Wraz zapisami Konstytucji RP stanowi on podstawę prawnego modelu w sferze respektowania wolności religijnej, miejsca Kościoła w przestrzeni publicznej oraz jego relacji z państwem. Polski konkordat jest zgodny z rozwiązaniami przyjętymi w prawie międzynarodowym jak i nauczaniem Kościoła – zakładającymi autonomię i niezależność sfery kościelno-religijnej od państwowo-politycznej. Po 30 latach dokument wydaje się bardzo aktualny, gdyż wiele środowisk wciąż ma kłopot ze zrozumieniem jakie winny być odniesienia Kościoła do świata polityki i władzy świeckiej.
ŚDM, czyli drugie życie Kościoła w Portugalii
Organizowane w sierpniu br. w Portugalii Światowe Dni Młodzieży są szansą na ożywienie Kościoła katolickiego w tym kraju, słabnącego w ostatnich dekadach pod względem liczby wydarzeń duszpasterskich, wiernych w świątyniach oraz powołań.
NIE dla przemocy wobec dzieci. Jaka winna być linia Kościoła?
– Kościół w Polsce koncentruje się na obronie rodziny, która jest fundamentem trwania narodu, ale zbyt słabo zauważa przemoc domową. Tymczasem warto zbudować system prewencji, interwencji kryzysowej i pomocy rodzinie w tej sferze – co Kościół wdraża z powodzeniem jeśli chodzi o przemoc seksualną – pisze w swej analizie Małgorzata Bilska.
Kościół Greckokatolicki w Polsce
W dniach 7-9 lipca w Polsce i na Ukrainie odbędą się kościelne obchody 80. rocznicy Zbrodni Wołyńskiej. Towarzyszyć im będzie podpisanie i ogłoszenie 7 lipca w Warszawie wspólnego orędzia „Przebaczenia i pojednania” Kościoła katolickiego w Polsce oraz Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego i Kościoła rzymskokatolickiego na Ukrainie.
Ukraiński Kościół Greckokatolicki
W dniach 7-9 lipca w Polsce i na Ukrainie odbędą się kościelne obchody 80. rocznicy Zbrodni Wołyńskiej a towarzyszyć im będzie ogłoszenie wspólnego orędzia Kościoła katolickiego w Polsce, Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego i Kościoła rzymskokatolickiego na Ukrainie. Dokument ten, zatytułowany „Przebaczenie i pojednanie”, zostanie podpisany 7 lipca w Warszawie.
Ponad 30 lat kościelnego dialogu polsko-ukraińskiego
Zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK), arcybiskup większy kijowsko-halicki Światosław Szewczuk weźmie udział w uroczystości Matki Bożej Częstochowskiej 26 sierpnia a dzień później, 27 sierpnia, będzie gościem specjalnym posiedzenia Rady Biskupów Diecezjalnych na Jasnej Górze. W spotkaniu z biskupami poruszy zagadnienia związane z historią i przyszłością relacji między Kościołem greckokatolickim w Ukrainie i Kościołem rzymskokatolickim w Polsce. Przypominamy historię ponad 30-letniego kościelnego dialogu polsko-ukraińskiego.
Kościoły na Ukrainie i ich rola
Ukraina należy do tych krajów europejskich, w których religia – mimo dziesięcioleci sowieckiej ateizacji – odgrywała i nadal odgrywa znaczącą rolę. Praktyki religijne, zwłaszcza na Ukrainie Zachodniej, należą do wyższych w Europie, a Kościoły zajmują ważne miejsce w życiu publicznym. 63 % Ukraińców darzy zaufaniem swój Kościół (prawosławny lub katolicki), a tylko 23 % wyraża nieufność.