Drukuj Powrót do artykułu

Arabia Saudyjska: szejk-sędzia zezwala na zabijanie „niemoralnych” producentów tv

15 września 2008 | 13:25 | kg [KAI/AsiaNews] // maz Ⓒ Ⓟ

Jeśli kanały tv zawierają programy „niemoralne”, „słuszne jest zabicie” ich właścicieli i wydawców, gdyż są one sprzeczne z surowymi normami etycznymi islamu – to stanowisko szejka Salih ibn al-Luhajdana, wpływowego sędziego Sądu Saudyjskiego.

Powstanie i szerzenie się sieci telewizji satelitarnej w świecie arabskim doprowadziło do szybkiego wzrostu liczby nadajników i kanałów, mogących odbierać i przekazywać sygnał z satelity na całym Bliskim Wschodzie. A ponieważ oglądają je codziennie miliony muzułmanów, przywódcy religijni śledzą uważnie, jakie programy są nadawane i w jakim stopniu uwzględniają one wartości islamu.

Szejk-sędzia wydał swą obecną fatwę (orzeczenie, oparte na Koranie) w odpowiedzi na pytanie jednego ze słuchaczy w czasie audycji radiowej. W świecie arabskim zdarza się często, że przywódcy religijni występują w programach radiowych, telewizyjnych czy w internecie, aby przedstawić swe poglądy lub orzeczenia dotyczące najbardziej palących problemów codzienności.

W tym wypadku radiosłuchacz zapytał, czy w czasie świętego miesiąca ramadanu wypada pokazywać na ekranie programy, w których występują kobiety ubrane w sposób „podkasany”. W odpowiedzi usłyszał suche i niepokojące stwierdzenie szejka, że „niektóre audycje są diabelskie” a właściciele „winnych” stacji, a także ci, którzy oglądają takie programy, to „śmiecie”. Szejk dodał ponadto, że „usprawiedliwione jest zabicie ich”, jeśli nie ma innych sposobów powstrzymania tych „diabelstw”.

Już w przeszłości ten 79-letni obecnie sędzia i przywódca religijny zwracał uwagę niektórymi wydawanymi przez siebie „wyrokami”, np. aprobatą dla tych Saudyjczyków, którzy pragną dołączyć do fundamentalistów islamskich walczących z Amerykanami w Iraku. Tym razem jego najnowsza fatwa może uderzyć wprost w rodzinę królewską, gdyż jedną z najbardziej cenionych i najchętniej oglądanych przez Arabów stacji telewizyjnych jest Rotana, nadająca filmy i programy muzyczne, należąca do księcia al-Walida bin Talala. Niedawno amerykański magazyn „Forbes” umieścił tego multimiliardera saudyjskiego na 13. miejscu wśród najbogatszych ludzi świata, a programy pokazywane przez jego telewizję nie zawsze są zgodne ze sztywną i surową linią islamu.

Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.