Drukuj Powrót do artykułu

Benedykt XVI o sensie Wielkanocy i Triduum Paschalnego

19 marca 2008 | 14:30 | po, ml (KAI Rzym)//mam Ⓒ Ⓟ

O sensie Wielkanocy i świętych dni Triduum Paschalnego mówił Benedykt XVI podczas audiencji ogólnej w Wielką Środę 19 marca.

Te dni, w których Kościół wspomina Mękę, Śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa, „pozwalają nam jeszcze raz przeżyć centralne wydarzenie naszego odkupienia (…), stanowią serce i główny punkt roku liturgicznego i życia Kościoła” – mówił Ojciec Święty do pielgrzymów obecnych na audiencji.

Papież spotkał się z wiernymi najpierw w Bazylice św. Piotra, gdzie zgromadzili się uczestnicy odbywającego się obecnie w Rzymie kongresu młodych. „Bądźcie zaczynem nadziei w tym świecie, który pragnie spotkać Jezusa, często nie zdając sobie z tego sprawy. Aby to poprawić, starajcie się zmienić najpierw siebie samych” – powiedział do nich Benedykt XVI, życząc im również radosnych świąt wielkanocnych.

Następnie przeszedł do Auli Pawła VI, gdzie wygłosił katechezę o znaczeniu chrześcijańskiej Paschy. Omówił szczegółowo główne wydarzenia liturgiczne trzech świątecznych dni, które – jak zaznaczył – „mogą być traktowane jak jeden dzień”.

Wielki Czwartek, kiedy to rano biskup odprawia Mszę św. Krzyżma, jest ważnym wydarzeniem w życiu każdej diecezji. Kapłani i wierni gromadzą się wówczas w katedrze wokół swego biskupa, a w trakcie Eucharystii święcone są nowe oleje – przypomniał Benedykt XVI. Chociaż Msza ta nie jest częścią samego Triduum, stanowi jednak zapowiedź tego, co dzieje się w Wielki Czwartek wieczorem. Wtedy to w czasie Mszy św. Wieczerzy Pańskiej świętujemy ustanowienie Eucharystii i kapłaństwa służebnego. Eucharystia, którą tego dnia ustanowił Jezus, jest „najgłębszą jednością między Jego i naszym życiem” – podkreślił Następca św. Piotra. dodał, że jest ona „pokarmem zbawienia i lekarstwem nieśmiertelności”. Tego dnia Chrystus dał również mandatum novum („nowe przykazanie”), a przez umycie nóg apostołom „ogłosił konkretnie prymat miłości” – podkreślił papież.

Przypomniał następnie, że w Wielki Piątek w Kościele nie odprawia się Mszy św., a podczas liturgii wieczornej obchodzimy pamiątkę śmierci Pana Jezusa, „rozważamy tajemnicę zła i grzechu, które ciążą nad ludzkością”. Ojciec Święty szczegółowo omówił porządek liturgii tego dnia, zwracając uwagę na taki ważny element modlitwy wielkopiątkowej, jak nabożeństwo Drogi Krzyżowej. Pomaga nam ono rozważać cierpienia, jakie Pan Jezus przyjął na siebie z miłości do ludzi – podkreślił Benedykt XVI.

Zaznaczył następnie, że Wielka Sobota jest dniem ciszy oczekiwania na Zmartwychwstanie. Szczególne znaczenie ma wówczas spowiedź święta, która jest „niezbędna do oczyszczenia serca” i duchowej odnowy. Tego dnia zaczyna się Wigilia Paschalna „wprowadzająca nas w najważniejszą niedzielę w historii świata”. W kościele zapala się nowe światło paschału i rozbrzmiewa orędzie Dobrej Nowiny.

„W tych dniach odnawiamy nasze «tak» wobec woli Bożej” – powiedział papież na zakończenie katechezy. Wielkanoc pokazuje, że „nienawiść, podziały i przemoc nie mają ostatecznego znaczenia w historii”, gdyż miłość zwyciężyła – podkreślił mówca, życząc wszystkim „radosnej i świętej Wielkanocy”.

Następnie streszczono papieskie nauczanie w językach pielgrzymów przybyłych na audiencję, a Benedykt XVI pozdrowił wiernych w ich mowach ojczystych. Do Polaków powiedział: „Pozdrawiam pielgrzymów z Polski. Wchodzimy w święte Triduum Paschalne.
Będziemy na nowo przeżywać centralne wydarzenia historii zbawienia: mękę i śmierć, i zmartwychwstanie naszego Pana. Niech te dni obudzą w nas nadzieję. Chrystus umarł i zmartwychwstał. On zwyciężył świat. Błogosławionych świąt!”.

Wcześniej jeden z prałatów kurialnych odczytał streszczenie nauczania papieskiego po polsku:

W dzisiejszej katechezie Ojciec Święty wprowadza nas w tajemnicę Triduum Paschalnego. W tych dniach będziemy przeżywać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Już jutro uroczyście będziemy wspominać Ostatnią Wieczerzę, podczas której Pan Jezus ustanowił sakramenty Eucharystii i ministerialnego kapłaństwa oraz przekazał nam wszystkim nowe przykazanie braterskiej miłości. Wielki Piątek przypomni nam tajemnicę męki i śmierci Zbawiciela. Liturgia nie przewiduje w tym dniu sprawowania Mszy świętej. Wspólnota chrześcijańska gromadzi się, aby medytować nad tajemnicą grzechu i odkupieńczego cierpienia, jakie Syn Boży przyjął z miłości do nas. Wielką Sobotę charakteryzuje głębokie milczenie, jakie towarzyszy tajemnicy Grobu Pańskiego i oczekiwaniu na zmartwychwstanie. W liturgii poprzedzi je Wigilia Paschalna, podczas której Kościół uroczyście przypomina staro- i nowotestamentalne wydarzenia, ukazujące, jak Bóg dochowuje wierności swej obietnicy. Tę wieczorna liturgię zamyka radosne wspomnienie poranka zmartwychwstania. Warto pamiętać, że właśnie dzięki liturgii te historyczne wydarzenia z przeszłości są stale uobecniane, tak że rzeczywiście możemy mieć udział w owocach zbawienia.

Wśród pielgrzymów z Polski znalazła się grupa studentów teologii z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i grupa samorządowców z Podkarpacia.

Przed ostatnimi pozdrowieniami Ojciec Święty odniósł się do najnowszych wydarzeń w Tybecie: „Z wielkim przejęciem śledzę doniesienia, które napływają w tych dniach z Tybetu. Moje serce ojca odczuwa smutek i ból w obliczu cierpienia tak wielu osób. Tajemnica męki i śmierci Jezusa, którą przeżywamy na nowo w Wielkim Tygodniu, pozwala nam być szczególnie wrażliwymi na ich sytuację. Przemocą nie rozwiązuje się problemów, tylko się je pogarsza. Wzywam was, byście przyłączyli się do mej modlitwy. Prośmy Boga wszechmogącego, źródło światłości, aby oświecił umysły wszystkich i obdarzył każdego odwagą wyboru drogi dialogu i tolerancji”.

Na zakończenie spotkania odśpiewano po łacinie Modlitwę Pańską, a papież udzielił wszystkim błogosławieństwa apostolskiego.

Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.