Drukuj Powrót do artykułu

Bestwina: naukowcy odkryli niezwykłą polichromię z przełomu XVI/XVII wieku

12 lipca 2016 | 11:04 | rk Ⓒ Ⓟ

Wspaniałą późnorenesansową polichromię z przełomu XVI/XVII wieku odsłonili konserwatorzy w kościele parafialnym pw. Wniebowzięcia NMP w Bestwinie koło Bielska-Białej. Zdaniem naukowców, sfinalizowanie prac konserwatorskich przy bestwińskiej polichromii będzie istotnym wkładem nad badaniami rozwoju malarstwa w okresie staropolskim.

Ks. dr Szymon Tracz, konserwator architektury i sztuki sakralnej diecezji bielsko-żywieckiej, poinformował, że prowadząca prace restauratorskie Joanna Borek-Firlejczyk wraz z zespołem pod kilkoma warstwami przemalówek odkryła późnorenesansową polichromię z przełomu XVI/XVII w. Na ścianie południowej i północnej natrafiono na dwa owalne tonda ukazujące Ojców Kościoła – św. Hieronima i być może św. Augustyna.

„Owalne przedstawienia okala pięknie dekorowana rama. Pomiędzy medalionami została rozpięta niezwykle bogata dekoracja roślinno-kwiatowo-owocowa, w której wykorzystano bogactwo niepowtarzających się elementów” – wyjaśnił kapłan i podkreślił, że sylwetki świętych zostały namalowane bardzo swobodnie i finezyjnie, „co świadczy o wprawnej ręce artysty i jego warsztatu”.

„Na uwagę zasługuje także fakt, że odsłonięte po prawie 400 latach malowidła zachowały bardzo mocną, świetlistą i intensywną kolorystykę. Zwłaszcza czerwienie i zielenie wyglądają tak, jakby były niedawno namalowane. Można przypuszczać, że na pozostałych fragmentach ścian prezbiterium zachowały się kolejne dwa medaliony ze św. Grzegorzem i św. Ambrożym” – dodał historyk sztuki.

Zdaniem ks. Tracza, malowidła powstały wokół nagrobka Myszkowskich w chwili, gdy dawny zbór kalwiński, którego renesansowy nagrobek był główną ozdobą, stał się kościołem katolickim.

Po zakończeniu prac związanych ze ściąganiem przykrywających pierwotną polichromię warstw, będzie można podjąć działania mających na celu w pełni ukazanie i utrwalenie piękna odkrytej dekoracji.

Według ks. Tracza, sfinalizowanie prac konserwatorskich przy polichromii w Bestwinie będzie istotnym wkładem nad badaniami rozwoju malarstwa w okresie staropolskim.

Wcześniej naukowcy pracujący w bestwińskiej świątyni z końca XVI wieku natrafili na XVIII-wieczną nastawą ołtarzową późnorenesansowego nagrobka piętrowego Stanisława Myszkowskiego z Mirowa (1520-1570), kasztelana oświęcimskiego i wojewody krakowskiego oraz jego żony Jadwigi z Tęczyńskich z Morawicy herbu Topór (ok. 1520-1592).

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.