Drukuj Powrót do artykułu

Białystok: wystawa prac kopistów z getta

08 sierpnia 2013 | 23:40 | tm Ⓒ Ⓟ

O pracowni kopistów funkcjonującej w okresie II wojny światowej w białostockim getcie i o tworzących w niej artystach opowiada wystawa otwarta dzisiaj w Galerii im. Sleńdzińskich, zorganizowana w ramach obchodów 70. rocznicy wybuchu powstania w getcie białostockim. „Jest to wystawa o tym, czego nie ma, jako że po kopistach zachowało się często tylko imię nazwisko i zaledwie parę zdjęć” – mówi Joanna Tomalska , kierownik działu sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, współorganizator wystawy.

Celem wystawy zatytułowanej „Kopiści. Tajemnice getta białostockiego” jest przypomnienie artystów, którzy tworzyli w jedynej w swoim rodzaju pracowni kopistów, która w czasie II wojny światowej funkcjonowała w obrębie getta białostockiego.

„Po tej zdawałoby się nieodległej historii nie pozostał, niestety, żaden materiał archiwalny. Zachowało się zaledwie kilka fotografii. Skoro nie ocalało nic oprócz zdjęć, relacji i wspomnień, postanowiliśmy pokazać to, co mamy. Naszą pamięć” – mówi Joanna Tomalska.

Wśród kopistów był m.in. Izaak Celnikier, zmarły w 2011 roku w Paryżu światowej sławy malarz i grafik, który dużą część swojej twórczości poświęcił przeżyciom z białostockiego getta. Jest to jedyna osoba związana z warsztatami kopii artystycznych, która przeżyła getto i jedyne źródło informacji na temat tego, co tam się wydarzyło w latach 1941-1943.

„Rok przed śmiercią Celnikier powiedział w jednej z rozmów, że wszystko pamięta, wszystko opowie, żeby niepamięcią nie skazać ofiar tej okrutnej zbrodni na powtórną śmierć przez zapomnienie” –wspomina Joanna Tomalska. „Dla mnie jest dramatyczne wezwanie do uzupełnienia pamięci o ludziach, którzy tu żyli i tworzyli kulturę Białegostoku, gdyż nie wierzę, że rzeczywiście nic po nich nie zostało” – dodaje.

We wrześniu 1939 r. do Białegostoku przybyła rzesza uciekinierów z całej Polski, w tym ok. 140 tys. Żydów, wśród nich wielu artystów, m.in.: bracia Efraim i Menasze Seidenbeutlowie, Natalia Landau, Stanisława Centnerszwerowa, Adolf Behrman , Tobiasz Haber oraz wielu innych, w tym 16-letni wówczas Izaak Celnikier.

1 sierpnia 1941 roku, po wybuchu wojny sowiecko-niemieckiej, gdy Białystok zajęli Niemcy – utworzyli tu getto. Już miesiąc po jego utworzeniu niemiecki przedsiębiorca Oskar Steffen, wykorzystując obecność artystów, utworzył malarskie atelier. Tak powstała pracownia kopistów, w której pracowało około dwudziestu malarzy.

Niemcy wybierali obrazy słynnych malarzy europejskich, m.in. Murilla, Tycjana, C.D. Friedricha, C. Spitzwega, zaś żydowscy artyści na podstawie pocztówek wykonywali kopie owych arcydzieł. Dwa razy w tygodniu samochody ciężarowe wywoziły obrazy prawdopodobnie do siedziby komendanta Bezirk Białystok, Ericha Kocha w pałacyku w Dojlidach.

„Co się stało z tymi obrazami nie wiadomo, ale był to z pewnością ogrom prac. Moim zdaniem nadal znajdują się w czyichś zbiorach prywatnych, niekoniecznie pierwszych właścicieli, ale osób, które są przekonane, że posiadają oryginały. Być może również w zachodnich galeriach, w których do pewnego czasu były uznawane za oryginały” – mówi Tomalska.

Białostocką wystawę przygotowali Jolanta Szczygieł-Rogowska i Wojciech Koronkiewicz, jak sami mówią „z okruchów wspomnień, starych fotografii i unikalnego filmu o Celnikierze”.

Będzie można ją zwiedzać do 10 września br. w Galerii Slendzińskich przy ul. Waryńskiego 24a w Białymstoku.

Powstanie w getcie białostockim pod przywództwem Mordechaja Tenenbauma wybuchło w nocy z 15 na 16 sierpnia 1943 roku. Zamknięci za murami getta Żydzi zdecydowali się na powstanie, ponieważ wiedzieli o planowanej przez Niemców ostatecznej zagładzie getta. Okupantów wspieranych przez czołgi i artylerię było dziesięciokrotnie więcej niż słabo uzbrojonych powstańców, w liczbie około 300.

Walka była z góry skazana na niepowodzenie. Większość powstańców rozstrzelano, a pozostałych mieszkańców getta, których liczbę szacuje się na ok. 30 tys. wywieziono do obozów w Treblince, Majdanku i Auschwitz. Kilka tysięcy trafiło do obozów pracy. Ostatni punkt powstańczego oporu padł 20 sierpnia 1943 roku.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.