Drukuj Powrót do artykułu

Bielsko-Biała: rozpoczął się Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego

10 października 2014 | 10:18 | rk Ⓒ Ⓟ

Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal z okazji stulecia urodzin Andrzeja Panufnika zainaugurował 9 października XIX Festiwal Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej. To najważniejsza muzyczna impreza w stolicy Podbeskidzia. Pomysłodawcą i patronem festiwalu jest zmarły cztery lata temu Henryk Mikołaj Górecki.

Zgromadzona w Bielskim Centrum Kultury publiczność wysłuchała podczas czwartkowego koncertu czterech kompozycji Panufnika – Tryptyku Jagiellońskiego, skomponowanego z okazji przypadającego w 1966 r. tysiąclecia chrztu Polski, Koncertu fagotowego – pamięci bł. ks. Jerzego Popiełuszki – oraz Koncertu skrzypcowego i Suity staropolskiej. Solistami byli Robert Kabara na skrzypcach i Arkadiusz Adamczyk na fagocie.

Oprócz Panufnika bohaterami tegorocznej edycji festiwalu są Oskar Kolberg, w dwusetną rocznicę urodzin, oraz Henryk Mikołaj Górecki. Muzyka trzech kompozytorów, a także Wojciecha Kilara oraz 43-letniego syna patrona festiwalu Mikołaja Góreckiego, rozbrzmiewać będzie w salach koncertowych i jednym z kościołów Bielska-Białej.

11 października podczas koncertu finałowego w pallotyńskim kościele św. Andrzeja Boboli w Bielsku-Białej nastąpi m.in. prawykonanie „Glorii” na chór mieszany i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego, mieszkającego i pracującego na co dzień w Stanach Zjednoczonych. Utwór wykona Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.

Ponadto tego dnia publiczność usłyszy skomponowany w 1969 r. utwór H. M. Góreckiego „Canticum graduum”, późniejsze o trzy lata „Pieśni sakralne” na baryton i orkiestrę oraz jedno z ostatnich dzieł mistrza – „Kyrie” na chór mieszany, perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową. Utwór miał być pierwotnie częścią mszy, o którą pod koniec lat 90. ubiegłego wieku poprosił kompozytora Jan Paweł II. Górecki zwlekał z realizacją tego zamówienia. Podczas prywatnej audiencji w 2003 r. został żartobliwie upomniany przez papieża, który powiedział, że „trzeba pracować nad mszą, bo latka lecą”. Ostatecznie utwór został ukończony w 2005 r. Publiczność podczas finałowego koncertu usłyszy także „Siwą mgłę” Wojciecha Kilara.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.