Drukuj Powrót do artykułu

Posoborowa reforma katechezy zawiodła – brak treści i porządku

21.10.2018 , kg (KAI/vaticannews) / pz, Watykan Ⓒ ℗

Sample Fot. youtube

Po Soborze Watykańskim II Kościół próbował zreformować katechizację. Dziś trzeba powiedzieć, że starania te w większości wypadków się nie powiodły – powiedział na Synodzie Biskupów bp Thomas Dowd z Kanady. W swym wystąpieniu poruszył on właśnie sprawę szwankującej katechizacji, która odgrywa kluczową rolę w kryzysie wiary młodego pokolenia.

Odwołując się do własnych doświadczeń ze swego kraju hierarcha przyznał, że stan wiedzy religijnej wśród młodzieży po katechizacji jest przerażający.

“Ja sam jestem produktem posoborowej katechizacji. Urodziłem się bowiem w 1970 r. I muszę powiedzieć, że przynajmniej w naszym kontekście, katechizacja w dużej mierze zawiodła. Próbowano ją odnowić, odchodząc od klasycznego modelu pytań i odpowiedzi, których uczono się na pamięć. Ale przynajmniej w czasach, kiedy ja dorastałem, katechezy były pozbawione treści albo panował w nich zamęt. Nie pokazano młodym, jak te różne kawałki puzzli złożyć w jedną całość. Nie mieli wzorcowego obrazka na pudełku, by wiedzieć, jak wygląda całość” – powiedział w Radiu Watykańskim biskup pomocniczy archidiecezji montrealskiej.

Dlatego – jego zdaniem – Kościół “musi popracować zarówno nad treścią, jak i metodą katechizacji, bo również inni biskupi mówili, że katechizacja zawiodła, po prostu nie działa tak jak powinna”. Konieczna jest odnowa katechezy, trzeba pokazać młodym, od czego zacząć. “Tak jak w puzzlach: zaczynamy od rogów, ramki i potem dopełniamy resztę. Tak samo w katechezie. Trzeba przywrócić pewien porządek, uznać, że niektóre kwestie są bardziej podstawowe” – podkreślił 48-letni hierarcha, który biskupem jest od ponad 7 lat.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.