Drukuj Powrót do artykułu

Bp Greger: bunkier głodowy Auschwitz stał się mensą ołtarza, na której o. Maksymilian złożył ofiarę ze swojego życia

09 sierpnia 2020 | 16:57 | rk | Bielsko-Biała Ⓒ Ⓟ

„Bunkier głodowy na terenie obozu Auschwitz stał się mensą ołtarza, na której – w jedności z krzyżową Ofiarą Jezusa Chrystusa – Maksymilian złożył ofiarę ze swojego życia” – podkreślił bp Piotr Greger, który 9 sierpnia przewodniczył uroczystościom odpustowym w kościele św. Maksymiliana Kolbego w Bielsku-Białej Aleksandrowicach. Jak zaznaczył biskup pomocniczy diecezji bielsko-żywieckiej, święty męczennik z Auschwitz potwierdził ofiarą swego życia, że dzięki śmierci i zmartwychwstaniu Syna Bożego nienawiść i śmierć nigdy nie mają ostatniego słowa.

W homilii biskup przypomniał, że św. Maksymilian, wszechstronnie wykształcony franciszkanin konwentualny, misjonarz, duszpasterz, wychowawca i prorok, przez całe życie głosił Chrystusa. „Ostatnią stacją ewangelizacji o. Maksymiliana okazał się obóz koncentracyjny Auschwitz, gdzie w wyniku zorganizowanego na sposób przemysłowy masowego mordu motywowanego nienawiścią rasową i demonicznym nacjonalizmem, straciło życie wielu niewinnych ludzi. Zostali zamordowani nie za to, co zrobili, ale za to, kim byli” – zaznaczył duchowny, na celę nr 18 – bunkier głodowy bloku 11 – w której o. Maksymilian świadomie i dobrowolnie oddawał życie za swoje współbrata.

„To tam zostały spełnione obietnice autora natchnionego Starego Testamentu: »Zdało się oczom głupich, że pomarli, zejście ich poczytano za nieszczęście i odejście od nas za unicestwienie, a oni trwają w pokoju. (…) Bóg bowiem doświadczył ich jak złoto w tyglu i przyjął ich jak całopalną ofiarę. W dzień nawiedzenia swego zajaśnieją i rozbiegną się jak iskry po ściernisku« (Mdr 3, 2-3. 5b-6). To tam okazała swoje pełne oblicze prawda Ewangelii mówiąca o tym, że nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś swoje życie oddaje za przyjaciół swoich (J 15, 13)” – dodał biskup.

„Bunkier głodowy na terenie obozu Auschwitz stał się mensą ołtarza, na której – w jedności z krzyżową Ofiarą Jezusa Chrystusa – Maksymilian złożył ofiarę ze swojego życia, wypełniając w ten sposób swoje widzenie, gdy miał 12 lat, o dwóch koronach. Jedna z nich, biała, była wezwaniem do czystości, zaś druga – czerwona – zapowiadała męczeństwo” – zaznaczył hierarcha i zauważył, że św. Maksymilian Maria Kolbe, który po swojej beatyfikacji był czczony jako wyznawca, mocą zarządzenia Jana Pawła II jest także czczony jako męczennik.
Jak stwierdził bp Greger, teren niemieckiego obozu koncentracyjnego, jak i wszystkich innych podobnych miejsc na całym świecie, jest dowodem porażającego faktu, „jak bardzo ludzkość może stać się nieludzka”. „Ta prawda rodzi wiele istotnych pytań, na które nie da się odpowiedzieć w systemie poprawności ludzkiego rozumowania. W tym gąszczu wątpliwości i dylematów, w kontekście tego, co miało miejsce w Oświęcimiu, wciąż od czasu do czasu pojawia się pytanie: »Gdzie wtedy był Pan Bóg?«” – kontynuował kaznodzieja i podkreślił, że św. Maksymilian potwierdził ofiarą swego życia, że dzięki śmierci i zmartwychwstaniu Syna Bożego „nienawiść i śmierć nigdy nie mają ostatniego słowa”.

„Wiara paschalna pozwala nam spojrzeć na rzeczywistość Oświęcimia ze świadomością, że ostatnie słowo nie należy do tych, którzy tam rządzili i mając poczucie bycia panami tego świata mogli decydować o życiu śmierci człowieka. Wielkanocna wiara sprawia, że możemy w głębokiej zadumie chodzić po terenie obozu, stanąć przy Ścianie Śmierci i zejść do celi Maksymiliana, doświadczając wprawdzie drżenia, płaczu, ale z pełną świadomością tego, że to nie jest koniec ludzkiej historii” – dodał biskup wzywając do modlitwę za przyczyną męczennika z Auschwitz o sprawę pokoju na świecie i o rychłe ustanie trwającej pandemii oraz w intencjach Ojczyzny.

Inną niż do tej pory formę będą miały tegoroczne uroczystości na terenie diecezji bielsko-żywieckiej ku czci św. Maksymiliana Kolbego 14 sierpnia, kiedy przypada liturgiczne wspomnienie męczennika Auschwitz. W trzech kościołach w Oświęcimiu i podoświęcimskich Harmężach równocześnie sprawowane będą Msze św. Z powodu obostrzeń epidemicznych nie będzie natomiast pielgrzymek do byłego obozu niemieckiego KL Auschwitz oraz Eucharystii nieopodal „Bloku Śmierci”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.