Drukuj Powrót do artykułu

Bp Jezierski: uznać Jezusa za Króla to dokonać życiowego wyboru

23 listopada 2014 | 22:34 | pp Ⓒ Ⓟ

Stary Testament nazywa Boga stwórcą, władcą historii, sędzią wszystkich rzeczy, a także Królem królów, co ukazuje absolutną Bożą zwierzchność i potęgę – napisał bp elbląski Jacek Jezierski w liście do wiernych i duchowieństwa.

– Chrześcijanie przenoszą obraz króla również na Syna Bożego, na Jezusa Chrystusa. On uczył, że królestwo Boże jest w nas, w Jego uczniach. Z drugiej strony, kazał prosić Boga o nadejście tego królestwa: „Przyjdź królestwo Twoje” – podkreślił hierarcha.

O jakie królestwo chodzi? Czy Chrystus jest Panem historii czy tylko wieczności? – pyta w liście bp elbląski. – Jezus przesłuchiwany przez rzymskiego urzędnika Piłata twierdził, że jest królem na innej płaszczyźnie niż władca imperium rzymskiego. Dodał również, że Jego Królestwo nie jest z tego świata i że nie posiada typowych instytucji dla państwa: wojska i policji.

Biskup elbląski zauważył, że istotą czci dla Chrystusa Króla jest rozpoznanie i uznanie Jego autorytetu. Jest dobrowolne uznanie Jego władzy nad naszym życiem.

– Uznać Jezusa za Króla, to dokonać życiowego wyboru, aby odtąd być do Jego dyspozycji, na Jego służbie – zaakcentował bp Jezierski. – Prowadzi to do odkrycia, że pragnę podjąć trud wpływania na kształt rzeczywistości osobistej i społecznej według wskazań Ewangelii.

Jednocześnie hierarcha podkreślił, że nie wymaga to rezygnacji z posiadania własnej rodziny, pracy zawodowej, twórczości i aktywności społecznej.

– Uznać Jezusa za Króla, to szukać, również myślących podobnie i z nimi współpracować dla odnawiania oblicza ziemi – zaznaczył bp Jezierski i zwrócił uwagę na proces postępującej erozji chrześcijaństwa.

– Obecnie symbole religijne, takie jak krzyż, są rugowane z przestrzeni publicznej – napisał hierarcha. ¬– Wielowiekowa obecność myśli chrześcijańskiej w życiu społecznym i w tworzeniu prawa jest traktowana podejrzliwie, jako antywolnościowa i nieaktualna. Dlatego chrześcijanie muszą na nowo podejmować trud uzasadniania sensu swojej obecności w życiu społeczeństw i organizacji międzynarodowych – podkreślił hierarcha.

Odwołując się do nauczania Soboru Watykańskiego II stwierdził, że zachęca ono do nasycenia wszystkich sfer życia ludzkiego wartościami, które przynosi Ewangelia, a zadanie chrześcijan w życiu publicznym charakteryzuje podobnie do starożytnego „Listu do Diogneta”, którego autor pisał: Czym dusza w ciele, tym chrześcijanie w świecie.

Sobór Watykański II potwierdził prawo świeckich do zrzeszania się i do tworzenia partii oraz do zakładania związków zawodowych o inspiracjach chrześcijańskich – przypomniał bp elbląski i zaznaczył, że działalność chrześcijan świeckich w świecie może posiadać różne formy i realizować różne programy, a chrześcijanie mają prawo do czynnej i aktywnej obecności w sferze publicznej oraz państwowej – stwierdził bp Jezierski.

Ordynariusz elbląski nawiązał także do historycznego rozumienia tytułu króla. – Chrześcijańscy władcy uważali się często za Bożych wysłanników w świecie. W wiekach średnich namaszczano ich olejem pobłogosławionym w chwili koronacji. Dlatego też nazywano monarchów pomazańcami Bożymi i darzono szczególnym szacunkiem. W wiekach średnich powstało państwo kościelne, którego władcą był papież. Przestało ono istnieć, gdyż w Italii doszło do buntu przeciw kościelnemu władcy. Śladem po państwie kościelnym jest państwo watykańskie, a właściwie państewko watykańskie – przypomniał.

Hierarcha podkreślił, że od Wielkiej Rewolucji Francuskiej zaczął się zmierzch monarchii i instytucji króla. Kształtowały się nowe formy władzy politycznej, nowe typy ustrojowe, już bez króla, albo z królem lub królową, pozbawionymi realnej władzy.

W 1925 r. papież Pius XI ustanowił święto Chrystusa Króla. Pragnął w ten sposób powstrzymać postępujące procesy emancypacji państw i społeczeństw spod wpływu Kościoła. Ukazywał prawo chrześcijan. Chodziło tu o partie chrześcijańskie, a także o Akcję Katolicką, organizację świeckich działających z mandatu hierarchii – przypomniał bp elbląski.

Bł. Papież Paweł VI zmodyfikował w 1969 r. tytuł święta Chrystusa Króla, które obecnie nazywa się Uroczystością Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.