Bp Milewski: aniołowie to nie bajkowe postaci dzieciństwa
07 października 2021 | 15:30 | eg | Strzygi Ⓒ Ⓟ
Do tego, aby nie tłumić, nie gasić ognia wiary, ale wciąż zginać przed Bogiem kolana w modlitwie, wezwał bp Mirosław Milewski w parafii Strzygi (diecezja płocka). W czasie pobytu w parafii dokonał poświęcenia w kościele dwóch zabytkowych ołtarzy, które zostały odnowione.
Bp Milewski w parafii pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Strzygach podziękował wiernym za świadectwo wiary. Jej znakiem jest nie tylko obecność na tej Mszy św., ale także to, w jaki sposób troszczą się o swój kościół parafialny i o swoją parafię. To, jak wygląda ich świątynia „wypływa z wiary, z głębokiego przekonania, że Bogu warto ofiarować to, co najcenniejsze i najpiękniejsze”.
Podziękował też za podjęte w parafii prace, za przywrócenie sakralnego blasku ołtarzom. Dzięki odnowieniu ołtarze znowu stały się piękne w swym religijnym wymiarze. To przed nimi wierni zginają kolana, zwierzają się Bogu: – Niech wasza modlitwa w tej świątyni, przed Najświętszym Sakramentem i przy odnowionych ołtarzach sprawi, że wasze serca będzie trawić ogień wiary, którego nie będziecie chcieli stłumić – życzył parafianom w Strzygach.
Biskup poprosił, aby wierni ze swoimi sprawami zwracali się też do swoich aniołów stróżów, duchowych opiekunów, którzy są zarazem blisko człowieka, jak i Boga. To nie są „bajkowe postaci dzieciństwa”, ale istoty duchowe, zanurzone w obecności Boga. Myślą, czują, mają rozum i wolę, podejmują decyzję i działają. Ich działanie w Strzygach widać na co dzień, skoro parafianie od wieków nieprzerwanie kierują swoje serca ku Bogu, modląc się w swoim zabytkowym kościele.
Bp Milewski poświęcił w kościele dwa odnowione ołtarze boczne. Unikatowa, XVIII-wieczna marmoryzacja ołtarzy bocznych odsłonięta została w wyniku prac rewitalizacyjnych, po zdjęciu sześciu warstw farb olejnych i akrylowych.
– Marmoryzacja polegała na pokryciu farbami drewna, z którego wykonano ołtarz, w taki sposób, żeby udawało marmur. Dzięki renowacji możemy podziwiać kunszt artystów sprzed 250 lat. To rzadkie zdobienie charakterystyczne dla stylu rokoko pokrywa wszystkie ołtarze, ambonę i chrzcielnicę naszej świątyni. Wartość wykonanych prac wyniosła 200.000 zł. Zostały one sfinansowane przez Urząd Marszałkowski w Toruniu, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Toruniu oraz dzięki ofiarności parafian. Dokonana rewitalizacja wzmocni pozycję Strzyg na mapie dziedzictwa kulturowego Ziemi Dobrzyńskiej i całej Polski – przekazał ks. Jarosław Maciej Jastrzębski, proboszcz parafii Strzygi.
Dodał, że pierwotna, odsłonięta malatura (marmoryzacja) drewna utrzymana jest w kolorystyce niebieskawego i lazurowego laserunku, co podkreśla fantazyjność oraz awangardowość rozwiązań plastycznych. zastosowanych przez XVIII-wiecznych wykonawców ołtarza tzw. szkoły augsburskiej, której ślady znajduje się także w niedalekich Oborach i w Ratowie na Mazowszu. Aktualnie trwają prace restauracyjne nad głównym ołtarzem. W tym roku rozpoczęto drugi etap prac konserwatorskich (odnowienie tabernakulum z nastawą).
Podczas pobytu w parafii Strzygi biskup pomocniczy diecezji płockiej udzielił także sakramentu bierzmowania młodzieży, a ponadto poświęcił nowy sztandar Ochotniczej Straży Pożarnej w Strzygach – z okazji 110. rocznicy powstania jednostki.
We wczesnym średniowieczu w Strzygach istniał gród. To sugeruje, że wcześnie powstała w tej miejscowości parafia. Pierwsza wzmianka o istnieniu kościoła parafialnego pochodzi z 1431 r. i zachowana jest we fragmencie spisu poborowego dla powiatu rypińskiego. Istniejąca świątynia została gruntownie przebudowana w 1620 r. Wówczas dobudowano kaplicę i kruchtę od strony północnej, a także nadbudowano wieżę. Dalsze prace remontowe prowadzono w latach 1757 i 1908. W 1773 r. zbudowano chór. Podczas II wojny światowej w latach 1939-1945 świątynia była zamknięta.
W 1959 r. rozbudowano kościół, powiększając o prezbiterium wzniesione według projektu Aleksandra i Ryszarda Pawłowskich. W 1961 r. J. Wawrzyński wykonał w świątyni polichromię. Spośród zabytków sztuki sakralnej na uwagę zasługują: ołtarz główny późnobarokowy z elementami rokokowymi z ok. połowy XVIII w., chrzcielnica rokokowa z drugiej połowy XVIII w. i monstrancja rokokowa również z połowy XVIII w.
W sierpniu br. na murze otaczającym kościół parafialny w Strzygach powstał mural przedstawiający scenę homagium Prymasa Tysiąclecia po wyborze Karola Wojtyły na papieża. Jego autorką jest Agnieszka Cieszewska.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.