Drukuj Powrót do artykułu

Bp Nitkiewicz: walentynki nie znoszą pokutnego charakteru Środy Popielcowej

14.02.2018 , apis, Skotniki Sandomierskie, 14-02-2018 Ⓒ ℗

Walentynki nie znoszą pokutnego charakteru Środy Popielcowej, jednak mogą stać się okazją do wspólnie spędzonego czasu i zacieśnienia wzajemnych relacji i więzi – wskazywał bp Krzysztof Nitkiewicz, który przewodniczył Mszy św. w Środę Popielcową w Skotnikach Sandomierskich.

W homilii bp Nitkiewicz wskazał na potrzebę osobistego nawrócenia i pokuty, jako źródła duchowych owoców czasu Wielkiego Postu. – Życie nas nie rozpieszcza i może dlatego wykorzystujemy każdą okazję, żeby sobie dogodzić. To rodzi przewrażliwienie na własnym punkcie, czasami nawet agresję. Trudno przychodzi nam przyznanie się do winy. A co dopiero zadośćuczynienie, naprawienie wyrządzonej krzywdy. Wielki Post jest lekarstwem na tę chorobę zabijającą Boże życie otrzymane na chrzcie – podkreślał biskup.

Ordynariusz podkreślił, że na wzór Jezusa, który był bez grzechu i praktykował przez 40 dni pokutę na pustyni, my – będący obciążanymi różnymi winami – powinniśmy potraktować siebie surowiej niż zwykle i zrezygnować z przyjemności.

-Nie wybielajmy się, nie szukajmy usprawiedliwienia i okoliczności łagodzących. Zapłaczmy nad sobą. Uznanie własnych win i skrucha otwierają serce na interwencję miłosiernego Boga, aby je oczyścił i dał nowe spojrzenie. „Błogosławieni, którzy się smucą” (Mt 5,4). To jest droga do uporządkowania świata naszych myśli, które są korzeniem zła. Od nich trzeba zacząć, gdyż zamieniły się w gąszcz nieprawdziwych wyobrażeń o nas samych i o innych – wskazywał.

– Energię, którą wkładamy w zaspokajanie własnych pragnień podarujmy innym. Zastąpmy miłość własną miłością Boga i bliźniego. „Oto teraz czas upragniony, oto teraz dzień zbawienia” (2Kor 6,2) – mówił bp Nitkiewicz.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.