Drukuj Powrót do artykułu

Bp Skworc przeciwny reklamie alkoholu i papierosów

19 września 2004 | 09:03 | kdr //mr Ⓒ Ⓟ

Biskup tarnowski Wiktor Skworc opowiada się za całkowitym zakazem reklamowania alkoholu i tytoniu. Starannej uwagi – jego zdaniem – wymagają również uregulowania dotyczące reklamowania lekarstw i innych środków farmaceutycznych.

Biskup Skworc pisze o tym w liście pasterskim poświęconym reklamie, który 19 września czytany jest we wszystkich kościołach diecezji tarnowskiej.
Okazją jest obchodzony tego dnia Dzień Środków Społecznego Przekazu. Pasterz diecezji tarnowskiej podkreśla, że reklama powinna szanować godność człowieka i dobro wspólne społeczeństwa. Zauważa, że samo istnienie reklamy jest już problemem etycznym. Każda bowiem reklama stara się manipulować odbiorcą.
Bp Skworc ubolewa, że w Polsce nie brakuje reklam prowokacyjnych, skandalizujących, a nawet bluźnierczych. – Eksploatuje się w nich ludzkie cierpienie z pogardą dla jego intymności, instrumentalnie traktuje się wrażliwość na nieszczęście bliźniego, czyniąc z odruchu współczującego serca element strategii rynkowej, sferę sakralną celowo zestawia z nieprzystającym do niej, najczęściej bluźnierczym, kontekstem, cynicznie łamie się normy obyczajowe i poraża przemocą – wylicza hierarcha.
Dlatego apeluje on do organizacji konsumenckich oraz ruchów i stowarzyszeń katolickich, aby wywierały nacisk na producentów i zleceniodawców reklam, by ci z kolei skutecznie przestrzegali zasad prawnych i moralnych dotyczących reklamy.
– Adresatem podobnego nacisku powinny też być media publiczne, które często w pogoni za zyskiem, jaki daje reklama, tworzą swój program pod dyktando reklamowego rynku, zapominając o służebnej misji i powinnościach płynących z pobierania opłat abonenckich – pisze bp Skworc.
Biskup tarnowski zwraca też uwagę, że reklamowy świat w rzeczywistości nie istnieje. – Jest to życie mityczne i nierealne: wiecznej młodości, bez cierpień, starości, śmierci, z pominięciem fizjologicznej strony ludzkiej natury – pisze biskup. – Reklama to złudna obietnica trwałego i pełnego szczęścia na ziemi. Dlatego konieczne więc mądre i krytyczne podejście do świata reklamy i zarazem świata reklamowanego.
Zdaniem biskupa diecezji tarnowskiej, praktyka niedzielnych zakupów, obleganie sklepów przy okazji promocji czy istny szał kupowania przed świętami pokazują, że nieograniczone i bezkrytyczne konsumowanie reklam może uczynić z ludzi bezmyślnych konsumentów, goniących wszędzie za towarem, gotowych dla jego zdobycia nawet stratować bliźniego.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.