Drukuj Powrót do artykułu

Bp Tomasik do katechetów: świadek jest najlepszym nauczycielem

29 sierpnia 2019 | 19:50 | rm | Radom Ⓒ Ⓟ

Świadek jest najlepszym nauczycielem – powiedział bp Henryk Tomasik podczas Mszy św. sprawowanej w czasie ogólnodiecezjalnego zjazdu katechetów świeckich i sióstr zakonnych, które odbyło się 29 sierpnia w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu.

W diecezji radomskiej pracę w szkołach od nowego roku szkolnego rozpocznie ponad 930 katechetów.

W homilii bp Henryk Tomasik powiedział, że świętego Jana Pawła II charakteryzowało wielkie świadectwo zatroskania o Boże Królestwo. – Dlatego dzisiaj składamy naszą decyzję, aby zatroszczyć się o Boże Królestwo przede wszystkim w sercu. Świadczyć może ten, kto sam doświadczył obecności Jezusa Chrystusa. W tym roku szczególnie skoncentrujemy naszą pracę na tajemnicy Eucharystii – mówił hierarcha.

Ordynariusz radomski dodał również, że święty Jan Paweł II będzie nam przypominał, że “to właśnie Eucharystia buduje Kościół”. – To będzie czas wielkiej mobilizacji, aby jeszcze bardziej wyznać naszą wiarę i poprowadzić naszych uczniów do ołtarza, przed tabernakulum, pokazywać znaczenie ciszy, adoracji i mocy płynącej z tej tajemnicy. Zawsze będziemy pamiętali o tym, że świadek jest najlepszym nauczycielem. Świat współczesny bardziej słucha świadków, niż nauczycieli, a nauczycieli o tyle, o ile są świadkami – podkreślił bp Tomasik.

Nowy rok szkolny dla polskiej katechezy przynosi nowe wyzwania. To nie tylko zagadnienie dotyczące podwójnego rocznika, ale przede wszystkim wdrażanie nowej podstawy programowej. Przyjmuje ona nowy podział edukacyjny: trzy etapy po cztery klasy. Klasy I-IV to cykl przygotowujący do Pierwszej Komunii i etap pokomunijny, wdrażający w praktykę częstej komunii świętej. Klasy V-VIII to dalsze, a potem coraz bliższe przygotowanie do bierzmowania.

Szkoła ponadpodstawowa to z kolei wychowanie do dorosłości chrześcijańskiej, pogłębienie znajomości Biblii i Tradycji, kształtowanie tożsamości kościelnej połączone z podejmowaniem przygotowania działań apostolskich.

Dlatego w tym roku będzie obowiązywał tzw. okres przejściowy, jeśli chodzi o przygotowanie nowych podręczników dla klasy pierwszej i piątej szkoły podstawowej oraz klasy pierwszej liceum. Uczniowie klas pierwszych w szkole średniej (po ósmej klasie podstawówki) będą realizować program na podstawie podręcznika trzeciej klasy gimnazjalnej, a uczniowie po gimnazjum na podstawie starego podręcznika dla klasy pierwszej szkoły średniej. – Pierwszy z nich został ograniczony w zakresie przygotowania do bierzmowania. Tam jest jeden rozdział do tego przeznaczony. Generalnie podręcznik jest ukierunkowany do życia rodzinnego, społecznego i z pewnością katecheci sobie z tym poradzą i nie będzie żadnego problemu – mówi ks. prof. Stanisław Łabendowicz, dyrektor wydziału katechetycznego diecezjalnej kurii.

Ks. Łabendowicz nie ukrywa, że potrzebni są nowi katecheci. – W tej chwili mamy wolne etapy w katechezie. W mniejszych parafiach zmniejsza się ilość uczniów, następuje łączenie klas. Z kolei w miejskich parafiach przybyło katechezy. Jest więcej uczniów i dlatego szukamy katechetów – poinformował ks. Łabendowicz. W diecezji radomskiej 570 świeckich, ponad 300 księży i 65 sióstr zakonnych.

W trakcie spotkania wykład “Eucharystia tajemnicą wyznawaną” wygłosił ks. dr Tomasz Herc, liturgista i sekretarz biskupa radomskiego. – Rozpoczyna się rok duszpasterski, gdzie szczególną uwagę będziemy zwracać na Eucharystię, na duszpasterstwo eucharystyczne, wzmocnienie zaangażowania duchownych i świeckich w przygotowanie i przeżywanie Eucharystii oraz odpowiednie świętowanie niedzieli. Chcemy zwrócić uwagę na to, jak dobrze celebrować i przeżywać spotkanie z Chrystusem, aby ono owocowało w życiu katechetów. Wszystko po to, by później, jako świadkowie zanosili Ewangelię do swoich uczniów – powiedział ks. Herc.

Słowo do uczestników zjazdu skierował również ks. prof. Adam Maj z KUL. Prelegent mówił o edukacji w służbie wychowania dzieci i młodzieży. Mówił, że wprawdzie szkołę tworzą ludzie, ale oddziałowują na nią wszystkie prądy kulturowe i cywilizacyjne. – Polska jest także ogromnym przedmiotem zainteresowania w tym zakresie. Ostatnie strajki przypomniały nam o szkole. Pojawiły się pytania, czy zarobki są odpowiednie? Każdy odpowie, że nie. I jest w tym racja, ale forma podjęcia protestu musiała wzbudzić niepokój, stawiając kolejne pytanie, kim jest nauczyciel w stosunku do ucznia, czy są takie okoliczności, które zwalniają nauczyciela z bycia dla ucznia – pytał ksiądz profesor.

Jutro w spotkaniu będą uczestniczyć księża katecheci.

Wersja do druku

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.