Drukuj Powrót do artykułu

Bp Tomasik: komunikacja jest szansą wyrażenia miłosierdzia

18 września 2016 | 14:01 | rm Ⓒ Ⓟ

Komunikacja jest szansą wyrażenia miłosierdzia i kształtowania relacji w duchu miłosierdzia – powiedział biskup Henryk Tomasik, nawiązując do papieskiego orędzia na 50. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. W tym roku hasłem wybranym przez papieża Franciszka jest "Komunikacja i Miłosierdzie – owocne spotkanie". 18 września Kościół w Polsce obchodzi Dzień Środków Społecznego Przekazu.

Bp Tomasik zauważył, że papież Franciszek często nazywany jest nauczycielem kultury spotkania. Dodał, że komunikacja jest szansą wyrażenia miłosierdzia i kształtowania relacji w duchu miłosierdzia. Stwierdził też, że w relacjach międzyludzkich nie wystarczy samo słuchanie, lecz wysłuchanie drugiej osoby.

– Słuchamy radia, różnych wypowiedzi, nie reagujemy, nie czujemy się zobowiązani, aby nawiązać kontakt, dlatego papież Franciszek akcentuje różnice między słuchaniem a wysłuchaniem. Podkreśla potrzebę kształtowania kultury kontaktu – powiedział biskup Tomasik w audycji "Kwadrans dla Pasterza" na antenie Radia Plus Radom.

Bp Tomasik dodał, że wysłuchiwanie drugiej osoby nigdy nie jest łatwe. – Obserwujemy dyskusje polityków. Zdarzają się przypadki osób, które mówią co chcą. Nie nawiązują kontaktu. Byłem świadkiem takiego spotkania, gdzie osoba przemawiająca nie zwracała uwagi na innych uczestników dyskusji. To był smutny obraz. Papież Franciszek chce mocno podkreślić potrzebę tworzenia dobrych relacji przez słowo. Jesteśmy zaproszeni, aby nawzajem siebie szanować, nawet wówczas, kiedy nie możemy zaaprobować tezy głoszonej przez osobę przemawiającą. Jeśli chrześcijanin spotka się z niewierzącym, nie musi aprobować jego wszystkich poglądów, ale zawsze powinien obowiązywać szacunek dla tej osoby – mówił biskup radomski.

Bp Tomasik nawiązując do słów poety Romana Brandstaettera „niech ani jedno polskie słowo nie rani, nie zabija" zaapelował do wszystkich osób uczestniczących w debacie publicznej o kulturę słowa. – Pokażcie kulturę słowa, bycia, szacunku, ale również umiejętność obrony swoich racji nawet wówczas, gdy nie zgadzamy się z drugim człowiekiem. Chrystus piętnował zło, ale zawsze szanował człowieka i dawał szansę na zmianę. To drogowskaz dla nas wszystkich – powiedział ordynariusz radomski.

Hierarcha podziękował również wszystkim pracownikom mediów katolickich za służbę człowiekowi i udział dziele ewangelizacji. – Gdyby nie było mediów katolickich, byłby z pewnością kulturowy totalitaryzm, a więc wmawianie społeczeństwu tez, które nie są zgodne z Ewangelią. Dlatego media katolickie mają szczególną misję, czyli świadczyć i bronić dobra – powiedział.

Dodał, że e-maile, sms-y, sieci społecznościowe, czaty mogą być w pełni ludzkimi formami komunikacji. – Technika i cywilizacja są dobrodziejstwem. Służą człowiekowi, ale nie mogą przesłonić normalnych relacji międzyludzkich. Niezastąpiony jest kontakt z drugą osobą. Trudne zadanie mają rodzice, aby uczyć dzieci kultury kontaktu, aby technika nie przesłoniła relacji międzyludzkich – zakończył biskup Henryk Tomasik.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.