Drukuj Powrót do artykułu

„Brałeś? Nie jedź!” – kampania antynarkotykowa

25 czerwca 2009 | 14:31 | lk / maz Ⓒ Ⓟ

„Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada” – to hasło ogólnopolskiej kampanii antynarkotykowej Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, skierowanej do młodych kierowców i ich pasażerów.

Posłuchaj spotu radiowego DIETA.mp3

Posłuchaj spotu radiowego MUZYKA.mp3

Posłuchaj spotu radiowego ODWIEDZINY.mp3

Jej celem jest uświadomienie o zgubnych skutkach prowadzenia pojazdów pod wpływem środków odurzających. Jutro, 26 czerwca, na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Narkomanii.

Z ubiegłorocznych badań Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii wynika, że dla młodych ludzi negatywny wpływ narkotyków na zdolność kierowania pojazdem nie jest tak oczywisty, jak w przypadku alkoholu.

Kampania ma zmienić powszechną u młodych uczestników ruchu drogowego, ale błędną opinię: „Wolę jechać z osobą, która jest po narkotykach niż z osobą, która pijana zatacza się po ulicy”.

Zdaniem Piotra Jabłońskiego, dyrektora Biura, takie myślenie jest niebezpieczne. Młodzi ludzie wciąż nie rozpoznają ryzyka prowadzenia pojazdów pod wpływem substancji odurzających, mimo że bardzo dobrze wiedzą, jakie są konsekwencje siadania za kierownicą po alkoholu. – Wiedzą, że jest to objęte regulacjami prawa i wiedzą za co grozi utrata prawa jazdy. W przypadku narkotyków wydaje im się, że ich spożycie nie upośledza zdolności motorycznych – stwierdził.

Dlatego ważnym celem akcji jest uświadomienie młodym ludziom, że prowadzenie pojazdu po spożyciu narkotyków jest nielegalne i traktowane jako przestępstwo, za które grożą konkretne kary przewidziane w Kodeksie karnym. „Tą kampanią chcemy budować postawę odpowiedzialności u młodych ludzi” – dodaje Jabłoński.

Adam Fronczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia przypomina, że ani przyspieszona, ani spowolniona reakcja kierowcy na drodze, wywołana spożyciem narkotyku, nie jest właściwa. Wszelkie substancje odurzające, w tym niezbadane jeszcze dokładnie tzw. dopalacze, powodują często nieprzewidywalne zaburzenia funkcjonowania zmysłów.

„Nawet najbardziej doświadczony kierowca musi być skoncentrowany i zdolny do szybkiego reagowania, a niestety środki psychoaktywne tę zdolność odbierają. Pełnej świadomości o tym zagrożeniu wciąż nie ma w naszym społeczeństwie” – dodaje Fronczak.

Od drugiej połowy 2007 r. do I kwartału 2009 r., na blisko 63 tys. zbadanych kierowców, u 1785 wykryła substancje odurzające. Tylko w I kwartale br. zatrzymano 325 takich kierowców.

Inspektor Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji podkreślił, że kampania powinna przede wszystkim uświadamiać, iż zażycie narkotyku nie może być przez kierowców traktowane jako alternatywa dla alkoholu. Problem z wykrywaniem kierowców pod wpływem narkotyków przez długi czas był traktowany przez policję po macoszemu.

„Młodzi ludzie na haju po zatrzymaniu byli puszczani wolno, gdyż alkotesty nic nie wykryły. Teraz z tym koniec – dysponujemy 70 tys. narkotesterów i nie będzie żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy wpadną nam w objęcia” – dodał Konkolewski.

Posłuchaj spotu radiowego NARKOTYKI.mp3

Kampania „Brałeś? Nie jedź!” rozpoczyna się w przeddzień Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Narkomanii. Zostanie przeprowadzona latem oraz jesienią w prasie, radiu, TV, za pośrednictwem reklamy zewnętrznej i kinowej w dużych miastach, klubach i dyskotekach oraz miejscowościach letniskowych. Towarzyszy jej Antynarkotykowy Telefon Zaufania: 0801 199 990.

Szczegółowe informacje o kampanii na stronie www.rozumwysiada.pl

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.