Drukuj Powrót do artykułu

Bydgoszcz: konferencja „Internet a relacje międzyludzkie”

07 maja 2009 | 09:57 | jm / ju. Ⓒ Ⓟ

O złych i dobrych stronach internetu rozmawiali 6 maja w Bydgoszczy dziennikarze, publicyści, naukowcy i przedstawiciele Watykanu.

Międzynarodowa konferencja zatytułowana „Internet a relacje międzyludzkie” odbywała się w gmachu Opery Nova. Do Centrum Kongresowego przybyli m.in. sekretarz Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu ks. Giuseppe Scotii, dyrektor Wydawnictwa Watykańskiego LEV ks. Giuseppe Costa, prezes Katolickiej Agencji Informacyjnej Marcin Przeciszewski oraz publicysta i dziennikarz Maciej Iłowiecki.

Ks. dr Mariusz Kuciński wyjaśnił, że spotkanie w Bydgoszczy nie jest tylko wykładem, ale przede wszystkim rozmową ludzi, którzy chcą dzielić się codziennymi doświadczeniami korzystania z internetu. „Ojciec Święty w tegorocznym przesłaniu do pracowników środków społecznego przekazu wskazuje na to, że nowe technologie są dobre, ale mają przede wszystkim wspierać człowieka. Jeśli jednak miałyby one zastąpić relacje osobowe, to zaczną człowieka odsuwać od społeczeństwa, hamując jego rozwój” – powiedział.

Biskup bydgoski Jan Tyrawa podkreślił, że internet jest narzędziem, które może pomagać, ale powinno być kształtowane przez odpowiedzialnych ludzi. Dodał, że „mocnym argumentem skłaniającym do refleksji jest wszechobecna anonimowość w sieci, która rodzi zagrożenia”.

Ks. Giuseppe Scotii uznał, że istotne jest obecnie zastanowienie się nad wielkim rozwojem technologicznym mediów, ale jednocześnie należy podjąć refleksję nad tym, jak człowiek zachowuje się w tej nowej rzeczywistości medialnej. Jego zdaniem, należy częściej mówić o internecie w kontekście stosunków międzyludzkich po to, by „podkreślić, że tam, gdzie jest człowiek, tam jest miejsce na Ewangelię i tam Kościół czuje się na swoim miejscu”. W erze informacji technologicznej blogowanie i stosowanie nowych narzędzi wydaje się oczywiste – dodał mówca.

„Jeśli dziennikarze zostali określeni jako ludzie «czwartej władzy», to weszliśmy prawdopodobnie w nową fazę, w której blogerzy ich zastępują i sami stają się nową, «piątą» formą władzy” – powiedział sekretarz Papieskiej Rady.

Według ks. Giuseppe Costy stosunki między Kościołem a nową technologią to „wielkie, pozytywne otwarcie”. Dowodem tego jest „przeogromna liczba witryn katolickich, w niejednym przypadku witryn o wielkiej jakości technologicznej”. Nawiązał też do osoby Jana Pawła II, który – jego zdaniem – spoglądał z wielką uwagą na pojawienie się zjawiska mediów, zachęcając z przekonaniem katolików, by „szli” w internet, by wchodzili w „web” i również tam byli prawdziwymi głosicielami Ewangelii.

W programie międzynarodowego spotkania, oprócz wystąpień, zaplanowano także trzy panele dyskusyjne: „Internet a tożsamość człowieka”, „Internet a relacje człowieka ze społeczeństwem” oraz „Internet a rozwój regionalny”.

„Internet nie jest przestrzenią sakralną. Stosunek z Bogiem musi mieć charakter bardziej osobisty, bez pośrednictwa mediów” – powiedział Maciej Iłowiecki. Jego zdaniem internet zapewnia zbyt dużą anonimowość. „Dzisiaj z nikim nie rozmawiamy. W ogóle nie wiemy, z kim się komunikujemy. Internet jest środkiem chwalonym przez wiele osób. Zapewnia on jednak anonimowość, z której wynika brak odpowiedzialności” – podkreślił publicysta.

W opinii Marcina Przeciszewskiego, prezesa Katolickiej Agencji Informacyjnej, internet jest przede wszystkim wielką szansą budowania więzi między ludźmi. „Jest przekazem informacji, sprzyja także tworzeniu ogólnoludzkiej wspólnoty, także kościelnej” – powiedział mówca. Podkreślił, że internet jest dla KAI podstawowym środkiem przekazu. Dodał, że ten środek komunikacji odgrywa także znaczącą rolę w Kościele. „Procent ludzi studiujących literaturę religijną, czytających tradycyjną prasę katolicką jest o wiele mniejszy. Dlatego internet jest dzisiaj dla Kościoła niezwykłą szansą dotarcia do całego społeczeństwa” – stwierdził prezes KAI.

Piotr Dogondke z „Przewodnika Katolickiego” uznał, że obecne czasy wymagają „wchodzenia w nowe media”. „Oprócz tego wydania elektronicznego, które dla takiej gazety jak nasza jest tylko uzupełnieniem, mamy stronę internetową. Nasza witryna jest współczesnym forum wymiany myśli. Dzięki internetowi przepływ informacji jest o wiele szybszy i dociera do znacznie większej liczby odbiorców” – podkreślił dziennikarz.

Ksiądz Artur Stopka, twórca portalu Wiara.pl, obecnie rzecznik prasowy archidiecezji katowickiej, stwierdził, że internet jest „nowym kanałem przekazywania Ewangelii”. „Można użyć słowa przestrzeń, miejsce, nowe narzędzie. To jest kolejna możliwość dotarcia do takich osób, do których mieliśmy ograniczony dostęp. To także pomoc w pracy i formacji nad tymi, którzy wierzą. Są nawet próby podejmowania rekolekcji i innych form duszpasterskich” – powiedział kapłan.

W konferencji wzięło udział kilkaset osób reprezentujących uniwersytety z Polski i zagranicy. Spotkanie zorganizowały diecezja bydgoska oraz Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Urząd Miasta Bydgoszczy i miejscowe uczelnie: Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa i Wyższa Szkoła Gospodarki. Patronat medialny nad konferencją objęły m.in. Katolicka Agencja Informacyjna i „Przewodnik Katolicki”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.