Drukuj Powrót do artykułu

Bydgoszcz: o problemie dowodu na istnienie Boga

23 października 2019 | 22:37 | jm | Bydgoszcz Ⓒ Ⓟ

O problemie dowodu na istnienie Boga mówił w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Bydgoskiej prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego dr hab. Janusz Sytnik-Czetwertyński.

Pierwsze w tym roku akademickim spotkanie z przedstawicielami różnych środowisk odbyło się z inicjatywy biskupa ordynariusza Jana Tyrawy. – Dowód na istnienie Boga stanowi jeden z istotnych elementów technicznych, nie tylko merytorycznych, wielu systemów filozoficznych. Do nowożytności był – by tak rzec – dowodem maestrii intelektualnej danego myśliciela, dowodem inwencji i dojrzałości filozoficznej. Dowód na istnienie Boga wyrażał bowiem punkt widzenia danego myśliciela nie tylko na kwestie teologiczne, ale również ontologiczne, epistemologiczne a nawet z zakresu filozofii przyrody – powiedział dr hab. Janusz Sytnik-Czetwertyński.

Według prof. bydgoskiego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego trudno podać dowód na istnienie Boga, nie odnosząc się do kwestii prawd wiecznych, początku wszechświata, powstania materii, czasu czy przestrzeni. Dodał, że cała ta złożoność budowała dopiero wspólną koncepcję, która pod hasłem „dowodu na istnienie Boga” stanowiła bardzo rozbudowaną teorię. – Rzecz jasna, najbardziej znanym jest dowód ontologiczny (argument na istnienie Boga) św. Anzelma. Nie sposób jednak mówić o jego spuściźnie, nie odnosząc się do późniejszych prób. Nie sposób nie odnieść się też do kwestii szkoły w Chartres, której – pozornie mniej istotna – koncepcja prawd wiecznych obaliła – moim zdaniem – wszelkie przeszkody na drodze do rozwoju nauki i przyszłej epoki wielkich odkryć – powiedział.

Wszystko to – jak zauważył prof. UKW dr hab. Janusz Sytnik-Czetwertyński – razem tworzy pewną tradycję filozofowania, „której ateiści zarzucają jednostronność i próby budowania teorii do z góry założonych wniosków, a którym to ateistom można przypomnieć, że podstawą ich rozumowania winien być dowód na nieistnienie Boga, chyba że przyznają, iż ich pogląd jest rodzajem wiary”.

Janusz Sytnik-Czetwertyński jest pracownikiem Instytutu Filozofii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, a także Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Warszawie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Filozoficznego w Krakowie, uczniem wybitnego polskiego filozofia Jerzego Perzanowskiego, autorem ponad stu publikacji naukowych, w tym 12 książek z zakresu ontologii, historii filozofii i deontologii medycznej. Jest również wiceprzewodniczącym Odwoławczej Komisji Bioetycznej przy Ministrze Zdrowia. Od roku 2013 prowadzi cykl „Podróże filozoficzne” na antenie Polskiego Radia Pomorza i Kujaw. Był wielokrotnie nagradzany za działalność naukową i dydaktyczną. Obecnie prowadzi badania nad refleksją pierwszych cywilizacji Bliskiego Wschodu i ich wkładu do późniejszej filozofii.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.