Drukuj Powrót do artykułu

Bydgoszcz: otwarto wystawę prac Marka Świetlika „Sacrum i profanum”

24 lutego 2018 | 20:04 | Bydgoszcz / jm Ⓒ Ⓟ

„Gdy w 1993 roku z bazyliki kołobrzeskiej zniknęło Ukrzyżowanie, raptem zdecydował, że taki sam obraz namaluje” – powiedział Zbigniew Chlewiński. Mowa o artyście Marku Świetliku, którego twórczość można oglądać w Bydgoszczy.

W Salonie Hoffmana Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury otwarto wystawę jego malarstwa zatytułowaną „Sacrum i profanum”. Marek Świetlik zaczął od sacrum. Ukrzyżowanie było jego pierwszym artystycznym aktem twórczym: skopiował obraz z reprodukcji, jaką lokalna prasa zamieściła wraz z ogłoszeniem o kradzieży starożytnego dzieła – wspomina Chlewiński.

Premierowe dzieło trafiło na Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki w Bydgoszczy w 1996 roku i przyniosło zwycięzcy wspaniałe recenzje. Aleksander Jackowski, etnograf, historyk i krytyk sztuki, badacz kultury ludowej, napisał wówczas: „Dramatyczny, niesamowity w sile ekspresji jest obraz Golgoty Marka Świetlika. Cóż za siła, odwaga posłużenia się czernią, która jest i kolorem, i znakiem męki, i grozą chwili najstraszniejszej, o której boimy się myśleć – śmierci Chrystusa”.

Jak tłumaczy Katarzyna Wolska z Galerii Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy, konkurs im. Teofila Ociepki gromadzi najlepszych artystów z Polski, którzy tworzą w nurcie art brut. – To jest twórczość, która wychodzi z głębi tych ludzi i jest do bólu szczera. A że często nie operują oni tak rozbudowanym warsztatem artystycznym, jaki posiadają artyści wykształceni, to daje im niesamowitą siłę środków wyrazu, ponieważ nie boją się pewnych rozwiązań i są odważni w tym, co mówią – dodała.

Marek Świetlik urodził się 18 maja 1965 roku. Sam podkreśla, że w ten sam dzień, co Jan Paweł II, ale 45 lat później, co jest dla niego powodem do dumy. Rodzice przybyli do Kołobrzegu z Wileńszczyzny. Dziś artysta mieszka tam ze starszym bratem. Wcześniej uczył się w szkole specjalnej, pracował krótko jako ogrodnik, jednak z powodu stanu zdrowia wcześnie przeszedł na rentę, która jest jedynym stałym źródłem utrzymania braci.

Marek Świetlik maluje przeważnie na tekturze, papierze, cienkiej sklejce, a nawet płótnie czy sztywnej tkaninie. Często wzoruje się na motywach z fotografii, pocztówek czy reprodukcji malarskich – stąd w jego zbiorach można znaleźć liczne wersje znanych dzieł Stanisława Wyspiańskiego, Jacka Malczewskiego czy Józefa Pankiewicza. Jego twórczość wpisuje się w nurt sztuki art brut – sztuki marginesu, surowej, niezafałszowanej, szlachetnej. W tym zakresie mieszczą się wszelkie formy sztuki tworzonej nieprofesjonalnie i spontanicznie – przede wszystkim przez osoby dotknięte chorobą psychiczną (np. schizofreników) oraz twórców bez wykształcenia artystycznego, stawiających na szczerość przekazu odartą z blichtru i złudzeń.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.