Drukuj Powrót do artykułu

Bydgoszcz: wystawa obrazów pt. „Malowanie Dziesięciorga Przykazań”

28 marca 2015 | 18:24 | jm Ⓒ Ⓟ

W Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy zaprezentowano wystawę obrazów Stefana Gierowskiego zatytułowaną „Malowanie Dziesięciorga Przykazań”.

Autor dedykował swoje prace w hołdzie XV-wiecznemu Mistrzowi Gdańskiemu, anonimowemu twórcy „Tablicy Dziesięciorga Przykazań” dla kościoła Najświętszej Marii Panny w Gdańsku. Jak podkreśliła zastępca dyrektora ds. zbiorów bydgoskiego muzeum i komisarz wystawy, Stefan Gierowski w swoim cyklu malarskim szuka form artystycznych, które mogłyby spełniać funkcje pojęć werbalnych wyrażających ideę. – Niewyobrażalne za pomocą słowa pojęcia stają się przedstawialne poprzez napięcie form i barw. Autor prowadzi malarskie rozważania nad treścią biblijnych nakazów i zakazów, nad cnotą i grzechem, przekładając je na własne odczucia i emocje – powiedziała Inga Kopciewicz.

Interpretacja Dekalogu przez Gierowskiego to gra barw i figur geometrycznych. – Barwy korespondują ze sobą – niekiedy kontrastem, czasami komplementarnością. Niektóre obrazy są niemal zupełnie monochromatyczne, budowane jedynie intensywnością natężenia koloru. Miejscami w harmonię płócien wkrada się wyraźny dysonans, wizualne zaburzenie harmonii, co w malarski sposób symbolizuje grzech ̶ naruszenie przykazania – dodała

Aktualizacja Dekalogu przez Gierowskiego, jego szeroka interpretacja i twórcze poszukiwanie prawdy zostały docenione Nagrodą Komitetu Kultury Niezależnej NSZZ „Solidarność”. Wystawę można podziwiać w Spichrzu nad Brdą (ul. Grodzka7-11) do 31 maja.

Stefan Gierowski w latach 1945-1948 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Zbigniewa Pronaszki, Karola Frycza i Władysława Jarockiego oraz równocześnie historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1961 r. do 1997 r. związany był pracą pedagogiczną z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie – prowadził katedrę malarstwa, był też dziekanem Wydziału Malarstwa oraz rektorem-elektem. Charakter jego malarstwa ukształtował się w drugiej połowie lat 50. – artysta zaczął posługiwać się wówczas językiem geometrii. Tworzone odtąd obrazy nieprzedstawieniowe układają się w kontynuowany do dziś cykl tzw. obrazów numerowanych.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.