Drukuj Powrót do artykułu

Caritas Polska na XXIX Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdrój. Panel II – Bez barier

03 września 2019 | 15:00 | Caritas Polska Ⓒ Ⓟ

Sample Materiały prasowe Caritas Polska

Pomoc humanitarna to jeden z kluczowych elementów pracy Caritas Polska. Nie może być jednak realizowana bez współpracy na płaszczyźnie politycznej i finansowej. Te ważne zagadnienia staną się tematem II panelu Caritas Polska podczas XXIX Forum Ekonomicznego w Krynicy: „Pokonywanie barier w integracji gospodarczej z krajami po konfliktach”, organizowanego w dniu 3 września, g. 18:20 – 19:20

Panel dyskusyjny pt. „Pokonywanie barier w integracji gospodarczej z krajami po konfliktach” koncentruje się na tematyce niesienia pomocy w krajach wychodzących z kryzysów ekonomicznych spowodowanych czy to konfliktami zbrojnymi, czy też katastrofami naturalnymi, takimi jak trzęsienia ziemi, powodzie czy huragany. Pierwszym etapem jest zawsze pomoc humanitarna mająca na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb ludności dotkniętej kataklizmem.

Pomoc ta koncentruje się na dostarczeniu i właściwej dystrybucji żywności, wody pitnej, odzieży, leków, środków higieny osobistej oraz zapewnieniu schronienia osobom, które utraciły mieszkania czy domy. Niesłychanie istotne jest, by nie poprzestać na tym etapie. Ludzie, którzy tracą dorobek swego życia w wyniku różnych katastrof, często chcieliby jak najszybciej podjąć pracę i rozpocząć samodzielną odbudowę swego kraju, ale sytuacja, w której się znaleźli, sprawia, że nie mają po prostu takiej możliwości. „Aby społeczeństwo mogło uniezależnić się od pomocy innych państw i organizacji pozarządowych, gospodarka ich kraju musi wyjść z zapaści. W tym celu konieczne jest wdrożenie projektów pomocy rozwojowej, które pozwolą przede wszystkim stworzyć miejsca pracy dla lokalnej ludności” – powiedziała Katarzyna Nowińska, koordynatorka ds. budowania relacji partnerskich Caritas Polska.

„Niesienie pomocy humanitarnej, kiedy zachodzi konieczność szybkiego reagowania na zagrożenia życia i zdrowia, jest powszechnie uznane i zrozumiałe. Jednak po zaspokojeniu elementarnych potrzeb bytowych  i zdrowotnych w danej społeczności stajemy przed dylematem, jak dalej udzielać pomocy” – dodaje ks. Marcin Iżycki, Dyr. Caritas Polska.

W jaki sposób uniezależnić naszych beneficjentów od pomocy humanitarnej? Kiedy należy dać możliwość samodzielnego utrzymania, odbudowy i rozwoju? Elementem niezbędnym do uniezależnienia się od pomocy humanitarnej jest zapewnienie pracy, rozwoju osobistego. Widzimy tutaj wielką rolę państwa i biznesu jako sojusznika w tych poczynaniach. Istnieje jednak wiele barier, które rodzą podstawowe pytania:

  1. Czy biznes jest gotowy do podejmowania takich wyzwań? Jakie bariery i szanse możemy zidentyfikować?
  2. Czy biznes może być miłosierny? Czy reguły rynku kłócą się z wolą pomagania?
  3. Jakie są bariery w rozwijaniu biznesu na odbudowujących się rynkach, po wojnach, konfliktach i katastrofach naturalnych?
  4. Jaka jest rola państwa, organizacji Wspierających i uczestników rynku w integracji gospodarczej z krajami po kryzysach?
  5. Czy decyzja o zaangażowaniu w krajach po konfliktach musi kierować się zyskiem?

Dyskusję poprowadzi:
Robert Kazimierski, Szef Komunikacji Caritas Polska (Moderator)

W debacie wezmą udział (paneliści):
Anna Korshunova, Prezes, Biały Ptak (Ukraina),
Michał Woś, Minister ds. pomocy humanitarnej,
Nabil Antaki, Dyrektor, The Blue Marists (Syria),
Baszar Matti Wardah, Arcybiskup, Archieparchia Erbilu (Irak),
Romanchuk Yaroslav, Prezes Zrzeszenia Ukraińskiego Biznesu w Polsce,
Mara Moussa Joseph – Przewodniczący Partii YELEMA, Były Premier w rządzie Mali (2014-2015).

Wersja do druku

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.