Drukuj Powrót do artykułu

Centralne obchody Dnia Judaizmu 16 stycznia w Sandomierzu

14 stycznia 2014 | 15:35 | im, mp Ⓒ Ⓟ

"Pan jest moją mocą, (…) Jemu zawdzięczam moje ocalenie" (Wj 15,2) – to hasło XVII Dnia Judaizmu, którego centralne tegoroczne obchody odbędą się 16 stycznia w Sandomierzu. Zazwyczaj Dzień Judaizmu obchodzony jest 17 stycznia, lecz tym razem z racji zbieżności tej daty z szabatem, przesunięto obchody o jeden dzień. Oprócz centralnych uroczystości w Sandomierzu, Dzień będzie też obchodzony w całym kraju.

Bp Mieczysław Cisło, przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu ds. Dialogu z Judaizmem, przypomina, że wszystkie diecezje, a poprzez diecezje wszystkie parafie, otrzymały już do wykorzystania program nabożeństw liturgii Słowa wraz z czytaniami, z homilią przygotowaną w tym roku przez ks. Wiesława Dawidowskiego, z przesłaniem przewodniczącego Komitetu i z modlitwą wiernych.

Obchodom Dnia Judaizmu w Sandomierzu towarzyszyć będzie ponowne wystawienie na widok publiczny w katedrze słynnego osiemnastowiecznego obrazu Karla de Prevo przedstawiającego rzekomy mord rytualny dokonany przez miejscowych Żydów w 1710 r. – wraz z wyjaśnieniem, że takie akty nie miały miejsca.

Od kilku lat obraz ten był zakryty, gdyż jego obecność bez należytego komentarza umożliwiała różne interpretacje historii, co spotykało się z wieloma protestami. Obecnie – na prośbę Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem – towarzyszyć mu będzie tablica informująca w sposób jednoznaczny, że Żydzi nigdy nie popełniali mordów rytualnych, gdyż było to całkowicie sprzeczne z ich religią. Będzie też mowa o tym, że mimo to oskarżenia Żydów o mordy rytualne ponawiały się, a niekiedy nawet skazywano ich z tego powodu na śmierć, jak to miało miejsce m.in. w Sandomierzu.

Bp Mieczysław Cisło w swym Słowie poprzedzającym 17. Dzień Judaizmu w Polsce przypomina, że "łączą nas z judaizmem szczególne więzy: przede wszystkim nadprzyrodzone Objawienie, przymierze z ludem pierwszego wybrania, Księga Święta (Prawo, Prorocy, Psalmy), Dekalog i obietnica spełniona dla nas w Jezusie Chrystusie, a której spełnienia oczekują Żydzi, w nadziei, modlitwie, tęsknocie".

Dodaje, że "my, chrześcijanie, też oczekujemy na ostateczny powrót Chrystusa przy końcu świata. Wierzymy, że wówczas Chrystus stanie się wszystkim we wszystkich, wypełniając wszelkie Boże obietnice".
Wyjaśnia dalej, że dla dialogu katolicko-żydowskiego wciąż kluczowym punktem odniesienia pozostaje soborowy dokument "Nostra aetate", (z 28 października 1965 r.) wyprowadzający wspólnotę kościelną z izolacji i zamknięcia na Żydów, a otwierający na nich jako na braci w Abrahamowej wierze.

Dodaje, że "decydujący o aktualnym kształcie tych relacji był pontyfikat bł. Jana Pawła II, który przełożył teologiczną ortodoksję dialogu na jej ewangeliczną ortopraksję".

Przywołuje też przełomowy dokument strony żydowskiej "Dabru emet", podpisany przez stu kilkudziesięciu rabinów w 2000 r., bardzo pozytywnie przyjętym przez grupę amerykańskich teologów katolickich oraz w Watykanie, a mało znany i doceniany w naszym kraju. Przypomina również, że duże znaczenie dla dialogu Kościoła z judaizmem miał też dokument firmowany przez rabinów przed wizytą papieża Benedykta XVI w Izraelu.

Przewodniczący Komitetu ds. dialogu z judaizmem wyjaśnia, że hasło tegorocznych obchodów Dnia Judaizmu zostało zaczerpnięte z Księgi Wyjścia (15,2): Pan jest moją mocą (…). Jemu zawdzięczam moje ocalenie. Odnosi się ono do wyzwolenia Izraelitów z niewoli egipskiej, mocą Bożej interwencji. Ma ono współczesne odniesienie do tragicznych losów Żydów czasu Zagłady.

"Dla nas, chrześcijan, starotestamentalna figura wyzwolenia ma swe spełnienie w zbawczej tajemnicy Paschy Chrystusa. Spełnia się ona w życiu poszczególnego chrześcijanina, jak również w życiu Kościoła, skazywanego na zagładę przez totalitarne systemy" – wyjaśnia.

Program obchodów

W programie centralnych obchodów Dnia Judaizmu w Sandomierzu wezmą udział m.in. naczelny rabin Polski Michael Schudrich oraz ambasador Izraela Zvi Rav Ner.

Dzień rozpocznie się od spotkania w Muzeum Okręgowym – Zamku o godz. 10.00. Wystąpią burmistrz Jerzy Borowski, bp Krzysztof Nitkiewicz, Michael Schudrich, Zvi Rav Ner a prof. Waldemar Kowalski z Instytutu Historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach wygłosi wykład "Polacy i Żydzi w Sandomierzu, czyli o potrzebie wspominania przeszłości". Spotkanie prowadzić będzie redaktor naczelny KAI Marcin Przeciszewski.

O 11.30 będzie miała miejsce modlitwa na Cmentarzu Żydowskim przy ul. Szucha.

O 12.30 w Muzeum Diecezjalnym w Domu Długosza rozpocznie się panel dyskusyjny z udziałem prof. Moniki Adamczyk-Garbowskiej z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. Magdy Teter z Wesleyan University w USA, Michaela Schudricha, bp. Mieczysława Cisło i prof. Jana Grosfelda z UKSW w Warszawie. Panel prowadzić będzie red. Marcin Przeciszewski.

Po panelu zaplanowano promocję książki "Stosunki chrześcijańsko-żydowskie w historii, sztuce i pamięci. Europejski kontekst dzieł w Katedrze Sandomierskiej". Po prezentacji otwarte zostaną wystawy w piwnicy Domu Długosza: prac Hanny Kossowskiej "Wypiski z niepamięci" z udziałem autorki oraz fotografii "Ślady pamięci – sandomierska wspólnota żydowska".

O godz. 15.30 w katedrze bp Nitkiewicz przewodniczyć będzie nabożeństwu Słowa. Zaś o 17.00 w Katolickim Domu Kultury św. Józefa przy ul. Mariackiej zostanie wystawiony spektakl "Josela Rakowera rozmowa z Bogiem" autorstwa Zvi Kolitz’a w przekładzie Artura Kucia. Muzyka autorstwa i w wykonaniu Michała Górczyńskiego.

Obchody poprzedzają liczne wydarzenia kulturalne i prelekcje, przygotowujące mieszkańców, szczególnie młodzież, do Dnia Judaizmu – trwają one od 12 stycznia.

W dniu obchodów otwarta też będzie wystawa na Zamku "Malarstwo Żydów polskich okresu międzywojennego" a chętni będą mogli zwiedzić siedzibę Archiwum Państwowego, gdzie mieściła się dawniej synagoga – przy ul. Żydowskiej.

Dzień Judaizmu ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa oraz pogłębianiu świadomości tego, że – jak nauczał Jan Paweł II – religia żydowska nie jest wobec chrześcijaństwa rzeczywistością zewnętrzną, lecz "czymś wewnętrznym, oraz że nasz stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii".

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest jedną z inicjatyw Episkopatu Polski. Został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r. Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r., prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Centralne obchody Dnia Judaizmu 16 stycznia w Sandomierzu

10 stycznia 2014 | 10:51 | im, mp Ⓒ Ⓟ

„Pan jest moją mocą, (…) Jemu zawdzięczam moje ocalenie” (Wj 15,2) – to hasło XVII Dnia Judaizmu, którego centralne tegoroczne obchody odbędą się 16 stycznia w Sandomierzu. Zazwyczaj Dzień Judaizmu obchodzony jest 17 stycznia, lecz tym razem z racji zbieżności tej daty z szabatem, przesunięto obchody o jeden dzień. Oprócz centralnych uroczystości w Sandomierzu, Dzień będzie też obchodzony w całym kraju.

Bp Mieczysław Cisło, przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu ds. Dialogu z Judaizmem, przypomina, że wszystkie diecezje, a poprzez diecezje wszystkie parafie, otrzymały już do wykorzystania program nabożeństw liturgii Słowa wraz z czytaniami, z homilią przygotowaną w tym roku przez ks. Wiesława Dawidowskiego, z przesłaniem przewodniczącego Komitetu i z modlitwą wiernych.

Obchodom Dnia Judaizmu w Sandomierzu towarzyszyć będzie ponowne wystawienie na widok publiczny w katedrze słynnego osiemnastowiecznego obrazu Karla de Prevo przedstawiającego rzekomy mord rytualny dokonany przez miejscowych Żydów w 1710 r. – wraz z wyjaśnieniem, że takie akty nie miały miejsca.

Od kilku lat obraz ten był zakryty, gdyż jego obecność bez należytego komentarza umożliwiała różne interpretacje historii, co spotykało się z wieloma protestami. Obecnie – na prośbę Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem – towarzyszyć mu będzie tablica informująca w sposób jednoznaczny, że Żydzi nigdy nie popełniali mordów rytualnych, gdyż było to całkowicie sprzeczne z ich religią. Będzie tez mowa o tym, że mimo to oskarżenia Żydów o mordy rytualne ponawiały się, a niekiedy nawet skazywano ich z tego powodu na śmierć, jak to miało miejsce m. in. w Sandomierzu.

Bp Mieczysław Cisło w swym Słowie poprzedzającym 17. Dzień Judaizmu w Polsce przypomina, że „łączą nas z judaizmem szczególne więzy: przede wszystkim nadprzyrodzone Objawienie, przymierze z ludem pierwszego wybrania, Księga Święta (Prawo, Prorocy, Psalmy), Dekalog i obietnica spełniona dla nas w Jezusie Chrystusie, a której spełnienia oczekują Żydzi, w nadziei, modlitwie, tęsknocie”.

Dodaje, że „my, chrześcijanie, też oczekujemy na ostateczny powrót Chrystusa przy końcu świata. Wierzymy, że wówczas Chrystus stanie się wszystkim we wszystkich, wypełniając wszelkie Boże obietnice”.
Wyjaśnia dalej, że dla dialogu katolicko-żydowskiego wciąż kluczowym punktem odniesienia pozostaje soborowy dokument „Nostra aetate”, (z 28 października 1965 r.) wyprowadzający wspólnotę kościelną z izolacji i zamknięcia na Żydów, a otwierający na nich jako na braci w Abrahamowej wierze.

Dodaje, że „decydujący o aktualnym kształcie tych relacji był pontyfikat bł. Jana Pawła II, który przełożył teologiczną ortodoksję dialogu na jej ewangeliczną ortopraksję”.

Przywołuje też przełomowy dokument strony żydowskiej „Dabru emet”, podpisany przez stu kilkudziesięciu rabinów w 2000 r., bardzo pozytywnie przyjętym przez grupę amerykańskich teologów katolickich oraz w Watykanie, a mało znany i doceniany w naszym kraju. Przypomina również, że duże znaczenie dla dialogu Kościoła z judaizmem miał też dokument firmowany przez rabinów przed wizytą papieża Benedykta XVI w Izraelu.

Przewodniczący Komitetu ds. dialogu z judaizmem wyjaśnia, że hasło tegorocznych obchodów Dnia Judaizmu zostało zaczerpnięte z Księgi Wyjścia (15,2): Pan jest moją mocą (…). Jemu zawdzięczam moje ocalenie. Odnosi się ono do wyzwolenia Izraelitów z niewoli egipskiej, mocą Bożej interwencji. Ma ono współczesne odniesienie do tragicznych losów Żydów czasu Zagłady.

„Dla nas, chrześcijan, starotestamentalna figura wyzwolenia ma swe spełnienie w zbawczej tajemnicy Paschy Chrystusa. Spełnia się ona w życiu poszczególnego chrześcijanina, jak również w życiu Kościoła, skazywanego na zagładę przez totalitarne systemy” – wyjaśnia.

Program obchodów

W programie centralnych obchodów Dnia Judaizmu w Sandomierzu wezmą udział m.in. naczelny rabin Polski Miachael Schudrich oraz ambasador Izraela Zvi Rav Ner.

Dzień rozpocznie się od spotkania w Muzeum Okręgowym – Zamku o godz. 10.00. Wystąpią burmistrz Jerzy Borowski, bp Krzysztof Nitkiewicz, Michael Schudrich, Zvi Rav Ner a prof. Waldemar Kowalski z Instytutu Historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach wygłosi wykład „Polacy i Żydzi w Sandomierzu, czyli o potrzebie wspominania przeszłości”. Spotkanie prowadzić będzie redaktor naczelny KAI Marcin Przeciszewski.

O 11.30 będzie miała miejsce modlitwa na Cmentarzu Żydowskim przy ul. Szucha.

O 12.30 w Muzeum Diecezjalnym w Domu Długosza rozpocznie się panel dyskusyjny z udziałem prof. Moniki Adamczyk-Garbowskiej z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. Magdy Teter z Wesleyan University w USA, Michaela Schudricha, bp. Mieczysława Cisło i prof. Jana Grosfelda z UKSW w Warszawie. Panel prowadzić będzie red. Marcin Przeciszewski.

Po panelu zaplanowano promocję książki „Stosunki chrześcijańsko-żydowskie w historii, sztuce i pamięci. Europejski kontekst dzieł w Katedrze Sandomierskiej”. Po prezentacji otwarte zostaną wystawy w piwnicy Domu Długosza: prac Hanny Kossowskiej „Wypiski z niepamięci” z udziałem autorki oraz fotografii „Ślady pamięci – sandomierska wspólnota żydowska”.

O godz. 15.30 w katedrze bp Nitkiewicz przewodniczyć będzie nabożeństwu Słowa. Zaś o 17.00 w Katolickim Domu Kultury św. Józefa przy ul. Mariackiej zostanie wystawiony spektakl „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem” autorstwa Zvi Kolitz’a w przekładzie Artura Kucia. Muzyka autorstwa i w wykonaniu Michała Górczyńskiego.

Obchody poprzedzą liczne wydarzenia kulturalne i prelekcje, przygotowujące mieszkańców, szczególnie młodzież, do Dnia Judaizmu – trwać one będą od najbliższej niedzieli 12 stycznia.

W dniu obchodów otwarta też będzie wystawa na Zamku „Malarstwo Żydów polskich okresu międzywojennego” a chętni będą mogli zwiedzić siedzibę Archiwum Państwowego, gdzie mieściła się dawniej synagoga – przy ul. Żydowskiej.

Dzień Judaizmu ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa oraz pogłębianiu świadomości tego, że – jak nauczał Jan Paweł II – religia żydowska nie jest wobec chrześcijaństwa rzeczywistością zewnętrzną, lecz „czymś wewnętrznym, oraz że nasz stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii”.

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest jedną z inicjatyw Episkopatu Polski. Został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r. Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r., prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.