Drukuj Powrót do artykułu

Chantal Delsol doktorem honoris causa KUL

20 października 2024 | 16:19 | mp | Lublin Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. KUL / Facebook

Słynna francuska filozof prof. Chantal Delsol, została dziś uhonorowana tytułem doktora honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Zaszczyt ten został przyznany przez senat KUL w uznaniu zasług „tej wybitnej humanistki upominającej się w swoich pismach filozoficznych i literackich o godność osoby ludzkiej i prawdę w post-ponowoczesnym świecie”.

Dyplom doktora honoris causa KUL wręczył francuskiej uczonej rektor KUL  prof. Mirosław Kalinowski, a zgromadzeni zareagowali spontanicznym śpiewem „Plurimos annos”

Na wstępie ks. prof. Kalinowski podkreślił, że najważniejszym powodem, dla którego prof. Delsol otrzymuje to najwyższe w świecie akademickim wyróżnienie, jest „jej wierna służba Prawdzie”. Dodał, że „ludzie służący Prawdzie mają być światłem w naszej społeczności, pomagającym nam wybierać słuszną drogę i iść nią zwłaszcza wtedy, gdy staje się wąską i wymagającą podjęcia niekiedy ostatecznego ryzyka”.

W laudacji prof. Agnieszka Kijewska z KUL zaznaczyła, że „odważne myślenie prof. Chantal Delsol uczy nas pielęgnowania tego, co jest w naszej ludzkiej kondycji najbardziej kruche i zmazywalne, a zarazem najbardziej wartościowe i istotne: Bożego obrazu – fundamentu naszego osobowego bytu”.

Chantal Delsol urodziła się 16 kwietnia 1947 r. w Lyonie i jest córką znanego francuskiego biologa. Choć należy do pokolenia 1968 roku jest  daleka od poglądów lewicowych, charakterystycznych dla tamtych czasów jak i skrajnie prawicowej myśli katolickiej. Jej stanowisko można określić jako liberalny konserwatyzm. Po studiach ukończonych w 1982 r. wyszła za mąż za prawicowego polityka Charlesa Millona i stała się matką piątki dzieci. Oprócz tego zaadoptowała kambodżańskiego nastolatka, uciekiniera z pól śmierci, które to doświadczenie opisała w pasjonującej książce „L’enfant norturne”.

Od 1993 r. Chantal Delsol jest profesorem na Uniwersytecie Paris XII następnie na Uniwersytecie Marne-la-Valle. Stworzyła tam Centrum Studiów Europejskich, zajmujące się badaniem relacji między Wschodem a Zachodem Europy, które z czasem zostało przekształcone w Institut Hannah Arendt. Prof. Delsol przez wiele lat współpracowała z dysydentami i przedstawicielami antykomunistycznej opozycji w krajach Europy środkowo-wschodniej.  Była przekonana, że oni, jako jedyni, przejrzeli istotę marksistowskiej mistyfikacji, a rewolucja 1989 r. przełamała krąg panującego tam „terroru i zemsty”. W 1998 r. wraz z Michelem Maslowskim wydała monografię „Historia idei politycznych Europy centralnej”, uhonorowaną wieloma nagrodami. Bliskie relacje naukowe łączyły ją z Instytutem Europy Środkowo-Wschodniej i jego twórcą prof. Jerzym Kłoczowskim, jednym z najwybitniejszych polskich historyków. Uczestniczyła też aktywnie w Kongresach Kultury Chrześcijańskiej organizowanych przez abp. Józefa Życińskiego. A na kartach swych książek wykazywała się świetną znajomością polskiej literatury.

Filozofia polityki bazującej na pojęciu godności osoby ludzkiej, zwłaszcza w Europie postkomunistycznej, stała się tematem jej niezwykłej trylogii zapoczątkowanej tomem „Souci contemporain”. Z kolei kwestię tożsamości europejskiej Delsol podjęła w książce „Les deux Europes” oraz „L’identite de l’Europe”. Jej najnowsza monografia nt. Europy centralnej, to wydana w 2021 r. książka „La vie de l’Esprit dans l’Europe centrale et orientale depuis 1945”.

W 2007 r. Chantal Delsol, w uznaniu znaczenia swego dorobku naukowego, została przyjęta do francuskiej „Academie de Sciences morales et politiques”. Jest także członkiem francuskiej Akademii Katolickiej oraz Instytutu Tomasza More’a w Kanadzie.

Najbardziej prowokacyjną i szeroko dyskutowaną książką Chantal Delsol jest najnowsza jej publikacja: „Koniec  świata chrześcijańskiego. Inwersja normatywna i nowa era” (znana także w tłumaczeniu polskim)w której autorka wieści koniec tzw. cywilizacji chrześcijańskiej (christianitas). Jej początek autorka sytuuje w wieku IV, a w naszych czasach dostrzega jej kres. Wyjaśnia, że chodzi tu o „cywilizację inspirowaną, podporządkowana i kierowaną w dużej mierze przez Kościół”. Najbardziej podstawową cechą tej formacji kulturowej jest – jak podkreśla – „pojmowanie prawdy w sposób uniwersalny, jako prawdy mającej swe zakorzenienie w transcendencji i Bożym objawieniu”.

A patrząc na obecne gwałtowne przemiany kulturowe – zaprzeczające antropologii chrześcijańskiej i kontestujące moralność jak i chrześcijańskie zasady życia społecznego – zauważa historyczny zmierzch tej formacji ideowo-kulturowej, trwającej od 16 wieków. Podkreśla, że „współczesna ponowoczesność zanegowała fundamentalne i wydawałoby się, że na trwałe zakorzenione w naszej cywilizacji zakorzenienie w transcendencji”. Nie oznacza to jednak – jej zdaniem – kresu istnienia Kościoła, gdyż dla wiernych będzie on zawsze instytucją niosącą sens i mającą swe wieczne przeznaczenie.

Zmierzch cywilizacji chrześcijańskiej nie oznacza również dla prof. Delsol końca zainteresowania religią. Ludzkość – jak podkreśla – zawsze potrzebowała doświadczenia religijnego i nadal będzie poszukiwać tego wymiaru. Jednakże coraz częściej w innych formach: bardziej w nowoczesnych formach pogaństwa (czci różnych bożków), niż w tradycyjnych wspólnotach kościelnych,  dbających o wierność prawdzie zakorzenionej w transcendencji. Natomiast – w odróżnieniu od epoki christianitas dzisiejsza epoka jest czasem ucieczki od prawdy pojmowanej w sposób uniwersalny, a chrześcijański humanizm zastępowany jest pospolitym humanitaryzmem.

Kres christianitas nie musi być jednak – jak podkreśla Chantal Delsol – czasem rozpaczy i upadku ludzkości. Podkreśla, że „natura ludzka nie lubi próżni i człowiek zawsze znajdzie jakiegoś boga lub jakąś życiową mądrość, która poprowadzi go po ścieżkach życia”. Uczona przeczuwa, że po upadku chrześcijaństwa niekoniecznie musi nastąpić czas „nihilizmu i skrajnego materializmu” lecz raczej „moralności stoickiej, pogaństwa i duchowości typu azjatyckiego”. I ku temu – jej zdaniem – zmierza świat Zachodu.

***
Partnerem wydarzenia jest Województwo Lubelskie oraz Miasto Lublin.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.