Drukuj Powrót do artykułu

Częstochowa: sympozjum nt. kapłaństwa

27 lutego 2010 | 15:16 | ks. mf Ⓒ Ⓟ

O teologicznych wskazaniach na temat posługi kapłańskiej oraz o roli kapłana we współczesnym świecie – rozmawiali uczestnicy sympozjum naukowego pt. „Kapłan – świadek Miłości”, które odbyło się w sobotę 27 lutego w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Spotkanie rozpoczęło się Mszą św. w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana. Mszy św. przewodniczył bp Jan Wątroba, biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej.

W homilii hierarcha podkreślał, że „świadectwo życia staje się najskuteczniejszym narzędziem głoszenia Ewangelii”. – By być świadkiem Jezusa Miłości, trzeba trwać w Nim, a od tego zależy jakość kapłańskiego świadectwa i owocność posługi – podkreślił bp Wątroba.

Po Mszy św. w Auli im. Jana Pawła II uczestnicy sympozjum zastanawiali się nad takimi zagadnieniami jak istota i specyfika tożsamości kapłańskiej, biblijny obraz kapłana oraz kapłaństwo w przekazach Ojców Kościoła.

O. prof. dr hab. Tomasz Maria Dąbek OSB z Tyńca, mówiąc o kapłaństwie w Starym i Nowym Testamencie, przypomniał, że „kapłan to ten, który stoi przed Bogiem jako Jego sługa”. Zwrócił uwagę na funkcje, jakie pełnił kapłan w Starym Testamencie, m.in. składanie ofiar, opieka nad świątynią, przewodnictwo liturgii, błogosławienie Ludu Bożego, oczyszczanie wiernych i interpretacja Prawa i Tradycji.

Mówiąc o kapłaństwie w Nowym Testamencie, o. Dąbek podkreślił, że „Nowy Testament pokazuje zbawczą ofiarę Chrystusa”. – Chrystus jest ukazany jako Arcykapłan, Kapłan na wieki. Kapłaństwo to przedłużenie dzieła Chrystusa. Kapłan to sługa Jezusa Chrystusa i szafarz Bożych Tajemnic – tłumaczył. – Trzeba być wiernym Chrystusowi, swojemu powołaniu i ludziom – dodał.

O kapłaństwie w dziełach Ojców Kościoła mówił ks. prof. dr hab. Stanisław Longosz z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Przypomniał, że m.in. św. Efrem diakon Syryjski, św. Grzegorz z Nazjanzu, św. Jan Chryzostom, św. Ambroży, św. Augustyn, św. Grzegorz Wielki oraz Izydor z Sewilli „zwracają uwagę na godność, świętość i wielkość kapłaństwa”. – Tajemnica Wcielenia jest widziana u Ojców Kościoła jako źródło godności i świętości kapłańskiej – podkreślił ks. prof. Longosz.

Prelegent zwrócił również uwagę na to, że godność, świętość i wielkość kapłaństwa wynikają z funkcji jakie Chrystus powierzył kapłanom. Są to m.in. funkcje ofiarnika, rodziciela i odrodziciela członków Kościoła, głosiciela Słowa Bożego, przewodnika duchowego i duszpasterza oraz dystrybutora i pośrednika łask Bożych i błogosławieństwa.

Z kolei o istocie, specyfice i realizacji tożsamości kapłańskiej mówił bp prof. dr hab. Andrzej Czaja z Opola, który podkreślił, że „kapłaństwo to wielki dar Chrystusa”. – Posługa kapłańska nie pochodzi od wspólnoty, ale od Chrystusa, jest w Kościele kontynuacją misji Chrystusa. To jest „sacra potestas in persona Christi Capitis” – święta władza zawsze realizowana „w osobie Chrystusa Głowy” – tłumaczył bp Czaja.

Jego zdaniem, kapłan powinien zawsze mieć intencję nauczania tego, czego naucza Kościół. – W nauczaniu kapłańskim ignorancja jest winą – dodał.

Wśród zasad realizacji tożsamości kapłańskiej bp Czaja wskazał na myśl św. Pawła Apostoła „Caritas Christi urget nos” (miłość Chrystusa ma nas przynaglać) oraz na obraz Jezusa Dobrego Pasterza. – Posługi kapłańskiej nie można urzeczywistniać po swojemu. Dobre owocowanie kapłaństwa Chrystusowego domaga się wierności Chrystusowi. Trzeba kochać Kościół, by dobrze mu służyć – zauważył bp Czaja.

W dyskusji na zakończenie sympozjum ks. prof. Franciszek Dylus zastanawiał się, jak należy widzieć kapłana dzisiaj, w epoce wioski globalnej. Stawiał pytanie, czy globalizacja służy czy nie służy posłudze kapłańskiej oraz jakie czynniki kulturowe służą identyfikacji kapłańskiej, a jakie jej przeszkadzają.

W odpowiedzi bp Czaja wskazał na tzw. „herezję czynu”, czyli nadmierny aktywizm ludzki, konsumpcjonizm oraz nadmierną psychologizację, często dziś obecną m.in. w posłudze ojców duchownych. Jego zdaniem powoduje ona, że "gdzieś gubi się łaskę".

O to, jak kształtować tożsamość eklezjalną tych, którzy przychodzą do seminarium z doświadczeniem jakiejś jednej wspólnoty, czy jednego ruchu zapytał ks. dr Andrzej Przybylski rektor Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej.

– Trzeba dobrego zdiagnozowania adresata, kandydata do seminarium. Z jednej strony trzeba uczyć go pewnej otwartości na powszechność Kościoła, a z drugiej jeśli nie ma doświadczenia żadnego ruchu, czy stowarzyszenia to dać mu taka możliwość – odpowiedział bp Czaja.

„W refleksji na temat kapłaństwa trzeba wciąż powracać do źródeł myśli teologicznej, jakimi są Biblia i myśl Ojców Kościoła. Trzeba coraz lepszego zrozumienia i pogłębienia bogactwa myśli chrześcijańskiej na temat kapłaństwa i posługi kapłańskiej” – podsumował sympozjum ks. dr Jerzy Bielecki, kierownik częstochowskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Teologicznego.

Organizatorami sympozjum było Polskie Towarzystwo Teologiczne w Krakowie – Oddział w Częstochowie i Wyższe Seminarium Duchowne Archidiecezji Częstochowskiej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.