Drukuj Powrót do artykułu

Częstochowa: warsztaty katechetyczne nt. Internetu

09 czerwca 2010 | 17:33 | ks. mf Ⓒ Ⓟ

„Zalety i zagrożenia Internetu” – to temat warsztatów katechetycznych, które odbyły się 9 czerwca w redakcji tygodnika katolickiego „Niedziela” w Częstochowie. W warsztatach wzięli udział katecheci uczący w częstochowskich szkołach.

Podczas warsztatów Małgorzata Więczkowska, twórczyni serwisu „Edukacja Medialna”, zapoznała katechetów z zaletami i zagrożeniami, jakie płyną z wykorzystywania Internetu szczególnie przez młode pokolenie.

Więczkowska podkreśliła, że relacja pomiędzy współczesnymi mediami, szczególnie internetem, a wychowaniem jest dwukierunkowa. – Komputer i internet mają ogromny wpływ w procesie wychowania młodego pokolenia, ale równocześnie należy odpowiednio wychowywać młodzież do odbioru internetu. Trzeba towarzyszyć młodemu człowiekowi w jego kontakcie z komputerem – podkreśliła Więczkowska.

Zdaniem prelegentki, „trzeba zwracać uwagę na to, co komputer robi z odbiorcą, ale też na to, co odbiorca robi z komputerem”.

Wśród zalet kojarzonych z internetem Więczkowska wskazała katechetom m.in. na dostęp do informacji, pomoc dydaktyczną, udział w dyskusjach, bardzo szybką komunikację i udzielenie wsparcia.

Wskazała również na zagrożenia płynące z korzystania z Internetu, takie jak m. in. narażenie się na kontakt z nieodpowiednimi treściami, „cyberprzemoc”, uzależnienia od Internetu takie jak: fizyczne, psychiczne, moralne i społeczne. – Wśród młodzieży dominuje coś w rodzaju „wirtualnej tożsamości”. Młody człowiek jest inny przed komputerem, bez żadnych hamulców, a inny w rzeczywistych kontaktach ze światem realnym – podkreśliła Więczkowska.

Podczas warsztatów katecheci zapoznali się również z danymi nt. internetu opublikowanymi przez „Gemius” w 2008 r., według których 96 proc. respondentów ma dostęp do sieci WWW, w tym 86 proc. ma do niego dostęp w domu, 46 proc. w szkole, 25 proc. korzysta z internetu u kolegi, 7 proc. w kawiarence internetowej, a 3 proc. korzysta z Internetu w telefonie komórkowym.

Ponadto według danych z „Gemiusa” z 2006 r. 92 proc. młodych ludzi korzysta z różnego rodzaju komunikatorów, 91 proc. ze stron WWW, 85 proc. z poczty mailowej, 51 proc. z gier internetowych.

Te same badania pokazują , że 61 proc. respondentów korzysta z Internetu codziennie, 27 proc. kilka razy w tygodniu, 5 proc. raz w tygodniu a 7 proc. raz w miesiącu.

„Dlaczego jest takie duże zainteresowanie Internetem u młodego pokolenia?” – pytała M. Więczkowska. – Chodzi głównie o łatwość dostępu, o pewne wzmocnienie pozytywne i o szukanie w rozwiązaniu problemów osobowościowych. Młody człowiek szuka oparcia w komunikatorach. Wybiera bardziej te formę od bezpośredniej relacji – zauważyła.

Warsztaty zostały zorganizowane przez Wydział Katechizacji Dzieci i Młodzieży oraz Szkół Katolickich Kurii Metropolitalnej w Częstochowie oraz tygodnik katolicki „Niedziela”.

Więcej informacji na stronie serwisu www.edukacjamedialna.pl

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.