Drukuj Powrót do artykułu

Czy Jan Paweł II powinien zostać doktorem Kościoła?

31 stycznia 2020 | 05:00 | hsz Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. EAST NEWS

– Przez dwadzieścia wieków, płciowość i seksualność była podporządkowana przede wszystkim prokreacji. Jan Paweł II mówi o ludzkiej seksualności, wnosząc nowy wymiar. To epokowe osiągnięcie, wzbogacenie nauczenia i myśli teologicznej Kościoła. Między innymi ono przemawia za tym, aby został Doktorem Kościoła – uważa red. Marcin Przeciszewski, prezes Katolickiej Agencji Informacyjnej.

W październiku ubiegłego roku przewodniczący KEP abp Stanisław Gądecki wysunął prośbę do papieża Franciszka o mianowanie św. Jana Pawła II Doktorem Kościoła. Tytuł Doktora Kościoła został do tej pory przyznany jedynie trzydziestu sześciu osobom. O jego ważności i związku z nauczaniem Papieża Polaka nt. seksualności mówi prezes KAI.

– O tym, czy ktoś zostanie Doktorem Kościoła decydują trzy kryteria – mówi red. Marcin Przeciszewski. – Są to świętość, wzbogacenie nauczenia i myśli teologicznej Kościoła oraz takie świadectwo, które bardzo wzbogaca Kościół, niejako „popycha go do przodu” w swojej epoce.

Pierwsze kryterium zostało spełnione, kiedy Jan Paweł II został wyniesiony na ołtarze. Tym aktem Kościół potwierdził świętość jego życia.

Drugie kryterium, czyli wzbogacenie nauczenia i myśli teologicznej Kościoła, wiąże się z papieskim nauczaniem o rodzinie.  W katechezach środowych „Mężczyzną i niewiastą stworzył ich” Jan Paweł II mówi o ludzkiej seksualności, wznosząc nowy wymiar. – Dotąd przez dwadzieścia wieków, płciowość i seksualność była traktowana jako bardzo pozytywny element natury ludzkiej, ale podporządkowany przede wszystkim prokreacji – zauważa red. Marcin Przeciszewski. – Jan Paweł II mówi bardzo wiele o seksie jako języku miłości, czyli elemencie budowania wspólnoty sakramentalnej. Papież naucza, że to niezbędny element sakramentalnego związku dwojga kochających się ludzi – dodaje prezes KAI. Geoge Weigel, znany biograf Jana Pawła II, stwierdza, że taki sposób mówienia o seksualności jest epokowym osiągnięciem Papieża Polaka.

Jan Paweł II wzbogacił też nauczanie społeczne Kościoła o element antropologiczny. Od ogłoszenia encykliki Rerum Novarum Leona XIII nauczanie społeczne Kościoła skoncentrowane było na sprawiedliwości społecznej.  – Jan Paweł II idzie znacznie głębiej, tzn. mówi o człowieku – zauważa red. Marcin Przeciszewski. – Dla papieża, zgodnie z hasłem jego pierwszej encykliki (Redemptor Hominis), to człowiek jest drogą Kościoła – dodaje prezes KAI. Zgodnie z papieskim nauczaniem posługa Kościoła na świecie polega właśnie na służbie człowiekowi, obronie jego godności i praw. – To jest bardzo znaczący historyczny wkład w nauczanie społeczne Kościoła, bo miało to wpływ na upadek komunizmu. Masy ludzkie poczuły się wyzwolone w dużej mierze właśnie dzięki nauczaniu Jana Pawła II – podsumowuje red. Marcin Przeciszewski.

Trzecim kryterium decydującym o nadaniu tytułu Doktora Kościoła jest wzbogacenie posłannictwa, misji Kościoła we współczesnym świecie. Jan Paweł II nadał nowy dynamizm misji głoszenia Dobrej Nowiny. – Kościół pod przewodnictwem Jana Pawła II jest Kościołem ortodoksyjnym, ale jednocześnie bardzo otwartym, poszukującym ludzi – mówi red. Marcin Przeciszewski. Papież Polak jest człowiekiem, który prowadzi rozliczne dialogi – ekumeniczne, międzyreligijne oraz dialog z myślą współczesną. – Jeżeli zabraknie tego ostatniego rodzaju dialogu, Kościół będzie się od świata oddalać. Świadectwo Jana Pawła II sytuuje Kościół w centrum tego świata, w którym żyjemy – podsumowuje prezes KAI.

Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.