Drukuj Powrót do artykułu

Czy Kościół w Polsce realizuje wskazania Synodu?

27 lutego 2002 | 15:52 | aw //mr Ⓒ Ⓟ

Czy postanowienia II Synodu Plenarnego stały się codziennością Kościoła w Polsce? -zastanawiali się uczestnicy sympozjum na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Nauczmy się korzystać z dorobku II Synodu Plenarnego – zaapelował kard. Józef Glemp, otwierając sympozjum. Obrady synodalne i dokumenty, które są owocem Synodu ukazały, zdaniem kard. Glempa, sytuację Kościoła w Polsce, który wyzwolił się z komunizmu, oraz jego misję, duchowy dorobek i perspektywy działania na najbliższą przyszłość.
– Nie jest to książka poczytna – ubolewał ks. Prymas mówiąc o zbiorze dokumentów synodalnych. Dziś nadszedł czas przejścia od fazy teoretycznej i naukowej do praktycznej, w której najważniejszą rolę powinni odgrywać proboszczowie parafii – stwierdził kard. Glemp.
O uwarunkowaniach nowej ewangelizacji w demokratycznej Polsce mówił socjolog z KUL ks. prof. Janusz Mariański. Opisał on kontekst społeczny, w którym działa dziś Kościół – wysokie bezrobocie, rozczarowanie demokracją, tęsknota za komunizmem, na co nakłada się klimat kulturowy, np. niechęć do autorytetów i instytucji, relatywizacja zasad moralnych oraz indywidualizm. Zdaniem ks. prof. Mariańskiego, wzrosła świadomość, że wiara jest świadomym wyborem, a nie dziedziczonym dobrem. Praktyką stały się niedzielne zakupy a także praca w niedzielę. Pojawiły się nowe środowiska ateistyczne i laickie Mimo to nadal około 60 proc. Polaków regularnie praktykuje i jest to wskaźnik najwyższy w Europie – podkreślił ks. Mariański. Jednak uwidacznia się spadek praktyk w niektórych grupach, np. wśród młodzieży.
W tych nowych warunkach Kościół musi się na nowo odnaleźć. Zdaniem ks. Mariańskiego, głoszenie Ewangelii w pluralistycznym świecie jest trudniejsze niż w czasach totalitaryzmu. Choć wiele czynników społecznych i kulturowych nie sprzyja misji Kościoła, nie nastąpiła w Polsce gwałtowna laicyzacja. Prelegent uznał, że dechrystianizacja – o ile wystąpi – będzie „pełzająca”. Uznał jednak, że Polska nadal będzie „przypadkiem szczególnym” w Europie, krajem, w którym będzie duża grupa „klasycznych chrześcijan” coraz częściej związanych z ruchami świeckimi. Kościół będzie obecny w przestrzeni publicznej (choć powinien unikać np. listów przed wyborami na temat zasad etycznych, którymi powinien się kierować wyborca), będzie pełnił rolę ponadpolityczną, gdyż każde społeczeństwo potrzebuje wartości i trwałych norm. Głosząc Ewangelię powinien unikać z jednej strony izolacji, z drugiej – ulegania duchowi tego świata. Zdaniem ks. Mariańskiego, Kościół przyszłości będzie pluralistyczny, zróżnicowany, tolerancyjny i zachowa swoją tożsamość i świadomość misji, powierzonej przez Chrystusa.
O normach prawnych zawartych w dokumentach synodalnych mówił ks. prof. Wojciech Góralski z UKSW. Wyliczył on postulaty i dziedziny, które wymieniają dokumenty synodalne – rodzina, parafia, liturgia, diecezja, środki masowego przekazu, edukacja. W odniesieniu do wszystkich aspektów funkcjonowania Ludu Bożego uwagi, zawarte w dokumentach synodalnych mają wymiar normatywny, są postulatami, apelami, zachętami, prośbami, wezwaniami, zaproszeniami. Nie ma w tych dokumentach norm stricte prawnych, nie mają też mocy kodyfikacji prawnej, jednak tchną duchem II Soboru Watykańskiego.
Sympozjum nt. „Recepcja II Polskiego Synodu Plenarnego” zorganizowały Katedra Prawa Kanonicznego oraz Katedra Chrystologii i Eklezjologii Fundamentalnej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
W Kościoła katolickim w Polsce odbyły się dwa synody plenarne – pierwszy w 1936 r., a drugi w latach 1991-1999. II Synod Plenarny miał za zadanie wypracowanie nowej wizji duszpasterskiej dla Kościoła w Polsce u progu nowego tysiąclecia. Synod (gr.- „spotkanie”) jest formą wspólnej pracy hierarchii i laikatu zbierających się w celu omówienia ważnych spraw dotyczących Kościołów lokalnych. W przypadku Drugiego Synodu Plenarnego postanowiono, że będzie mieć zarówno charakter jurydyczny, jak i pastoralny – czyli duszpasterski. Ten ostatni wymiar miał być realizowany poprzez włączenie do jego prac szerokich rzesz laikatu, z nadzieją, że ożywi to prace Synodu, jak również spowoduje szybkie dojrzewanie świeckich do odpowiedzialności za Kościół, co wówczas w Polsce wydawało się jednym z priorytetów. Synod został uroczyście otwarty przez Jana Pawła II w czerwcu 1991 roku, w trakcie jego wizyty w Polsce. Powstało ok. 6 tys. zespołów synodalnych w całym kraju, a w 1996 r. poszczególne metropolie zaczęły przygotowywać 14 dokumentów końcowych. Latem 1999 roku zostały one przekazane Stolicy Apostolskiej, gdzie uzyskały wymagane „recognitio”, czyli świadectwo, że zostały „przejrzane i uznane”, co nastąpiło w 2001 r.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.