Czytamy czy oglądamy? Panel dyskusyjny z okazji jubileuszu wydawnictwa Promyczek
04 lutego 2024 | 07:00 | eb | Nowy Sącz Ⓒ Ⓟ
„Czytamy czy oglądamy? Formy współczesnej komunikacji z dziećmi” – to tytuł panelu dyskusyjnego w Nowym Sączu. Odbył się on w ratuszu z okazji 25-lecia działalności Wydawnictwa Diecezji Tarnowskiej Promyczek.
Dyskusja nawiązywała do panującego wśród dzieci i młodzieży trendu porozumiewania się w formie wizualnej. Fotografia bądź wideoklip z krótkim tekstem dominują w mediach społecznościowych. Krótkie formy chętnie przewijane są bez końca na smartfonie przez dzieci i młodzież. Znacznie gorzej idzie im czytanie książek i czasopism. Jak wobec tego powinien zachować się tu i teraz wydawca religijnego miesięcznika dla dzieci?
Gościem spotkania była prof. UKSW. dr hab. Monika Przybysz – wykładowca, ekspert w zakresie mediów społecznościowych, która przeprowadziła ponad 50 warsztatów w szkołach nt. ich oddziaływania na dzieci i młodzież, przeszkoliła ponad 15 tysięcy dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. – Na całym świecie coraz mniej ludzi czyta prasę, ponieważ słabo dbamy o kulturę słowa i czytelnictwa. Jak spędzamy wieczory? Czy każdy siedzi w swoim pokoju z telefonem, czy jest zwyczaj, że przed snem się czyta? Dzieci chcą czytać, jeżeli jest taka kultura w rodzinach – dodaje Monika Przybysz.
Prelegentka w rozmowie z KAI powiedziała, że zmienia się sposób promowania prasy i docierania z periodykami. Mocno procesy cyfryzacji prasy przyspieszyła pandemia, gdyż ludzie zmienili nawyk kupowania gazet.
Monika Przybysz zwróciła uwagę, że w Promyczku całe rodziny uczestniczą w procesie współtworzenia różnych treści . – Dziś nie jest łatwo na rynku wydawniczym, ale Promyczek otwiera się na formę audiowizualną. Jest zapotrzebowanie na dobrej jakości filmy religijne dla dzieci. Taki multimedialny projekt ma sens i przyszłość. To co robi Promyczek, czyli wydawanie czasopism dla dzieci, dodawanie materiałów multimedialnych z kodami QR – to właśnie tak trzeba dziś docierać ze słowem. Wydawnictwo realizując cykl filmów dla dzieci, zdobywało licencje, przygotowywało tłumaczenia z udziałem najlepszych aktorów. To są bardzo wartościowe materiały katechetyczne, które także wypełniają lukę takiej potrzeby dziecka dzisiaj, posiadania innych form niż słowo ”- dodała Monika Przybysz z UKSW.
W panelu uczestniczyli także Mariusz Książek, prezes zarządu Fundacji Instytut Mediów, dyrektor generalny Instytutu Niedziela, wydawcy „Niedzieli” – jednego z najstarszych tygodników katolickich oraz ks. Michał Radziwiłł, ze zgromadzenia księży misjonarzy, Tik-Toker i katecheta Liceum Ogólnokształcącego im. Josephine Gebert z Piekar k. Krakowa.
Pomysłodawcami panelu byli redaktor naczelny „Promyczka Dobra” ks. Andrzej Mulka i ks. prof. ucz. dr hab. ks. Józef Kloch z Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW.
Działania wydawnictwa Promyczek zmierzają w takim kierunku, aby przychodzić z pomocą rodzicom, nauczycielom, wychowawcom i katechetom, którzy są odpowiedzialni za kształtowanie osobowości dziecka. – W sposób szczególny wydawnictwo pragnie rozwijać wrażliwość i wyobraźnię dziecka, uczyć je logicznego i samodzielnego rozwiązywania problemów, a przede wszystkim w sposób interesujący i atrakcyjny przybliżać najmłodszym prawdy ewangeliczne– mówi dyrektor ks. Andrzej Mulka.
Mały Promyczek adresowany jest do przedszkolaków. W tym roku w każdym miesiącu dołączane będą do gazety kreatywne kostki, z których można układać obrazki, wyrazy, poznawać działania matematyczne, co ma rozwijać najmłodszych. Są także naklejki. Dla starszych dzieci przeznaczony jest Promyczek Dobra, a w nim czytelnicy znajdą m.in. grę planszową, co pozwoli powrócić dzieciom do tradycyjnego sposobu spędzenia wolnego czasu. Miesięcznik ukazuje się w nowej szacie graficznej.
Wydawnictwo Promyczek jest jedną z nielicznych katolickich oficyn w Polsce, która całość swojej oferty kieruje wyłącznie do dzieci. Z zespołem pracowników współpracuje liczne grono fachowców, animatorów kultury, humanistów, teologów i wychowawców. Dzięki nim wydawnictwo może rozwijać swoją działalność w trzech obszarach: wydawca dwóch miesięczników dla dzieci, producent i dystrybutor wartościowych filmów dla dzieci, opiekun zespołu Promyczki Dobra.
Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Promyczek powstało dzięki decyzji biskupa tarnowskiego Wiktora Skworca na mocy dekretu z 1 lutego 1999 roku. Głównym zadaniem wydawnictwa było przejęcie od parafii św. Małgorzaty w Nowym Sączu roli wydawcy miesięcznika dla dzieci „Promyczek Dobra”, którego nakład w tym czasie dochodził do 40 tys. egzemplarzy. Od samego początku dyrektorem wydawnictwa jest ks. Andrzej Mulka – założyciel i redaktor naczelny miesięcznika. Wydawnictwo przejęło opiekę nad zespołem dziecięcym Promyczki Dobra, który również, założył ksiądz Andrzej Mulka. Ważnym momentem w historii wydawnictwa była pielgrzymka redakcji „Promyczka Dobra” do Rzymu w 1998 roku i udział w prywatnej audiencji z Ojcem Świętym Janem Pawłem II.
Począwszy od 2008 roku, wydawnictwo zaczęło tworzyć Filmotekę Promyczka, którą stanowią wartościowe chrześcijańskie filmy dla dzieci. Początkowo były to zagraniczne (włoskie i amerykańskie) produkcje animowane, do których wydawnictwo przy współpracy aktorów i profesjonalnych firm robiących dubbingi przygotowywało polskie wersje językowe. Przełomowym wydarzeniem dla wydawnictwa była pierwsza w historii polskiej kinematografii realizacja serii filmów dla dzieci o polskich świętych i błogosławionych Aureola – od Stanisława do Karola.
Ważną aktywnością wydawnictwa są organizowane przy współpracy Pałacu Młodzieży w Nowym Sączu oraz redakcji miesięcznika „Promyczek Dobra” konkursy dla dzieci i młodzieży: Ogólnopolski Konkurs Kaligraficzny Bakałarz, Ogólnopolski Festiwal Piosenki Religijnej Skowroneczek oraz Ogólnopolski Konkurs Recytatorski „Pierścień św. Kingi”.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.