Lubelska
Cierpiący Mesjasz – mało znany łącznik judaizmu i chrześcijaństwa
Jezus ze swoimi poglądami wpisuje się dokładnie w jeden z nurtów judaistycznej tradycji mesjańskiej. Związek judaizmu i chrześcijaństwa jest więc o wiele silniejszy niż sądzono jeszcze do niedawna – o koncepcji cierpiącego Mesjasza w tradycji żydowskiej pisze ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na XXIV niedzielę zwykłą 15 września.
Doktorant z KUL leci za ocean szukać leków na nowotwory
Mateusz Kwaśnik ze Szkoły Doktorskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego odbędzie półroczny staż w MD Anderson Cancer Center w Stanach Zjednoczonych. Dla doktoranta to szansa na zdobycie doświadczenia w prestiżowej jednostce pod okiem sław światowej nauki, a dla KUL kolejny etap dynamicznego rozwoju Wydziału Medycznego.
Od Watykanu po Lublin – Watykańska Fundacja Jana Pawła II ma nowych stypendystów
W październiku br. ponad dwudziestu nowych stypendystów Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II rozpocznie studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, na wybranych przez siebie czternastu kierunkach. Młodzi pochodzą z Białorusi i Mołdawii, Kazachstanu i Ukrainy. Zamieszkają w Domu Fundacji JP2 w Lublinie.
Otwarcie Lubelskiego Salonu Maturzystów
– Chcemy wam pokazać perspektywy i możliwości realizacji waszych marzeń, dać szansę ziszczenia waszych wyobrażeń o przyszłości oraz pójścia ścieżką sukcesu – mówił prorektor KUL ds. kształcenia ks. dr hab. Jarosław Jęczeń, otwierając Lubelski Salon Maturzystów, którego organizatorem w tym roku jest Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.
Ekonomista KUL o 4-dniowym tygodniu pracy: Polaków nie stać, żeby krócej pracować
– Od strony czysto ekonomicznej przedsiębiorców nie stać obecnie na wprowadzenie 4-dniowego tygodnia pracy, ponieważ koszty pracy są już bardzo wysokie. Ledwo co poradziliśmy sobie z inflacją, którą powodowały między innymi szybko rosnące koszty pracy. A skrócenie czasu pracy spowodowałoby lawinowy wzrost jej kosztów – uważa ekonomista dr Mariusz Sokołek z Katedry Finansów i Rachunkowości KUL. Z kolei psycholog dr Małgorzata Torój zauważa: Każda zmiana rodzi niepokój.
Burmistrz Zwierzyńca: obchodzimy wiele rocznic dotyczących II wojny światowej
Zwierzyniec jest miejscem dość specyficznym ze względu na swoją historię, związaną nie tylko z wojnami, ale również z powstaniami. Obchodzimy wiele rocznic dotyczących II wojny światowej – powiedziała w rozmowie z Polskifr.fr burmistrz Zwierzyńca Edyta Wolanin. 1 września przypada 85. rocznica wybuchu II wojny światowej.
Ewangeliczny Syn Człowieczy i jego trzy znaczenia w tradycji żydowskiej
Określenie „syn człowieczy” pojawia się wielokrotnie w Ewangeliach i wyraźnie nawiązuje do jego użycia w szerszej tradycji żydowskiej, gdzie miało ono trzy różne znaczenia – pisze prof. Serge Ruzer, wykładowca Religioznawstwa Porównawczego Hebrew University w Jerozolimie, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 25 sierpnia.
Wierność w solidarności z Ukrainą – humanitarne, medyczne i inwestycyjne działania wolontariatu lubelskiego
Lubelski wolontariat pozostaje solidarny z Ukrainą, wciąż wspiera społeczne działania za wschodnią granicą. Właśnie rusza z nową humanitarną misją i następnym medyczno-inwestycyjnym projektem. – Poprzez częste wizyty w Ukrainie wiemy, jaka tam jest sytuacja, dlatego pomagamy i będziemy pomagać, jak tylko możemy – mówi ks. Mieczysław Puzewicz, inicjator pro ukraińskich działań lubelskiego wolontariatu.
Kultura i religia żydowska oraz dialog chrześcijańsko-żydowski – roczny kurs w ofercie KUL
Kurs dokształcający, który proponuje Centrum Heschela KUL w ramach uniwersyteckiej oferty podnoszenia kwalifikacji zawodowych, to okazja do tego, abyśmy poznali lepiej judaizm, jego bogaty świat religijny i kulturowy – powiedział ks. dr hab. Marcin Kowalski, profesor KUL, dyrektor Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela, kierownik kursu. Ruszyły zapisy na szkolenie w zakresie kultury i religii żydowskiej oraz dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Liczba miejsc ograniczona.
Ekspert KUL: Potrzebujemy gruntownego systemu edukacji, który będzie uczył dzieci korzystania z AI
– Na tym etapie odróżnienie treści wygenerowanych przez czat GPT, sztuczną inteligencję od treści tworzonych przez człowieka, może być już niemożliwe. Dlatego potrzebujemy gruntownego systemu edukacji, który nauczy nas weryfikacji treści – mówi ekspert od dezinformacji i cyberprzestępczości, dr hab. Urszula Soler, prof. KUL.