Drukuj Powrót do artykułu

Media katolickie w internecie

18.09.2017 , Warszawa / Michał Plewka / wer Ⓒ ℗

Sample Fot. rawpixel.com / unsplash.com

Informować i ewangelizować, to zadanie jakie od lat Kościół stawia mediom. Dziś jeszcze bardziej potrzebne jest to w internecie, z którego codziennie korzysta nawet połowa ludzi na świecie.

Ewangelizacja

Dawanie świadectwa i inspirowanie, jak w codzienności żyć w zgodzie z Ewangelią, jak być katolickim biznesmenem, przedsiębiorcą, jak tworzyć rodzinę, jak kochać i żyć bardziej to cel twórców międzynarodowego portalu chrześcijańskiego Aleteia, który od 2016 roku ukazuje się także w języku polskim. Aleteia proponuje swoim użytkownikom chrześcijańską wizję rzeczywistości zarówno świeckiej, jak i religijnej, wolną od wszelkich wpływów ideologicznych. Nie reprezentuje żadnego konkretnego kościelnego środowiska. Unika także angażowania się w konflikty społeczne, polityczne czy kościelne. Skupia się na przyjaznym i przystępnym przekazie wiary i wartości chrześcijańskich.

O tym, że pomysł na nowe medium szybko przypadł do gustu polskim internautom świadczy, że Aleteia.pl szybko trafił do czołówki polskich portali religijnych. Jedynie od 6 sierpnia do 6 września 2017 portal zgromadził 812 tys. unikalnych użytkowników oraz wygenerował 2,3 mln osłon. „Jest w nas tęsknota by o sprawach najważniejszych rozmawiać spokojnie” – przekonywała redaktor naczelna polskiej Aletei Anna Sosnowska na zorganizowanej kilka dni temu w Sekretariacie Episkopatu Polski gali z okazji pierwszej rocznicy istnienia polskiej odsłony portalu.

Z kolei w Krakowie ósmą rocznicę powstania obchodził jezuicki Deon. To pierwszy i najpopularniejszy w Polsce portal adresowany przede wszystkim do odbiorców w wieku “25 plus”, w którym – jak podkreślają twórcy – każdy ma znaleźć „coś dla siebie”.

Czytaj także: Franciszek w orędziu do ludzi mediów

– Misją portalu jest informowanie o znaczących wydarzeniach społecznych oraz interpretowanie tych wydarzeń z punktu widzenia Kościoła, a także komentowanie wydarzeń kościelnych i przybliżanie ich znaczenia – podkreślają redaktorzy portalu Deon.pl. Bycie łącznikiem pomiędzy religią a życiem społecznym nie jest możliwe bez zapewnienia przyjaznego miejsca dla otwartych i inspirujących dyskusji na tematy religijne, społeczne, polityczne i kulturalne, dlatego oprócz aktualności, Deon stawia na komentarze i blogosferę.

Blogowym i publicystycznym stylem wyróżnia się także Stacja7. Twarzą portalu był na początku Szymon Hołownia. Dziś redaktor naczelną portalu jest Aneta Liberacka, a sama redakcja od niedawana związana jest z archidiecezją warszawską.

Stacja7.pl to ponad sześciuset autorów, w tym biskupi, znani duszpasterze, blogerzy, a przede wszystkim młodzi ludzie, ważne tematy i głośne projekty multimedialne takie, jak internetowe rekolekcje adwentowe i wielkopostne. Ciągle dużą popularnością internautów cieszą się dostępne m.in. na platformie YouTube serie wideo z o. Adamem Szustakiem oraz z wygłoszone w przededniu głównych uroczystości z okazji 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze, rozważaniami abp. Grzegorza Rysia.

Stacja7 zaangażowana jest w tworzenie serwisu propagującego Pisma Świętego TwojaBiblia.pl, a jej autorzy od 2016 roku współtworzą Akademię Dziennikarstwa na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie.

Kreowanie opinii

Równie popularne, choć skierowane do nieco starszej grupy odbiorców są serwisy internetowe Gościa Niedzielnego i tygodnika katolickiego Niedziela.

Serwis Gosc.pl, podobnie jak jego drukowany odpowiednik, jest serwisem o charakterze opiniotwórczym. Obok informacji świeckich i kościelnych z kraju i zagranicy, specyfikę portalu kreuje grono wyrazistych publicystów i komentatorów. Gość ma również 20 redakcji lokalnych, które przygotowują nie tylko diecezjalne dodatki do tygodnika, ale dbają też o ciekawe i aktualne serwisy lokalne.

19 redakcji lokalnych ma natomiast portal tygodnika katolickiego Niedziela. Serwis kierowany jest także do Polonii na świecie. Dlatego posiada również edycję anglojęzyczną Sunday i włoskojęzyczną Dominica.

Niedziela to również instytucja multimedialna z własnym studiem internetowym, radiowym i telewizyjnym, a także własną serią wydawniczą „Biblioteki Niedzieli”. Popularność zdobywa także prowadzona przez Niedzielę telewizja internetowa, która oprócz newsów publikuje także reportaże, rozmowy z gośćmi, relacje z wydarzeń, konferencje i rozważania modlitewne.

Najnowsze informacje

Tak jak rynek mediów świeckich, tak i media kościelne w dużej mierze czerpią informacje z agencji prasowych. Taką rolę pełni powołana w 1993 roku przez Konferencję Episkopatu Polski Katolicka Agencja Informacyjna. Jej zadaniem jest publikowanie relacji z wydarzeń organizowanych przez polski episkopat. Relacjonuje także wydarzenia ze wszystkich polskich diecezji, a także z Kościoła na wszystkich kontynentach. Szczególną misją KAI jest także tłumaczenie na język polski tekstów papieskich i dokumentów Stolicy Apostolskiej.

Inną agencją, tworzoną przez młodzież zrzeszoną w Katolickim Stowarzyszeniu Młodzieży, jest Młodzieżowa Agencja Informacyjna MAIKA. Znaleźć w niej można najciekawsze wydarzenia organizowane przez duszpasterstwa i środowiska młodzieżowe w Polsce.

Na kościelnym rynku medialnym szczególną pozycję ma również portal Opoka. Serwis doceniony jest przez czytelników za ogromną bazę kościelnych dokumentów. Na swoich stronach publikuje też aktualne informacje z Kościoła w kraju i na świecie, stanowiąc przegląd prasy katolickiej w Polsce. Od ubiegłego roku pod auspicjami Opoki działa również serwis newsowy oraz darmowa baza fotograficzna.

Media społecznościowe

Kościelne redakcje obecne są także w mediach społecznościowych. Najpopularniejsze – Twitter, Facebook, Instagram, czy Snapchat – aby przyciągnąć jak największą grupę użytkowników, stale się rozwijają i zyskują nowe funkcjonalności.

Jak podkreśla w rozmowie z KAI ks. prof. Józef Kloch, były rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, medioznawca z UKSW, internet i social media są doskonałym miejscem do pozytywnego, opartego na Ewangelii przekazu. – Dzięki mediom społecznościowym mamy niesamowitą możliwość dotarcia do milionów użytkowników. Jednak Dobrą Nowinę trzeba inteligentnie zaprezentować – wskazuje medioznawca.

Czytaj także: Postprawda i fake newsy uniemożliwiają prawdziwy dialog

Ks. prof. Kloch podkreśla, że w internecie, tak jak w innych mediach, potrzeba dobrych informacji. – Namawia do tego w tegorocznym orędziu na Światowy Dzień Społecznego Przekazu papież Franciszek, zwracając uwagę na spustoszenie, jakie wyrządzają fake newsy i informacje o złym wydźwięku. Papież zachęca osoby zajmujące się dostarczaniem informacji, aby odbiorcom dostarczać „pachnący i dobry chleb” – mówi ks. Kloch.

Duchowny wyjaśnia, że takim chlebem są wiadomości dobre, które sprzyjają ludziom, napełniają ich ufnością i dają nadzieję. – Papież wręcz wzywa do przerwania tego błędnego koła fake newsów, do niewzbudzania niepokoju, czy lęku i nierozprzestrzeniania złych wiadomości.

Rynek medialny w Polsce dynamicznie rozwija się i próbuje odpowiadać na aktualne potrzeby grupy swoich odbiorców. Podobnie funkcjonują również media kościelne, dla których misja dziennikarskiej rzetelności nigdy nie stała w sprzeczności z apostolatem i ewangelizacją.

Wersja do druku

Przeczytaj także

18 września 2017 10:53

Senatorowie upamiętnią 70. rocznicę urodzin bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.