Drukuj Powrót do artykułu

Dr Rayzacher-Majewska: katecheci lepiej przygotowani do pracy niż przed 25 laty

29 sierpnia 2015 | 09:01 | awo / br Ⓒ Ⓟ

Katecheci stanowią wykwalifikowaną grupę, zarówno pod względem merytorycznym jak i duchowym, a ich kompetencje cenią sobie zarówno pracownicy szkół jak i sami rodzice – podkreśliła dr Aneta Rayzacher-Majewska z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego podczas konferencji prasowej podsumowującej 25 lat doświadczeń nauczania religii w szkole.

Przez 25 lat bardzo wiele się zmieniło i dziś katecheci są na równi przygotowani do pracy w szkole jak i inni nauczyciele – mówiła dr Rayzacher-Majewska, która na UKSW jest adiunktem w Katedrze Katechetyki Fundamentalnej i Historii Katechezy. Przypomniała, że obecnie katecheci muszą posiadać wyższe wykształcenie magisterskie, podobnie jak wszystkich nauczycieli obowiązują ich standardy ministerialne zawarte w rozporządzeniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego 2012 r. pod względem wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. – Poza przygotowaniem merytorycznym istotne jest też przygotowanie pedagogiczne, psychologiczne oraz praktyki – dodała.

Dr Rayzacher-Majewska wskazała też, że poza przygotowaniem podstawowym do pracy katecheci podlegają formacji zarówno na gruncie szkoły jak i Kościoła, ponadto uczestniczą w ścieżce awansu zawodowego. – Kościół zobowiązuje katechetów, by dwukrotnie w roku uczestniczyli w warsztatach i szkoleniach, dodatkowo – w dniach skupienia. Tak, jak inni nauczyciele, katecheci uczestniczą w tzw. wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Ponadto z własnej inicjatywy podejmują różne studia podyplomowe, by podnosić swoje kwalifikacje, dlatego coraz częściej się zdarza, że katecheta ma też uprawnienia do nauki innego przedmiotu albo może pełnić inną funkcję w szkole np. logopedy – zauważyła ekspertka.

Jej zdaniem, katecheci są dobrze postrzegani przez szkołę. – Świadczy o tym chociażby fakt, że chociaż katecheta nie może być wychowawcą to w niektórych szkołach rodzice wręcz życzą sobie tego, choć jest bariera prawna i nie ma takiej możliwości – zauważyła dr Rayzacher-Majewska.

Wskazała też, że opinie rodziców nt. nauczania religii w szkole i katechetów są pozytywne. – To rodzice sami zapisują swoje dzieci na te lekcje. Już samo zapisywanie jest pewnego rodzaju poparciem dla religii w szkole. Rodzice mogą się kontaktować z katechetą, podobnie jak z innymi nauczycielami podczas cotygodniowych konsultacji czy dyżurów. – Katecheci są więc do dyspozycji rodziców – zaznaczyła dodając, że w sytuacjach konfliktowych rodzice mogą się zwrócić do różnych instancji m.in. do dyrektora szkoły lub proboszcza parafii na terenie, której znajduje się szkoła, odpowiedzialnego za katechezę lub wydziału katechetycznego w kurii diecezjalnej.

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.